Jedna šetnja ulicama Londona.
Samo je to bilo potrebno za početak priče o uspjehu. Priču o tvrtki koja nije osjetila krizu. I kojoj su se prihodi u posljednjih nekoliko godina udeseterostručili. A čini se da je proizvodnja sapuna, kupki i gelova za kupanje, šampona i regeneratora postala unosan biznis. Još 2013. Lush Manufaktura d.o.o. imala je sedam milijuna kuna prihoda, koji su se prethodne godine popeli na 77 milijuna.
– U sljedeće tri godine prognoze su da ćemo doći i do 207 milijuna kuna – kaže Igor Ćaleta, direktor tvrtke čija se proizvodnja zahuktala kad su 2012. počeli raditi za izvoz, u kojem danas završava više od 90 posto njihovih proizvoda. Opskrbljuju trgovine u Italiji, Austriji, Češkoj, Bugarskoj, Sloveniji, Bosni i Hercegovini...
Obiteljski posao
A priča o Lushu, dakle, počela je još 1996. godine, kada je Slavica Ćaleta, Igorova majka, došla u London kako bi potpisala ugovor o suradnji s jednom kozmetičkom tvrtkom. Na King’s Roadu ugledala je Lush, koji se tada u Engleskoj tek otvorio. A kada je ušla i vidjela šarenilo sapuna, mirisa, svježih maski, odlučila je nagovoriti vlasnike da otvore takav dućan u Hrvatskoj. Kada su krenuli, bilo ih je troje. Slavica i Igor Ćaleta te njegov mlađi brat Toni, koji je danas zadužen za odnose s javnošću. No ne ulažu u klasični marketing. Ne plaćaju reklame. Ne oglašavaju se u medijima ni na jumbo plakatima. Ljudi po preporuci dođu sami.
– Trudimo se svakom našem zaposlenom pružiti šansu kako bi dao najbolje od sebe. Vodimo se metodom sociokracije, koja polazi od pretpostavke da su svi članovi organizacije ravnopravni, ali i različiti – govori Igor Ćaleta. Zaposlenici mogu tako i sami predložiti recept za neki od njihovih proizvoda. Potrebno je samo da prođe test – i to kod tzv. noseva, kreativnog tima ljudi koji u Engleskoj odlučuju hoće li neki proizvod plasirati na tržište ili ne.
Planiraju se širiti
– Imamo 385 proizvoda tijekom cijele godine, s tim da je grupa njih isključivo sezonska. Ali dvadesetak, tridesetak proizvoda koji nisu dobro prošli kod kupaca odlazi u povijest, a njihovo mjesto nadopunjujemo novima – ističe Božica Grivić, voditeljica proizvodnje.
Sve što proizvedu je bez konzervansa, čisto prirodno, ne kupuju proizvode testirane na životinjama... Čak je i ono malo ambalaže koju koriste isključivo od reciklirajućeg materijala. Na svakom proizvodu stoji i etiketa s crtežom i imenom čovjeka koji ga je napravio. Intenzivno rade i na povećanju lokalne nabave...
– Koristimo više od četiri tisuće sastojaka. Proizvod koji se napravi u našoj manufakturi već je istog dana u dućanu – kaže Božica Grivić dodajući da uz njihovih stotinjak djelatnika u božićnim mjesecima moraju zapošljavati sezonske radnike jer u manufakturi u Strmcu kod Svete Nedelje imaju 300 posto više proizvodnje, a u obližnjim Novakima, gdje pakiraju i poklone, i do 600 posto.
Uskoro planiraju, dodaje Igor Ćaleta, i širenje.
Pa će tako već ove godine unajmiti još jedan objekt od 3500 kvadrata, a u projekciji za sljedećih pet godina planiraju se proširiti za još 9000.
U maloprodaji imaju tridesetak djelatnika, a već sljedeći mjesec zaposlit će ih još desetak zbog početka turističke sezone.
– Otvaramo dućan u Rovinju, a najjača nam je prodaja u trgovini u Arena centru, gdje imamo prosječno 10.000 kuna dnevnog prometa – kaže Toni Ćaleta dodajući da se i u trgovinama i u proizvodnji trude zapošljavati lokalno stanovništvo.