DESETI ROĐENDAN

Fejs naš svagdašnji – čemu nas je naučila najpopularnija društvena mreža

Foto: Madison/Press Association/PIXSELL
Mark Zuckerberg
Foto: BigPictures/PIXSELL
Obama + Zuck
06.02.2014.
u 18:00
Tri milijuna mladih Amerikanaca već je “pobjeglo” jer ne žele da im roditelji budu prijatelji na Facebooku
Pogledaj originalni članak

Najpopularnija svjetska društvena mreža Facebook proslavila je deseti rođendan. Iz studentske sobe američkog sveučilišta Harvard, za internetsku povijest daleke 2004., proširio se na gotovo cijeli svijet i priskrbio si 1,23 milijarde korisnika. Mark Zuckerberg, glavni pokretač i osnivač Facebooka, tada je bio introvertirani devetnaestogodišnji brucoš s nekolicinom prijatelja. Na krilima Fejsa dogurao je do milijardera i cijenjenog biznismena čija se vrijednost danas procjenjuje na 27 milijardi dolara.

Prvobitna namjera dvojice cimera, Marka Zuckerberga i Dustina Moskovitza, nije bila pokoriti svijet, već povezati harvardske studente na jedinstvenoj internetskoj stranici. Zamijeniti papirnate obavijesti s oglasnih ploča i najave tuluma na lecima što su se dijelili i gurali pod vrata studentskih soba.

Zabavan i jednostavan

Samo u nekoliko dana sveučilišna stranica postala je nevjerojatno popularna, a od ožujka do lipnja proširila se na sveučilišta Stanford, Columbiju i Yale. Do prosinca Fejs je brojio milijun korisnika. Pomalo su otvarane stranice i za srednje škole, omogućen je pristup svima u Sjedinjenim Državama. Potom je Facebook-zaraza krenula u Europu i cijeli svijet.

Od 2006. godine Facebook je postao dostupan svima i tako nepovratno promijenio način na koji ćemo komunicirati i družiti se s prijateljima, obitelji, poznanicima te kako ćemo upoznavati nove ljude, pratiti informacije, ali i pomagati drugima.Fejs se širio zapanjujuće brzo, a u listopadu 2013. dosegao je milijardu aktivnih korisnika na mjesec, što znači da u 30 dana toliko ljudi barem jednom svrati na stranicu, bilo na stolnom računalu ili na nekom od mobilnih uređaja. Prema procjenama mjesečno se 60.000 ljudi prijavi na Facebook. U 2013. godini 170 milijuna ljudi pridružilo se Facebooku. Kada se radi o hrvatskim korisnicima, njih 1,5 milijuna ima svoj profil na Fejsu.

Ljudi su do Fejsa bili anonimni na internetu i skrivali pravi identitet. Fejs je poručio: sigurno je pokazati pravo lice

dr. Bernie Hogan, Oxford Internet Institute

Djelomičan razlog brzog uspjeha pripada i tajmingu, odnosno pravom vremenu u kojem se pojavio. Dotad, tvrdi dr. Bernie Hogan, istraživač s Oxford Internet Institutea, ljudi su se anonimno pojavljivali na internetu, skrivajući svoj pravi identitet i time vjerodostojnost dovodili u pitanje. Facebook je sve promijenio, pravim profilima koje je uveo pokušao je reći: sigurno je pokazati pravo lice.

Cijela priča od tada do danas vrti se oko privatnosti, Facebook je poput pravog pionira utirao put virtualnim osobnostima kao i pokazivanju svog virtualnog ja na internetu i dijeljenju informacija pravim ljudima.

Facebook nas je učio kako se predstaviti online i kako moderirati i modelirati vlastitu pojavu. Jednostavno je zarazio ljude, mnogi su mu nekritički dali povjerenje, neki su bili oprezniji... u svakom slučaju, uz stvarni svijet, u punom opsegu zaživio je i onaj virtualni, i to s namjerom da se dugo održi.

U desetljeću postojanja Fejs se uvriježio kao zabavan i jednostavan alat za virtualno druženje i komunikaciju. Društvena mreža bez koje se može, ali je puno zabavnije i informativnije biti tamo. Ima i onih koji mu predbacuju da je otuđio generaciju, udaljio ljude, zamijenio sjedenje pred računalom pravim fizičkim kontaktom... No takvih je sve manje jer i oni posredno ipak vire na “mrežu” bilo preko prijateljeva profila, bilo nekog svog lažnog. A shvatili su i da je Fejs samo dodatak realnom svijetu, produženi virtualni svijet koji ima veći učinak zbližavanja i informiranja te da neće nestati. Možda Facebook i odumre, ali svakako će društvene mreže nastaviti povezivati ljude. Uostalom, mnogi uz Fejs održavaju svoj profil i na manje eksponiranim društvenim mrežama ili servisima poput Twittera, LinkedIna...

I roditelji su napokon shvatili – nadzor djece jednostavniji je uz Fejs, dopunjuje svakodnevni angažman i brigu te otkriva mnogo više negoli puki jednosmjeran razgovor s tinejdžerom. No zato tinejdžeri bježe... posljednjih mjeseci tri milijuna Amerikanaca navodno su se ispisala s Fejsa. Kažu, ne želimo da nam roditelji budu prijatelji. No postoje razni alati kojima svatko može regulirati svoje postavke privatnosti pa je vjerojatnije da samo “uređuju” što i kako netko može vidjeti. Jedno im je od utočišta, gdje su možda “razuzdaniji”, Snapchat, aplikacija koja fotografije briše u roku od deset sekundi nakon što su poslane.

Pitanje umjerenosti

Da se trendovi mijenjaju, shvatio je i Zuckerberg te pokušao kupiti Snapchat. Usto u posljednje vrijeme govori da Fejs i ne treba shvaćati potpuno ozbiljno i da je breme cijelo vrijeme javno dijeliti svoje vizije. Ljuti se na nedovoljnu kontrolu privatnosti na koju je upozorio Edvard Snowden jer temelj Fejsa i jest pravim profilom sudjelovati na mreži. U svakom slučaju Zuckerberg zna što radi i kako će dalje voditi Facebook, a da je lani to radio odlično, govore i podaci o prihodima Fejsa koji se mjere u milijardama, dok cijena dionice napokon stabilno raste.

Tehnologija se razvija munjevitom brzinom i teško je ignorirati je. No ono što je moguće jest usvojiti nove alate, spoznati njihove prednosti i mane te ih iskoristiti na pravi način. Ono što je uvijek vrijedilo i dalje vrijedi, u svemu treba umjereno uživati, pa tako i u Facebooku.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.