nikad ne biste pogodili

Tko su Dalmatinci koji su na YouTube Premiumu jaki kao Red Hot Chili Peppers

Foto: Ivo Čagalj/Pixsell
Tko su Dalmatinci koji su na YouTube Premiumu jaki kao Red Hot Chili Peppers
21.02.2022.
u 17:16
Naš glazbeni kritičar Hrvoje Horvat piše o trendovima na hrvatskoj i svjetskoj glazbenoj sceni.
Pogledaj originalni članak

Prošlotjedno objavljivanje top-liste “Croatia Songs” u sekciji “Hits of the World” u Billboardu, američkom magazinu glazbene industrije, prvi je službeni globalni izlaz i iskaz prodaje singlova u Hrvatskoj, prema podacima koje prikuplja MRC Data, globalni sustav mjerenja popularnosti u industriji zabave. Ujedno je to i novi dokaz starog stanja, a to je da više nije važna boja dresova, očiju, nacionalnosti ili lokalna medijska zastupljenost, već isključivo digitalna prodaja pjesama i slušanost na streaming servisima u nekoj državi.

Hrvatska je jedina zemlja iz regije koja je dobila vlastitu top-listu u Billboardu, ali su na njoj među 25 mjesta dominantna regionalna imena, a samo su četiri “domaća”, što pokazuje slušalačke navike domaće publike; Matija Cvek i Eni Jurišić s pjesmom “Trebaš li me” na petom su mjestu, a na ljestvici su još i 30Zona & KUKU$ s pjesmom “Debili” i reper Grše sa “Highlife”, te duet Saše Matića i Jelene Rozge. Za utjehu, Red Hot Chili Peppers sa singlom “Black Summer” na 20. su mjestu prodaje kao jedini rock-izvođač.

Odavno čvrsti nosači zvuka poput CD-ova ili vinila više nisu jedino mjerilo prodaje, a digitalni servisi postali su, barem u ovom slučaju, glavno mjerilo uspješnosti. Dakako, ima i drugih pokazatelja i drugih platformi, ali je očito da se tržišna utakmica okreće na stranu onih koji prema mjerljivim parametrima zaista prodaju, bilo izravnom digitalnom prodajom bilo slušanošću na streaming servisima.

Naravno, tu je i prodaja ulaznica. U ovo doba pandemijske kuknjave oko prodanih naklada CD-ova, treba znati da u “fizičkom” svijetu neki rade puno parom. Među njima je i splitski duet Dalmatino koji također iza sebe ima egzaktne podatke uspjeha pa je u ovim čudnim vremenima opet postavio nekoliko mjerljivih rekorda, od digitalnih platformi do prodaje ulaznica, kojih se ne bi postidjeli najjači prvaci regionalne scene.

Kad ste zadnji put čuli da je netko rasprodao tri koncerta u dvorani Vatroslav Lisinski, praktički bez reklame? Upravo to napravio je Dalmatino 17., 20. i 27. veljače, kao da korone nije ni bilo. Ide im odlično prodaja ulaznica i za koncert na splitskim Gripama 21. travnja, što je za njih dokaz da možeš biti prorok i u svom “selu”, a ne samo u “metropoli”, mada je kod nas vječno pitanje što je selo, a što metropola, pogotovo nakon objave u Billboardu u kojem je čitav svijet “globalno selo”.

Uglavnom, mimo napuhanih medijskih objava koje obično prate konkurenciju, o Dalmatinu nećete puno čitati u medijima. Dapače, moguće je da kao rock-kritičar većinu karijere prođete “mimo njih”. No vjerna baza poklonika redovito se odazove zovu omiljenog dvojca koji već dugo ruši rekorde domaćeg glazbenog biznisa, ali ako niste njihovi fanovi, možda i ne znate za njih.

Povelika fan-baza koja ih prati na koncertima i na njihovim društvenim mrežama učinila je svoje, kao i za izvođače u svijetu. Za razliku od mnogih artista koji “na daljinski” imaju pristup medijima, Dalmatino je tipičan primjer uspješnog benda i populističke zabave koji se dokazuje na tržištu, bez friziranja podataka i guranja “na silu”.

Pjesma “Refužo” bila im je najslušaniji singl kolovoza za što im je nedavno dodijeljena nagrada Cesarica koja se kod nas bavi hitovima godine. Ali ako je to dio domaće scene, Dalmatino je i u međunarodnoj konkurenciji postigao neke ozbiljne rezultate. Naime, s dva i pol milijuna pregleda na YouTube platformi očito su dosegnuli masovan broj, a u slušanosti na Premium inačici YouTubea pretekli su i Eda Sheerana po broju pregleda u Hrvatskoj.

Radi se o plaćenoj verziji kanala YouTube koja omogućuje pristup sadržaju bez reklama i to je jedan od najkorištenijih servisa ne samo u Hrvatskoj. Uz impresivan broj od dva i pol milijuna pregleda, domaći korisnici platforme YouTube Premium posljednjih mjeseci češće slušaju Dalmatino i njihov “Refužo”, u usporedbi s megahitovima Eda Sheerana (“Shivers”, “Bad Habits”). Primjerice, prema prošlotjednom izvještaju Dalmatino se nalazi na drugom mjestu odmah nakon Red Hot Chili Peppersa sa sličnim brojem pregleda, a tijekom proteklih mjeseci našli su se i na prvom mjestu. Ovo nije proizvoljan zaključak, jer njihov izdavač Dancing Bear zastupa za Hrvatsku oba imena, pa raspolažu točnim podacima. Kao uspješne perjanice diskografskog uspjeha kod nas Dalmatino je među onima koji dobivaju i cehovske nagrade, pa mu je Hrvatska diskografska udruga na koncertu u Lisinskom dodijelila “Multi platinum” nagradu za posebna diskografska dostignuća, čitaj – prodaju CD-ova na domaćem terenu i u dijaspori. Krajem prošle godine objavio je obljetničko izdanje, CD “Dalmatino - 20 godina”, koje donosi najveće prošle hitove uz dvije nove pjesme. Od izdavanja debi albuma “Cukar i sol” oborio je mnoge rekorde, a do danas je prodan u više od 20 tisuća primjeraka. Zgodno je spomenuti da je na samom početku rada Darko Glavan na promociji u zagrebačkom Saloonu Dalmatinu prognozirao uspješnu karijeru. Drugim riječima, jedno su kritičarski miljenici, a sasvim drugo uspjeh na tržištu koji treba cijeniti bez obzira na vlastiti ukus.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.