KAKO PRODATI

Mjerenje uspješnosti i pritisci zbog rezultata stalni su kod kadra u prodaji

13.06.2009.
u 11:09
Pogledaj originalni članak

Zašto je osoba u prodaji idealan muž? Zato što je senzibilan, proaktivan, uporan i zato što ga nikada nema doma – našalili su se na početku okruglog stola njegovi sudionici, a zatim i objasnili kako je zbog glavnog cilja kompanija – zarade, kadar u prodaji najtraženiji na tržištu, domaćem i stranom. A od njih se traži dobro poznavanje proizvoda i tržišta, dobra prezentacija, odnosno komunikativnost i otvorenost. A u krizi i pojačana usmjerenost prema kupcu. U tom procesu potrebna je i stalna edukacija.


– Mislim da je svaka kompanija fokusirana na prihode od prodaje, pa se zato od direktora prodaje najviše i očekuje – kaže Ivan Šiško, izvršni direktor prodaje u Podravki. Zato te osobe moraju biti efikasne u svom poslu, a to ne ovisi isključivo o njihovoj struci nego i o kompetencijama. Dejan Mačešić, direktor prodaje u one2play-u kaže da oni u tvrtki na prodaju gledaju kao na Ligu prvaka.

– U svakoj novoj prodajnoj situaciji/utakmici morate biti najbolji. Fizički i mentalno spremni kako biste pobijedili. Stadion plješće, publika/menadžment i vlasnici su zadovoljni samo dok ostvarujete rezultate, a oni su definirani u svakoj utakmici/na svakoj razini koje dalje vode do finala Lige prvaka, odnosno očekivanoga godišnjeg rezultata. Samo najbolji, oni koji imaju rezultate, prolaze dalje.

I što nakon velikog finala? Naravno – sve ispočetka – kaže Mačešić. Zbog kvaliteta koje prodavač mora imati i važnosti prodaje za tvrtku nije ni čudno da je to godinama jedno od najtraženijih zanimanja – kaže generalni direktor prodaje u Osiguranju Zagreb Bruno Dobronić. Potvrđuje to i Hrvoje Veselko, direktor prodaje u Vipnetu. Dodaje da je prodajni kadar tražen i deficitiran, jer je posao zahtjevan, postoji pritisak rezultata, a ispunjavanje planova i uspješnost mjere se konstantno.

Dodatno, ne postoji jasan razvojni put i konkretna akademska edukacija profesionalaca u prodaji. To su često ljudi različitih zanimanja i stručne spreme koji u određenoj fazi razvoja karijere uz specifične vještine pokazuju afinitet prema prodaji. Da se malo prostora posvećuje edukaciji kadrova koji su u izravnom kontaktu s klijentom mišljenja je i Dobronić, no kod njih u tvrtki primjerice, kaže, svi zastupnici na terenu prolaze edukaciju kako bi kvalitetno mogli prezentirati proizvode. – Pozitivnih pomaka ima sve više – dodaje Veselko, od promicanja prednosti rada u prodaji, kao što su umrežavanje te direktni kontakti s korisnicima i tržištem, do osnutka Hrvatske udruge profesionalaca u prodaji (HUPUP) s krajnjim ciljem promicanja poželjnosti prodaje kao budućeg zanimanja.

Edukacija prodajnog kadra
– Na znanjima, vještinama i prodajnim tehnikama mora se raditi kontinuirano kako bi se postizali očekivani i izvrsni rezultati. Rekao bih da manadžment na edukaciji mora čak i inzistirati, jer promjene na globalnom tržištu su svakodnevne, stalne te ako želite biti uspješni morate im se prilagođavati i pratiti ih – objašnjava Mačešić. – Sada u Hrvatskoj postoji potreba za oko 20 do 30 tisuća direktora prodaje – dodaje konzultant Tomislav Bekec i pita se kako do tih osoba doći kada nemamo sustavne edukacije i načina stvaranja dobrih kadrova u prodaji.

Tvrtke najčešće vole interno održavati edukacije vezane za svoje proizvode ili procese, dok vještine, tehnike, alate koji se tiču prodaje, komunikacije, vođenja ljudi ili projekata vole više dobivati od konzultanata, odnosno vanjskih agencija – objašnjava i dodaje: – Ako tvrtka ima dobro organizirane procese interne edukacije i razvoja ljudi, onda je dobro da većinu svojih potreba za znanjem i vještinama zadovolji kroz taj kanal. Primjerice kroz različite interne akademije. Vrlo često ako za svrhu edukacije uzmu vanjskog dobavljača, riskiraju dobivanje generičkih rješenja u edukaciji koja se vrlo teško transferiraju i primjenjuju u praksi. Naravno, ako imate partnerski odnos s kompanijom koja vam izvana pruža usluge edukacije, što je odnos duži i bolji, to se međusobno više poznajete, pa i isporučeno može biti prilagođenije vašim internim procesima.

 – Mislim da se specifična znanja stječu praksom te edukacijom – kaže Šiško i dodaje da je vani prihvatljiva činjenica da ako radite godinu dana, prođete barem pola mjeseca ili cijeli mjesec stručnog usavršavanja. Jer morate baratati najmodernijim znanjima.

– Mislim da je prodaja jedan od najtežih poslova uopće. Potrebno je dobro poznavati proizvod a u nekim strukama gotovo morate biti te struke da biste mogli proizvod prodali. Morate imati osobine ličnosti i kompetencije te svladati određene vještine, od komunikativnosti, otvorenosti, do dobra poznavanja psihologije. Jer ako ne prepoznate kupca, ne pogodite ‘žicu’, nećete prodati. Morate znati prepoznati ljude.

Mislim da je emocionalna inteligencija jedna od ključnih osobina koju osoba mora imati, uz upornost, energiju i prodornost. To se mora sjediniti i stoga je to jedan od najtežih poslova, u koji su uperene sve oči u kompaniji – komentira Ljerka Puljić, starija izvršna potpredsjednica za strategijske poslovne grupe u Agrokoru. Mačešić dodaje da rođeni trgovci ne postoje.

– Možete se roditi s osobinama koje krase uspješnog prodavača, no one ne jamče uspjeh. Osobine poput samostalnosti, upornosti, empatije, poštenja, samopouzdanja i entuzijazma su osobine koje stječemo svojim odgojem i obrazovanjem. Sama prodaja je u konačnici prijenos osjećaja. Ono što morate znati u prodaji jest prodati sebe. Tvrtka i proizvod dolaze nakon toga.

Morate znati kako zadobiti povjerenje, kako ga zadržati i kako danas zadovoljiti sve zahtjevnijeg kupca. Oni su danas tržišno osviješteni, prate trendove, manje su lojalni nego ikada prije, imaju gomile problema i računa, izbirljivi su, bombardirani promidžbenim porukama sa svih strana, a vi ih morate navesti da se odluče za vaš proizvod, po mogućnosti ostanu vjerni i preporuče ga dalje – kaže Mačešić.

Usmjerenost na pojedinca
Šiško kaže da osim obrazovanja i osnovnih predispozicija, osoba u prodaji mora biti otporna na stres i u dobroj tjelesnoj kondiciji. Morate biti i poznavatelj raznih područja poput marketinga ili financija. I nije dovoljno samo poznavati svoj proizvod, nego i konkurentne proizvode i potrošače. U prodaji morate biti dobar psiholog – tvrdi Šiško. Puljić kaže da se mora odlično poznavati tržište i sve okolnosti, političke i gospodarske, menadžer mora razumjeti tržište, kupce, potrošače te njihova očekivanja. Prodaja postaje sve individualnija, usmjerenija na pojedinca. Kompanija koja ima tako educiranu prodajnu silu, bit će i uspješna. U naše objekte dnevno ulazi preko milijun ljudi. Zato je prodaja kompleksna.

– Vipnet djeluje u ICT industriji gdje se proizvodi i usluge brzo izmjenjuju, no mnogi upravo u toj dinamici vide izazov te ih zahtjevi konstantnog razvoja dodatno motiviraju. Za nas proizvod već odavno nije prioritet, već je fokus isključivo korisnik i njegove potrebe – kaže Veselko. – one2play želi pružiti i pruža zabavu za čitavu obitelj. Svojim kvalitetnim proizvodima, inovativnim pristupom i poslovnim odlukama čiji je cilj oduševljnje kupca pristupamo tržištu, partnerima i krajnjim kupcima – kaže Mačešić.

– Kada je dobra situacija u ekonomiji, proizvodi se prodaju sami od sebe. Naravno i tada su potrebne prodajne aktivnosti, ali kada postoji kupovna moć na tržištu, posao prodavača značajno je lakši. Sada u krizi potražnja pada. Smatram da bi u krizi kao prvo trebalo uvidjeti s kim mi to radimo, napraviti red i vidjeti tko su kvalitetni kupci, a tko oni u koje ulažemo više energije nego što od njih dobivamo, koji dio našeg asortimana ne prolazi, te zatim poraditi na poboljšanju odnosa s postojećim klijentima, intenzivirati kontakte s onima koje smo identificirali dobrima – tvrdi Bekec te dodaje da dosta osoba u prodaji u krizi ne reagira dobro jer smanjuju aktivnosti s klijentima, a upravo bi u to vrijeme trebalo djelovati angažiranije.

Ovo je pravo vrijeme za to da još jednom bacimo oko na tržište, pročešljamo ga, jer u svakoj krizi postoje kompanije koje i dobro posluju. Bitno je znati koje su to kompanije i radimo li već s njima. Naravno, sada je krajnje vrijeme za smanjivanje bahatost. Jer kada nam ide dobro, ne vidimo da bi moglo biti loše. Pa odbijamo kupce, spori smo, neefikasni, ne rješavamo svaku reklamaciju... Jednom riječju – bahati. Dakako, kada dođe krizno vrijeme odjednom trebamo te iste kupce, no većina njih nije zaboravila kako smo ih tretirali kada nam je išlo dobro – zaključuje Bekec.


Zaključci

Ljerka Puljić: Kadar u prodaji mora imati osobine ličnosti i kompetencije, svladati određene vještine od komunikativnosti i otvorenosti te dobro znati psihologiju.
Ivan Šiško: Mislim da je svaka kompanija fokusirana na pirhode od prodaje. Zato se direktora prodaje u tvrtki i najviše očekuje.
Bruno Dobronić: Do prije nekoliko godina malo sam pozornosti obraćao na kvalitetne klijente, no takvu strategiju treba mijenjati.
Hrvoje Veselko: Prodajni kadar je tražen i deficitaran na tržištu jer je posao zahtjevan, postoji pritisak rezultata, a ispunjavanje planova i uspješnost se konstantno mjere.
Dejan Maćešić: Smatram da bi menadžment na edukaciji prodajnog kadra morao čak i inzistirati, jer promjene na globalnom tržištu su svakodnevne, te ako želite biti uspješni morate im se prilagođavati i pratiti ih.
Tomislav Bekec: U krizi bi trebali uvidjeti s kim mi to radimo, napraviti red i vidjeti tko su kvalitetni klijenti. Zatim, poboljšati odnose s postojećim klijentima te intenzivirati kontakte s onima koje smo identificirali dobrima.

Pogledajte na vecernji.hr