Želite li za samo 15-ak minuta stići iz centra Zagreba do Nacionalne i sveučilišne knjižnice, Kvatrića ili Cibonina tornja, i to potpuno besplatno a da pritom ne zagađujete okoliš, idealno rješenje je unajmiti bicikl Nextbikea, prvog sustava javnih bicikala u Hrvatskoj.
Usluga koja je u Zagrebu krenula 14. svibnja u malo više od mjesec i pol dana postigla je sjajne rezultate i izazvala veliki interes građana.
Bicikl je jako teško ukrasti
– Trenutačno imamo 1000 registriranih korisnika, a u prvih 45 dana imali smo 1500 najmova. Bicikli se zasad mogu unajmiti na sedam lokacija – na križanju Varšavske i Gundulićeve, Glavnom željezničkom kolodvoru, Nacionalnoj-sveučilišnoj knjižnici, kod Tehničkog muzeja, na tržnici Kvatrić, te kod doma Stjepan Radić – kaže Ante Gustin, 24-godišnji student koji je i idejni začetnik projekta iznajmljivanja bicikala u Zagrebu.
Odakle je sve krenulo?
– Sama ideja krenula je u studentskoj sobi fakulteta Organizacije i informatike u Varaždinu, a razvoj sam nastavio na Prirodoslovno-matematičkom fakultetu u Splitu. Napisao sam poslovni plan i prijavio se na brojne natječaje. Tada sam upoznao Krešimira Dvorskog i zajedno smo nastavili razvijati ideju. Na natječaju “Pametnom idejom do uspjeha” u organizaciji Styrije osvojili smo drugo mjesto i tada smo odlučili da ideju moramo i realizirati. Prvi rezultati i odaziv građana dali su nam vjetar u leđa, vjerujemo da će projekt opstati ne samo u Zagrebu, već da ćemo se proširiti i na druge hrvatske gradove – kaže Gustin.
Osim Zagrepčana, sve je više i stranaca koji koriste uslugu iznajmljivanja bicikla u glavnom gradu.
– Ova usluga već je poznata u svijetu, a svi stranci registrirani u svojim zemljama mogu koristiti uslugu u Hrvatskoj bez dodatne registracije. Također, svi naši korisnici mogu koristiti uslugu u 90 gradova diljem svijeta – kaže Gustin i otkriva kako turisti sve češće na biciklu razgledavaju grad:
– Prije mjesec dana imali smo austrijske studente koji su na cijeli dan unajmili čak 23 bicikla i razgledavali grad. To im je bio najbrži način.
Direktor Sustava javnih bicikala i realizator cijele ideje Krešimir Dvorski (38) objašnjava:
– Zasad je ovo pilot-projekt, no prve statistike pokazuju da je to Zagrepčanima jako interesantna usluga. Konačni interes je raspisivanje javnog natječaja na kojem bi najbolji ponuđač dobio projekt, koncesiju na 5-10 godina – kaže Dvorski i dodaje:
– Naravno, nadamo se da ćemo to biti mi. Adut nam je partner Nextbike, njemačka tvrtka s kojom surađujemo a koja je u TOP 3 svjetskih provider bike-sharing sustava.
Na trenutačnih sedam lokacija po Zagrebu imaju 50 bicikala. Iako su mnogi mislili da će se bicikli krasti, dosad nije zabilježen niti jedan takav slučaj.
– Što se tiče krađa, nismo imali problema, jedino smo imali slučajeve kada svojom nemarnošću korisnici nisu zaključali bicikle. Potencijalnim lopovima poručujemo da im se to neće isplatiti jer imamo sustav praćenja bicikala te surađujemo s policijom. Također, specifičnog su izgleda te samim time vrlo prepoznatljivi. Svi su bicikli registrirani i prešli su tehnički pregled, tako da su kao automobili – kaže Dvorski.
Uzor je Budimpešta
Dvorski i Gustin razmišljaju dugoročno, kopiraju najbolje stvari iz primjera u susjedstvu.
– Uzor su nam Ljubljana i Novi Sad, gdje usluga iznajmljivanja bicikala odlično funkcionira. Zadnji natječaj Nextbikea koji je dobiven je u Budimpešti, a ima čak 75 stanica i 1500 bicikala. To je nešto čemu mi težimo, da imamo tako veliki broj stanica i bicikala. Želimo u Zagrebu postati neka vrsta ekološkog ZET-a, javnog gradskog prijevoza koji je sto posto ekološki, te dobar za zdravlje – kaže Dvorski.
Proces od registracije do dobivanja kartice, te na kraju iznajmljivanja bicikla vrlo je jednostavan.
Najbrži način aktiviranja računa je putem interneta, što traje minutu. Sama aktivacija (putem kreditne kartice ili VIP mobilnog sustava) košta 79 kuna, a to je ujedno i kredit koji se troši na iznajmljivanje. Postoje Standardna i Nextbike mjesečna tarifa. U standardnoj je prvih 30 minuta svakog dana besplatno, a svaki idući sat je osam kuna, dok Nextbike tarifu preporučujemo svima koji će češće koristiti bicikl. U toj tarifi možete više puta dnevno posve besplatno iznajmiti bicikl na 30 minuta, a svaki idući sat je samo 4 kune.
I sami smo isprobali kako funkcionira sustav iznajmljivanja bicikala, a za vrijeme prometnih gužvi put biciklom puno je jednostavniji, jeftiniji i brži nego automobilom. Primjerice, od stanice u Varšavskoj pa do NSK, Kvatrića ili Cibonina tornja trebalo nam je samo 15 minuta.
Priča je objavljena u sportskom tjedniku Max!