Kriza je i mnoge tvrtke vape za tim da budu što
inovativnije. Druge pak zbog krize režu troškove upravo na
ulaganju u inovacije. A najpoželjnije su inovacije koje pronalaze
rješenje za smanjenje troškova. Inovativni
procesi traju godinama pa je sada prekasno za to da bi im se posvetila
pažnja, ali je moguće odabrati novo vodstvo koje će se okrenuti
stvaranju novih ideja, prihvaćanju ideja od strane zaposlenika i
timskom radu, kažu sudionici okruglog stola.
– Manji je broj kompanija koje krizu koriste za inovativne
procese – tvrdi Branko Žibret, konzultant u A. T. Kearneyu, a
većina ih pribjegava troškovnim inovacijama, nastavlja Ivan
Cerovečki, izvršni direktor za istraživanje i razvoj u
diviziji zdravlje i njega u Atlantic grupi. – Upravljanje
inovacijama je dulji proces u koji je uključen širok broj
zaposlenika, a koji se bazira na kulturi slobode stvaranja ideja. Prvi
korak je stvaranje strategije, iza strategije stoji upravljanje
inovacija i na kraju mjerenje uspjeha. Inovacije su stvar kulture
kompanije – tvrdi Žibret. Mirjana Sočan, direktorica odjela
ljudskih resursa u Volksbanci, kaže da su inovacije
strateški dio njihove kompanije, a da HR u njima sudjeluje
kroz selektiranje zaposlenika, a gdje je važno prepoznati njihov
potencijal i kreativnost. – Ericsson Nikola Tesla se
kontinuirano razvija kao kompanija znanja, pri čemu aktivno surađujemo
s fakultetima s kojih dolaze naši budući stručnjaci. Mladi
ljudi koje zapošljavamo tako su već unaprijed, kroz
obrazovni proces i posebne programe, pripremljeni na to da kreativnost
smatraju sastavnim dijelom svog posla – kaže Saša
Dešić, voditelj jedinice za istraživanje i inovacije u ENT.
– Mi smatramo da upravo sada, u krizno vrijeme, inovativnost
dobiva na značaju i postaje još važniji čimbenik
diferencijacije između uspješnih i neuspješnih.
Na suvremenom, globaliziranom tržištu konkurentsku razliku
između tvrtki prave ljudi i njihova kreativnost – tvrdi
Dešić. – U krizi će neki uložiti sve resurse da u
krizi prežive, pa će nakon što krize ne bude, moći reći da
su u godini u kojoj je bilo najteže stvorili određene inovativne
proizvode. I po tome će se razlikovati kompanije koje će biti
uspješne u sljedećih deset godina od onih drugih –
smatra Žibret.
Otvoriti put inovacijama
Jasmina Lukačević, voditeljica projekata i HR konzultant u tvrtki HR
PRO tvrdi da ako inovacije nisu dio temeljnih vrijednosti kompanije,
onda će one katkad biti važne, a katkad ne, što i čini
razliku od kompanije do kompanije. Uz inovativno
razmišljanje, jako je važna hrabrost i spremnost menadžmenta
koji će otvoriti put inovacijama te poticanje i nagrađivanje
inicijative. Upravu HR PRO-a čine dva direktora koji su poduzetnici i
stručnjaci, ali svjesno otvaraju prostor za inovativno
razmišljanje uz kriterij poslovne vrijednosti i potreba
klijenata. Za poticanje novih ideja važan je otvoren dijalog i
interaktivan rad s ljudima, ali i manadžment koji želi čuti sve
mogućnosti i sve ideje te na temelju toga donijeti pravu odluku
– kaže Lukačević.
– Ako nema kreativne klime na svim razinama u kompaniji,
teško će se ostvariti i rezultat. Bitno je da ideju
podržavaju svi, od uprave do zaposlenika – tvrdi Cerovečki,
te kaže da je za radikalnu inovaciju potrebno vrijeme, znanje, timovi
te dosta strpljenja i sredstava, a što govori i iz vlastitog
nedavnog iskustva pri radu na novom proizvodu Cedevita Go. Nadodaje da
stvaranje kreativnosti, ideja i inovacija koje se realiziraju kroz
timski rad ne ovisi o veličini kompanije nego njezinoj kulturi.
Motivacija inovatora
– Važno je razumjeti da se inovativnost ne odnosi samo na
rješenja i proizvode, već i na unapređenje naših
radnih procesa. Motiviranje naših djelatnika dijelom je
novčano, no tu su i različiti oblici promocija te uključivanje autora
ideje u odgovarajući tim koji će raditi na njenom razvoju –
tvrdi Dešić i dodaje da su nužne i aktivnosti koje utječu na
kreiranje stimulativne klime za inovacije. Tako se stvara inovacijska
kultura u kompaniji, a potom dolazi i faza realizacije te stjecanja
dobiti, faza u kojoj je ENT sada. – Naši
djelatnici mogu dati ideje za svoj rad i važno je to pohvaliti. Nagrada
za ideju ili inovaciju ne mora neophodno biti materijalna, već
djelatnicima treba pružiti osjećaj da je njihov doprinos priznat i
prepoznat – kaže Sočan i nastavlja da je jedna od vodilja
poslovanja u banci prilagoditi se klijentima i njihovim potrebama,
stvarati “tailor-made” proizvode. Bez obzira na
krizu, ulažemo u inovacije i u naše djelatnike, jer su to
pretpostavke opstanka na konkurentnom tržištu –
tvrdi Sočan. – HR PRO je kompanija koja je razvila
informatički sustav za Upravljanje ljudskim potencijalima. Da nije bilo
inovativnog razmišljanja i poduzetništva prije
oko deset godina, danas ne bi bilo HR.net sustava koji ima
više od 20.000 prodanih licenci i vrijedne reference lokalno
i u regiji. Odluka o razvoju HR.net sustava bila je hrabra i
inovativna, ali i poslovno opravdana i prepoznata od naših
klijenata i partnera. I danas u krizi imamo posla, ali aktivno pratimo
potrebe tržišta i inovativne mogućnosti pa zbog toga novi
razvoj HR.neta usmjeravamo prema hosting rješenju
– kaže Lukačević, a i tvrdi da bez obzira na krizu, posao i
sada dobivaju. Danas naši klijenti veliku pozornost obraćaju
na upravljanje ljudima jer je ono ključno u vrijeme krize, a mi pratimo
njihove procese, podržavamo ih i ugrađujemo u HR.net sustav za
Upravljanje ljudskim potencijalima.
– U projektu je bitno da se stvori kultura da se svi
postupci, nedostaci, pa i uspjesi zapisuju – tvrdi Žibret.
Primjerice neke točke gdje se možda moglo napraviti nešto
bolje ili drugačije. Gdje se došlo do saznanja koja nam
poslije mogu koristiti i svima prezentirati da to prate. Tako se stvara
platforma i kultura da se ne bojiš napraviti neku
pogrešku. Kod inovacija ima puno pogrešaka, bez
toga ne ide. Pogledamo li neki uspješan produkt, svaki je
bio na početku “half baked cookie”,
tržište i kupci su na kraju potvrdili njegov uspjeh. Zbog
toga treba uvijek imati dovoljno ideja. Vidjet ćemo da su neke bile
gotovo super, ali nisu uspjele pa ih zaboravimo. Zato je potrebno
zapisivati, kako uspjehe, postupke i procese, tako i
pogreške – kaže Žibret.
Prepoznati voditelje
timova
– Kod inovativnih rješenja važno je učenje iz
projektnih iskustava, naročito iz onih pozitivnih. To znači da je
ponekad potrebno pogledati unazad, prvo izdvojiti ono što je
bilo dobro, a onda analizirati ono što je moglo biti bolje.
Pozitivna iskustva su jak pokretač i odličan temelj i sigurno ih želite
ugraditi u nove inovacije ili nove uspješne projekte pa ih
zato treba istaknuti – kaže Lukačević.
– Mi smo u A. T. Kearneyu razvili kuću inovacija gdje na vrhu
stoji strategija i organizacija, na sredini su procesi menadžiranja i
onda faktori koji podupiru inovacije. Na osnovi A.T. Kearneyeve kuće
inovacija možemo vidjeti jesu li kompanije uspješne u svom
inovativnom radu ili nisu.
– Naša voditeljska struktura sastoji se od osoba
nadležnih za razvoj aplikacije, implementacijske projekte i razvoj
personala. Zajedno s upravom, voditelji dogovaraju u kojem će smjeru
ići razvoj i koje će inovacije vezano uz tehnologiju i funkcionalnosti
biti prihvaćene i realizirane. Prihvaćena rješenja razvijaju
timovi ili odgovarajući razvojni inženjeri ovisno o opsegu inovacije
– kaže Lukačević i tvrdi da je važno paziti koju ulogu
dodjeljujete ljudima na projektu ili u organizacijskoj strukturi
kompanije. Možete imati odlične stručnjake koji vole svoj posao, ali
oni ne moraju biti dobri voditelji ako ih stavite na voditeljsku
poziciju a oni to ne vole ili nemaju razvijene voditeljske
kompetencije. U tom slučaju dobili ste lošeg voditelja i
izgubili odličnog stručnjaka!
– Formiranje tima je bitno. Kod nas, radi li se o lijeku,
kozmetici ili dodatku prehrani, svatko ima pravo dati ideju koja će se
valorizirati – tvrdi Cerovečki. Žibret kaže da se prvo stvara
tim, kultura, pa proces kojim menadžiraš, a onda se gledaju
prihodi. – Interno upravljanje znanjem je jako važno. Gledaju
li se vodeće korporacije, one imaju interne edukacije i očito je
stvaranje znanja ali i kulture, transfera znanja – kaže
Žibret, a Dešić potvrđuje da je znanje bitan preduvjet
inovacija, no ono stečeno tijekom klasičnog obrazovnog procesa nije
dovoljno. Danas je svuda, a posebno u našoj struci nužno
cjeloživotno učenje. To je imperativ u suvremenom svijetu i mi smo ga
prihvatili kao životni stil. – Ulaganje u znanje mora pratiti
strategiju kompanije i politiku razvoja personala te potencijal
zaposlenika – zaključuje Lukačević.
Glavnu razliku između kompanija na tržištu čine ljudi i njihova kreativnost
VIDEO Dramatična snimka sudara na Pantovčaku: Djevojka se držala za auto dok je jurio pa se pustila zadnje sekunde
Sve je počelo oko 50 metara uzbrdo, kada je automobil sa sva četiri upaljena svjetla i otvorenim vratima počelo kliziti, što je jasno vidljivo na snimci.
S tržišta se hitno povlači popularni suhomesnati proizvod, provjerite imate li ga kod kuće
Proizvod nije u skladu s europskom uredbom o sigurnosti hrane, povlači se iz preventivnih razloga
Žena nađena mrtva u dvorištu, dvojica dovedena u policiju na razgovor
U zagrebačkoj policiji kažu da su muškarci dovedeni kako bi se razjasnile okolnosti smrti 39-godišnjakinje.
Ivan Šarić i Natko Beck razgovarali o neočekivanoj temi važnoj za sve građane
U jednom našem gradu nalaze se čarobni kameni labirinti: Posjetitelji tvrde da im pružaju unutarnji mir