Iako se općenito smatra da je kupnja putem interneta sve sigurnija, prijevara ipak ima. Jedna od posljednjih žrtava je Brođanka Mirjana Alfeldi-Ćulap, koja je putem Njuškala naručila 400 kuna vrijedan hard disk. Prodavač joj je e-mailom odgovorio da je riječ o potpuno novom hard disku za koji ima originalnu kutiju, jamstvo i račun.
Isključio telefon
Rekao je da je iz Slunja i da ga može preuzeti tamo, ili će joj ga, ako želi, poslati poštom.
– Rekao je da može spustiti cijenu za iznos poštarine, pa smo se tako i dogovorili. Međutim, čim sam otvorila paket, odmah sam vidjela da sadržaj pošiljke nema veze s hard diskom. Unutra su bili samo nekakvi kabeli, prazan CD i stari ruter. Shvatila sam da sam prevarena – kaže Mirjana.
Odmah je nazvala broj telefona na koji se čula s prodavačem, no taj mobitel više nije bio u funkciji. Poslala mu je i e-mail, no nije joj odgovorio. Tada je primijetila da joj pošiljku nije poslao muškarac iz Slunja s kojim se dopisivala, nego žena iz Sesveta. U imeniku je pronašla njezin broj i najprije joj se javila žena koja je tvrdila kako ne zna ništa o paketu. Međutim, iz ponovljenog pokušaja javio se muškarac koji se predstavio kao pošiljateljev otac.
– Rekao je da ne zna zašto se njegov sin predstavio kao da je iz Slunja, ali da zna da često prodaje informatičku opremu putem Njuškala. Tvrdio je da sam dobila ono što sam naručila i kako se ja zapravo ne znam služiti hard diskom. Pravio je od mene budalu – ističe Mirjana.
Kada ga je ponovno nazvala, muškarac joj je rekao da mu, ako ga ne želi, vrati paket, a on neće podići novac od otkupnine. Mirjana misli da se on zapravo bojao podići otkupninu jer je znao da je blokirana u pošti i da bi ga ona u tom slučaju mogla kazneno prijaviti. Prevarant je potom isključio i fiksni telefon i više ga se nije moglo dobiti ni na taj broj, u što smo se i osobno uvjerili.
Blokada otkupnine
Zbog policijske blokade otkupnine Mirjana je na kraju ipak dobila natrag svoj novac, izuzev 140 kuna za poštarinu i kaznenu prijavu, no njezin primjer i te kako upućuje na oprez. Prosječan kupac u Hrvatskoj godišnje četrnaest puta kupuje putem interneta i pri tome potroši 450 eura, dok u istom razdoblju Europljanin u 26 kupnji potroši 1100 eura. Međutim, dok ti trendovi u Europi stagniraju, kod nas je online-kupnja sve raširenija.
Glavni izvršni direktor internetskog oglasnika Njuškalo Goran Rubčić i asistentica uprave Mirela Gajić potvrđuju da su prijevare kupaca koji proizvode žele kupiti putem internetskih oglasnika i dalje prisutne te kako apsolutne sigurnosti nema. Ističu, ipak, kako je ukupni broj prijevara u usporedbi s mjesečnom prodajom predmeta statistički zanemariv. Naime, na 140 tisuća registriranih prodaja bilježi se svega 0,03 posto štetnih događaja mjesečno. Navode da svaki prodavatelj prilikom registracije na Njuškalu mora ispuniti obrazac s imenom, prezimenom i adresom te upisati svoj OIB, ali i dodaje kako oni ne mogu provjeravati jesu li svi ti podaci vjerodostojni s obzirom na to da ih u tome sprečavaju zakonska ograničenja.
– Najvažnije je da se prevareni kupci što prije obrate institucijama jer od njih sve kreće i na njihove zahtjeve oni će djelovati protiv prevaranata. Mi ćemo ih, pak, spriječiti na način da im nećemo dopustiti ponovnu registraciju – kažu u Njuškalu.
>> Ukradena računala prodavao u oglasniku, pao u ruke policiji
Zanima me kako se može dogoditi da u ovo vrijeme lopovluka i sveopće krađe netko nekome nešto plaća unaprijed na neviđeno. JEDINO dolazi u obzir plaćanje robe pouzećem, pa i tada niste posve sigurni da vas netko u ovoj Lijepoj našoj ne će zavaljati. Preporučam kupovinu pouzećem, ali po dostavi i prije plaćanja zahtijevajte da paket otvorite. Ukoliko vam to ne dopuste NEMOJTE primiti paket i otkažite kupovinu. Prijevite slučaj ODMAH policiji i Službi zaštite potrošača.