POGLED S MANHATTANA

Bush iz Zagreba, Amerikanci na Jadran

11.04.2008.
u 19:00
Pogledaj originalni članak

Ovaj tjedan bilo je ugodno biti Hrvaticom u New Yorku. Od portira u zgradi, frizerke, prijatelja i kolega novinara iz Retuersa, svi su pozitivno komentirali Bushov posjet Hrvatskoj. Snimke Zagreba, susreta s političkim vrhom i prizori u kojima se Bush rukuje s oduševljenim hrvatskim narodom usjekli su se u pamćenje svima koji me poznaju pa mi cijeli tjedan prepričavaju svoje dojmove.

Kao da ona mala Hrvatska – za koju sam mnogima trebala tumačiti da graniči s Italijom jer mi je to ugodnije izustiti nego ono klasično, ex Jugoslavija – nije više baš toliko mala kad u službeni posjet dolazi američki predsjednik. Nema to veze s činjenicom da je Bushova popularnost niska, oni poštuju instituciju predsjednika, a on je svojim službenim dolaskom u Hrvatsku dao određeno značenje našoj zemlji.

Tako se to ovdje komentira i nema bolje promidžbe za nas u ovom trenutku. Mom sinu maturantu profesorica ekonomije na školskom je satu dobacila: “Vidjela sam na CNN-u kako se tvoj narod lijepo druži s Bushom. Što od proizvoda imate za izvoz u Ameriku?” Odgovorio je da pije vodu janu, a da mama u kuhinji upotrebljava vegetu te da boljeg mlijeka i jogurta od hrvatskih nema u Americi.

Njegov newyorški prijatelj, koji je s njim posjetio Hrvatsku, dobacio je da nigdje nije jeo tako dobru ribu i kruh, a da su hrvatske plaže i more bolje nego u Hamptonu na Long Islandu, gdje mu roditelji imaju ljetnikovac. Onda su svi u razredu pitali zašto tamo ne idu na maturalni izlet i može li se otkazati uplaćeni put za Floridu. Profesorica ekonomije praktično je dobacila dečkima da otvore turističku agenciju i vode Amerikance u Hrvatsku te joj se svidjela ideja i o uvozu jogurta jer onaj grčki koji svi hvale nije nešto posebno, ako baš mora biti iskrena.

Amerikanci su odgojeni da razmišljaju kako što više svojih proizvoda i ideja prodati svijetu te dobiti ono najkvalitetnije iz istog tog svijeta. Unosan posao uz koji ide i dobra zabava stil su života. Stoga ne iznenađuje da mnogi u odjecima boravka predsjednika Busha u Hrvatskoj vide i mogućnost da se “tamo” ode nešto zaraditi i ugodno se provesti. Mi moramo biti spremni za taj mentalitet i smanjiti administrativne zamke.

Američki predsjednik došao nam je u posjet u najbolje vrijeme za prodaju turističkih aranžmana i poticanje Amerikanaca da ljetuju u Hrvatskoj. Nena Komarica, direktorica ureda Hrvatske turističke zajednice u New Yorku, tvrdi da telefoni zvone, da stižu upiti, a dva su vodeća američka poslovna i marketinška magazina u izdanju za travanj objavila reportaže o našoj zemlji.

Magazin Jax Fax ima naslovnicu s likom Morskih orgulja u Zadru, a u reportaži pišu o Istri, vinima i donose intervju s Nenom Komaricom. Magazin Virtuozo u posebnom izdanju Island na 12 stranica piše o hrvatskim otocima, hrani. Fotografije novinara Justina Paula same govore: Dođite u Hrvatsku!

I prestižni New York Times u nedjeljnom izdanju posvećenom putovanjima u Europa posebno mjesto daje Hrvatskoj. Promoviraju Dubrovački festival i pišu o novim hrvatskim autocestama. Upravo je turizam ona gospodarska grana u koju Amerikanci nisu dosad znatno ulagali u Hrvatskoj.

Otvorimo li im put da se odluče investirati u nove ili stare hotele, u naše marine ili otoke, pokrenut će se cijeli lanac gospodarske koristi. Takva bi dobit mogla biti i veća od one koju donosi NATO, jer pokazali smo da se znamo i sami čuvati i pobijediti u ratu!

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr