"slučaj vlastite pogibelji"

Da živimo u uređenoj državi ovaj bi roman bio bomba

Foto: Sandra Simunovic/PIXSELL
Foto: Arhiva Ocean more
10.10.2023.
u 09:13
Uz glavnu temu o korupciji policije i društva, formu romana i način na koji se Kristian Novak "igra" jezikom, glavni adut romana je novi moćan ženski lik. Nitko u nas ne piše o ženama kao što to on čini: istinito, oporo, bez lažnjaka i patetike...
Pogledaj originalni članak

Kristianu Novaku pošlo je za rukom ono što uspijeva malo kome, napisao je treći veliki roman u nizu, priču koja bi, da živimo u uređenoj državi, odjeknula poput bombe. Nakon "Črne mati zemle" i "Ciganina, ali najljepšeg" Novak svoju "međimursku trilogiju" završava pričom koja govori o korumpiranosti policije, onoj koja se pogubnim učincima prelijeva na cijelo društvo ostavljajući za sobom žrtve, možda i najbolje ljude među svima nama, one koji žele živjeti baš u tom (mitskom) uređenom društvu. Zbog toga roman "Slučaj vlastite pogibelji" (izdavač OceanMore, urednik Kruno Lokotar, 24 eura) na svojim koricama ima zapisanu i jednu nadasve važnu poruku – posvetu: "Pravda se tiče svakoga ili nije pravda. Ako se slučaj pogibelji pravednog tiče samo njega, s njime umire i pravda sama."

I to je bit ovog romana koji počinje samoubojstvom mladog policajca, onog koji je odbio gledati kroz prste raznim "zaslužnim" Međimurcima koji divljaju na cestama. On se držao zakona i pravde, pisao kazne za prebrzu vožnju, a kolege policajci su mu, uz prešutno odobravanje nadređenih, zbog toga život pretvorili u pakao, pakao koji je završio hicem. Priča je to koja se polako gradi pred očima čitatelja, kroz dijelove u kojima je glavni lik stariji brat samoubojice, također policajac, i to u interventnoj jedinici, ali i drugi "rukavac" romana koji ima glavnu junakinju, nastavnicu u srednjoj školi, voditeljicu dramske grupe koja s učenicima sprema "Antigonu" i čiji problemi počinju kada se jedna učenica nađe teško pogođena njezinim riječima o tajkunima i njihovoj djeci, kojima je sve dozvoljeno, pa i svojim stavom "svijet je tu zbog nas" otjerati u smrt mladog čovjeka. Reakcije škole jasno pokazuju kako kojekakvi lokalni moćnici drmaju cijelim društvom i kako je čovjek kad-tad prisiljen birati stranu – biti kao oni ili biti izopćenik.

Policijska i školska priča tijesno su isprepletene, kroz njihove dodirne točke Novak gradi odnose među likovima, stvara slike o njihovim karakterima i zajedničkoj prošlosti te taj sloj romana jasno svjedoči o životu u manjoj sredini, onoj gdje svi o svakome sve znaju. Novak ovdje iznova pokazuje i svoj blistav način kojim barata književnim jezikom i međimurskim idiomom, zbog čega i rastužuje njegova najava da je ovo kraj priča iz Međimurja.

Foto: Arhiva Ocean more

No ovog puta on se ozbiljno pozabavio, gotovo poigrao samom formom romana. Školski je dio ispovjedni, premrežen citatima iz "Antigone", ali i zanimljivim tezama o današnjem kazalištu u Hrvata, drugi je pisan kao filmski scenarij iz kojeg poput pesnica nekog specijalca replike lupaju u glavu čitatelja. Osnovni je dojam da je Novak vrhunski romanopisac upravo zbog mnogo slojeva koje uvijek uspijeva ugraditi u svoje priče. Tako se ovdje, među ostalim, bavi i samom tragedijom samoubojstva, tj. načinima na koje se obitelji nose sa samovoljnim i nasilnim odustajanjem svog člana, sa svime što je trebalo reći i učiniti, a što postaje jasno tek kada je prekasno i pretvara se u uteg života koji tek predstoji.

No ono što je uz temu o razornoj snazi korupcije možda i najvažniji dio ovog romana novi je, moćan ženski lik. Ovaj je roman još jedan u nizu dokaza da nitko od suvremenih hrvatskih književnika ne zna pisati o ženama kao što to Novak zna. Istinito, oporo, bez lažnjaka i patetike. Tu će ženu već u subotu 14. listopada na premijeri predstave nastale po ovom romanu u HNK Varaždin utjeloviti Dea Presečki, ali treba se nadati da će ona vrlo brzo osvanuti i na filmskom platnu jer ova je priča stvorena za film. Možda i TV seriju.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.