Vaša nova knjiga “Što je nama hrvatska drama danas?” (izd.
Naklada Ljevak) u medijima je proglašena provokativnom i polemičnom.
Slažete li se da je tako?
Ne želim ogovarati
– Oduvijek pišem o onome što volim i ono što mislim. Problem je što ono
što volim nije u trendu tzv. priznate visoke umjetnosti, a ono što
mislim nije u trendu tzv. službenog teorijskog glasa. U početku sam
mislila da nešto pogrešno gledam, ali sam poslije uvidjela da je
zapravo većina onih koji idu u kazalište “na mojoj strani”. Međutim,
ljudi se to ne usude reći jer se trendovske stvari jako nameću. Tko
smije reći da mu se ne sviđa riječki Trubo folk ili splitske Bakhe kad
je to medijski i festivalski jako potvrđeno! Ja se, eto, to usudim reći
pa onda izgledam jako polemična.
Otvoreno govorite o zapostavljenim domaćom dramskim autorima.
– Da, kako o onima koji se nedovoljno igraju, Tanja Radović, Sanja
Lovrenčić, tako i o onima koji se igraju, ali nisu vrednovani,
primjerice Ivo Kušan, Boris Senker, Miro Gavran. Bavim se i fenomenima
suvremenog kazališta jer smatram glupim ogovarati po kuloarima. Radije
to analiziram.
Kada ste posljednji put gledali dobru dramu hrvatskog autora?
– “Glas iz planina” u produkciji Dubrovačkog festivala i ZKM-a. Rene
Medvešek je odlično uspio oživjeti dva temeljna djela naše kulture:
Zoranićev roman Planine i Držićevu Tirenu. Medijski je odjek bio
slabašan, puno, puno manji od spomenutog Turbo folka i Bakhi. Te dvije
predstave su napuhani medijski i politički baloni, dok su “Glasi...”
neprocjenjiv dragulj koji smo spremili u ladicu.
Pisca se uvijek zaobiđe
Ima li više dobrih ili loših domaćih predstava?
– Teško je tako suditi jer pisac nema pravo glasa. Pisac bi morao imati
prostor, a taj prostor danas drži redatelj. Kad je Magelli radio
Pentagram, najnoviju predstavu u ZKM-u, pozvao je pet pisaca da
odvojeno rade kratke komade o Zagrebu koje je on ulančao u cjelinu. Pri
tome pisci nisu znali jedni za druge. Eto, to je najbolji pokazatelj
odnosa prema domaćem piscu. Tapka u mraku, piše neku 10-minutnu stvar
koju će redatelj upotrijebiti kako mu se svidi. Ne govorim o kvaliteti
predstave, nego o principu i mjestu pisca u stvaralačkom procesu. Pisac
je zaobiđem čak i kad je pozvan i kad se s njim predstava reklamira!
Naravno da su nakon izlaska te predstave svi rekli: malo su tanki
tekstovi. Da je redatelj piscima dao isti motiv, različite faze u
životu jednog lika, nastao bi punokrvan dramski tekst...
Spominjete redateljsku dominaciju nad piscem. Je li samo u nas
takva praksa ili su “bogovi” stigli iz inozemstva?
– To je europski trend. Redatelji se za dominaciju u kazalištu bore od
sredine 20. stoljeća. Do kraja stoljeća dobili su sve – i poziciju i
glavnu riječ u odlučivanju o repertoaru i cjelokupno vlasništvo nad
predstavom. U tom su procesu izbacili i pisca i priču i likove i
emocije.
GRIŽNJA SAVJESTI ZBOG KUŠANA...
Publika je toliko traumatizirana nalogom da visoka umjetnost bude nerazumljiva, dosadna i hlada da se ispričava kad uživa u kazalištu. Napisala sam ovu knjigu da ljudi nemaju grižnju savjesti zato što vole Kušanove komedije, Gavranove drame sa sretnim završetkom ili Senkerove odlične literarne kabarete. Jer sam ih analizirala kao i Krležu i podnijeli su tu analizu.