OTKRIVAMO Split prvi na svijetu dobiva spomenik i trg kultnog američkog redatelja

Kip Orsona Wellesa stiže pred Kerumov multipleks!

Foto: Foto: Tino Jurić
Kip Orsona Wellesa stiže pred Kerumov multipleks!
28.07.2007.
u 14:50
Pogledaj originalni članak

Split će uskoro postati prvi grad na svijetu sa spomenikom legendi filmske umjetnosti Orsonu Wellesu. Statuu u Vili Welles u Primoštenu izrađuje njegova životna družica Oja Kodar. Radi se dnevno po 12 sati, a trenutačno se traži najzgodnija ljevaonica.

Sve bi trebalo biti gotovo do kraja kolovoza, kada će Orson, u svojoj karakterističnoj pozi, s pelerinom, šeširom i cigarom u ruci, s respektabilna 2,3 metra visine, zasjesti na trg (trebao bi biti nazvan po njemu) na Brodarici, pred novi multipleks Željka Keruma! Kontroverzni splitski poduzetnik pokazao je još jednom istančan ukus, a ima i odličnu ideju za prezentaciju svog projekta, koja se dopada i Oji Kodar.

Umjetni snijeg   
– Kerum misli svaku premijeru začiniti umjetnim snijegom. Zgodna je to asocijacija na “Građanina Kanea”. A Orson je, kao što vidite, odjeven u ogrtač kao pravi mađioničar. To mu je bila želja. Kad bi ga pitali što bi za epitaf, isprva bi se nećkao, a onda kazao: “Ako bi nešto trebalo napisati, onda bih volio da piše – Ovdje počiva veliki mađioničar”.

Strašno sam ponosna i sretna zbog svega, otvaranje je najavljeno 25. kolovoza, baš na moj rođendan. Radim danonoćno, u priličnoj sam gabuli, no po posljednjim vijestima možda će biti i neki kasniji datum – kaže Oja Kodar, koja ističe kako je Welles jako volio Dalmaciju te da je u Splitu stekao mnogo prijatelja.

Oja i Orson upoznali su se u Zagrebu početkom 60-ih. Točnije, u hotelu Esplanada. On je bio velika faca i snimao Kafkin “Proces” s Anthonyjem Perkinsom (Pscyho). Oja je, pak, bila mlada studentica kiparstva. Nakon romanse izgubili su kontakt, sve do ponovnog susreta u Parizu. Od tada su bili nerazdvojni sve do Orsonove smrti, 1985. godine. U svom hollywoodskom egzilu Welles se često pojavljivao u Jugoslaviji. Koncem 60-ih i Oja i Orson u Dalmaciji su snimali film “The Deep” s Jeanne Moreau i Laurenceom Harveyjem.

– Film nismo dovršili. Došlo je do financijskih problema. Scenarij je kasnije završio u Australiji. Ondje su ga dovršili. Njime je Nicole Kidman lansirana u orbitu! – otkrila nam je Oja.

Ratni spektakl
Domaćem gledateljstvu Welles je ostao zapamćen po sjajnoj roli četničkoga senatora koji pogiba od kuršuma svog ratnog zapovjednika u Bulajićevoj “Neretvi”. Uloga bijaše malena, ali pojava filmskog maga u jugoslavenskom ratnom spektaklu iz 1969. godine i danas ostavlja bez daha svakog filmofila. Welles je, kaže Oja, bio vrlo upućen u našu povijest i zbivanja na brdovitom Balkanu.

– Orson je htio raditi film o Titu, a još 1943. godine pisao je o Draži Mihailoviću kao negativcu (dok je Hollywood u to vrijeme glorificirao četnički pokret, op. a.). Rooseveltu je dok su se vozili u kolima, a vozač nije znao na koju stranu treba krenuti, kazao: “Predsjedniče, ako idete lijevo, nećete nikada pogriješiti”. Orson je bio liberalan, ljevičar, nadasve pravedan – kaže Oja.

– Imaš sto stvari o Orsonu, moraš napisati knjigu – dobacio je Oji Jakov Sedlar, koji je lani sa sinom Dominikom premijerno u LA-u pokazao film “Searching for Orson”, u kojem se pojavljuje niska velikana – Peter Bogdanovich, Steven Spielberg...

Kulturni centar
– Ma, ne znam, svi bi htjeli neke žute stvari. Bilo je puno stresnih dana i gladi u našem zajedničkom životu, ali nije bilo žutila – replicirala je Oja.

– Bilo bi šteta da ne ostane štogod napisano – nije se mirio Sedlar odgovorom. Oja još ima Orsonovu kameru kojom je snimao “Mletačkog trgovca” i “Don Quijotea”. Sothesby ju je procijenio na 700 tisuća dolara. Ostale su za njim mnoge vrijedne stvari – odjeća, nagrade, crteži, makete i skulpture. Malo ljudi to zna, ali Orson je bio, kaže Oja, vrstan slikar i skulptor. No, nije nosio satove, rijetko i kravate.

– To je bila teškoća, što pokloniti za rođendan? Ja, naime, nisam nosila nakit, pa smo si darivali naše skulpturice i crteže – kaže Oja, koja ima i konkretne planove vezane za Wellesovu ostavštinu.

Kupila je u Primoštenu komad zemlje uz more sa željom da ispuni njegovu želju i napravi Kulturni centar Orson Welles. Zovu je, kaže, u Italiju i Francusku, a njoj bi bilo žao da se takav sjajan projekt ne realizira u Hrvatskoj. Uz muzej posvećen Orsonu, to bi bilo mjesto kao stvoreno za razna kulturna zbivanja.

– Bio je svjestan svoje veličine, a film nakon završetka nikada nije htio gledati. Govorio bi kako bi sigurno pronašao nešto što se može popraviti, i bio je u pravu. Mijenjaju se vremena, mijenjaju se ljudi i gledišta. Onog trena kada se zaljubiš u svoj rad, gotov si – kaže Oja.

Pogledajte na vecernji.hr