Kada je prije desetak godina iz susjednog sela spletom okolnosti dobio stari njemački traktor Fendt iz 1955., policajac Tomica Mrđenović iz Čaglina nije ni slutio da je time započeo njegov strastveni hobi koji mu oduzima većinu slobodnog vremena.
Prvi kupio za 320 eura
– Kako je traktor bio neispravan, pokušavao sam naći za njega dijelove u Njemačkoj. Umjesto jednog dijela kupio sam cijeli traktor iste marke iz 1953. godine za 320 eura. Vlasnik traktora, 85-godišnji Nijemac, prodao mi ga je, odnosno više poklonio, s time da sam se morao obvezati da ću ga restaurirati, što sam i učinio. Poslije sam mu poslao i fotografije. Najviše je bilo problema kada smo došli na carinu jer nisu znali kako mu procijeniti vrijednost – prisjeća se Tomica koji je nakon toga kupio još nekoliko starih traktora.
Danas ih ima sedam, od čega su četiri u voznom stanju, a tri se kompletiraju. Prema procjeni Tehničkog muzeja, najvredniji je 59 godina star Fendt jer na njemu su još uvijek svi dijelovi originalni, a ima i prometnu dozvolu iz 1953. te originalnu registraciju. Za njega je dobio čak poziv iz Njemačke da dođe na tamošnju izložbu starih Fendtova. Imao je i sponzora za taj put, ali zbog opsežne procedure odustao je, tako da je na kraju otišao na istu izložbu bez traktora. Najudobniji mu je za vožnju 52 godine star Eicher.
– Njega sam dvije godine restaurirao. Nema ni jednog dijela, ni jednog šarafa koji nisam skinuo očistio i ako je trebalo, popravio. Sve sam osim bojenja obavio sam u svojoj radionici. Najteže je za njih nabaviti gume jer se takav profil guma više ne proizvodi. Jednu sam čak nabavio u Nizozemskoj. Kada je kolega išao u posjet punici u tu zemlju, vidio je gumu kakva mi treba i kupio mi je. Baš mu hvala za to – ističe 46-godišnji Tomica, koji zna i do tri sata u noći popravljati i sastavljati svoje ljubimce. Često se zna njima i provozati, posebno sa svojom jednoipolgodišnjom unukom Lenom koja obožava djedove traktore. Kako oni ne voze više od 20 kilometara na sat, vožnje znaju potrajati. Tako su mu do 25 kilometara udaljenih Našica, gdje je sudjelovao na oldtimer susretu, trebalo dva sata vožnje. Ni jednog ne koristi za obradu zemlje jer imaju premalo konja, od 13 do 20, za razliku od današnjih koji imaju deset puta više.
Sjeća se prve vožnje
A osim što je Tomica majstor za vraćanje u život starih traktora, uspješan je i u vožnji njima. Tako je do sada osvojio tri puta prvo, jedan put drugo i dva puta treće mjesto u vožnji spretnosti koja se svake godine organizira u Garešnici. U 90 sekundi treba voziti oko čunjeva, jednim kotačem prijeći preko daske, parkirati se na rikverc u garažu te se vratiti i stati prednjim kotačima dva metra prije cilja, što je vozaču teško procijeniti. Upravljati traktorom naučio je kada mu je bilo 14 godina, odnosno čim ga je otac kupio. Prve vožnje se i danas sjeća jer je traktorom udario u stup šupe.
– Vrijednost traktora teško je procijeniti jer su za mene neprocjenjivi. Za Fendta su mi na sajmu u Bjelovaru nudili 10.000 eura, ali ja ih jednostavno ne prodajem. Svima koji trebaju neki dio, a ja ga imam i ne treba mi, rado ću pomoći – poručuje Tomica.
Samo obavijest da u Stupniku kod Zagreba do ograde od Smidcommerca stoje 4 stara njemacka traktora pokrivena ceradom i ne micu se vec godinama. Pa ako vas zanima probajte ih odkupiti jer je steta da propadaju.