izložba o problemima kulturnjaka

Umjetnički rad traži kompenzaciju u vidu honorara, a ne samo čast i slavu

Foto: Karla Kočić
Umjetnički rad traži kompenzaciju u vidu honorara, a ne samo čast i slavu
08.12.2021.
u 13:16
Izložba “Rad, (ne)red i (samo)disciplina: nevidljivo djelovanje radnica i radnika u kulturi” otvorena je u zagrebačkoj Galeriji Nova do 22. siječnja.
Pogledaj originalni članak

U zagrebačkoj Galeriji Nova otvorena je izložba “Rad, (ne)red i (samo)disciplina: nevidljivo djelovanje radnica i radnika u kulturi” umjetnika koji otvaraju pitanja prekarnog rada u kulturi i faktora koji utječu na nesigurne radne uvjete u kontekstu neoliberalnog kapitalizma.

tisja kljaković braić

Kako nastaju hit karikature koje osvajaju regiju: Rekla sam mužu 'Ajde ti njušni ovo da vidimo je li korona'

S Tisjom Kljaković Braić, koja nas uveseljava u ovim sivim vremenima, razgovarali smo o karikaturama, predstavi, izložbi, knjigama, uspomenama i smijehu. Njezina retrospektivna izložba "Spomenik živom čoviku", postavljena u Klovićevim dvorima, kojom predstavlja svoj 20-godišnji likovni rad, produljena je zbog velikog interesa publike. Njezina nedavno predstavljena knjiga "Oni 2", najprodavanija je knjiga ovogodišnjeg Interlibera. Po zbirci njezinih pripovijedaka "U malu je uša đava", koja je prvo izdanje doživjela još prije pet godina, Mario Kovač postavlja dramsku predstavu u HNK Split, čija će premijera biti 10. prosinca.

k

– U kulturnom bismo polju izreku: “Izaberi posao koji voliš i nećeš više raditi niti dana u životu” mogli preformulirati u “Izaberi posao pesimistično”, no iskustva brojnih umjetnika pokazuju da je takav vid snalažljivosti neophodan za rješavanje egzistencijalnih pitanja u svijetu suvremene umjetnosti.

Kratkoročni i nestabilni ugovori, niska primanja, fleksibilno radno vrijeme, eksploatacija, samozapošljavanje i prilagođavanje zahtjevima tržišta pojmovi su koje možemo svesti pod zajednički nazivnik prekarnih radnih uvjeta koji nadilaze polje kulture te zahvaćaju gotovo sve djelatnosti – kaže kustosica izložbe Tena Starčević. U kontekstu neoliberalnog kapitalizma tako umjetnički rad postaje nevidljiv jer ne postoji mjerni instrument koji može izračunati cijenu satnice rada uloženog u stvaralački proces, smatra.

Organizatori izložbe su WHW i Pogon – Zagrebački centar za nezavisnu kulturu i mlade, a izlažu Vanja Babić, Klara Berdais, Tara Ivanišević koja preispituje granice privatnog i poslovnog prostora, Mia Maraković, Morana Radočaj, Dora Slakoper koja je zaokupljena vidljivošću montažerske struke u filmskoj industriji, Šimun Stankov, Una Štalcar-Furač, Espi Tomičić i Marko Vojnić Gin koji se bavi problemom umjetnosti vrednovane kroz nagrade što vodi do utrke za neprestanim dokazivanjem i toksične kompetitivnosti na umjetničkoj sceni.

– Ova izložba komunicira problemske teme koje ne mogu biti riješene bez sustavnih promjena. Ipak, lociranje problema čini korak naprijed u demistifikaciji umjetničkog rada koji zahtijeva kompenzaciju u obliku honorara, a ne časti i slave – zaključuje kustosica Tena Starčević. 

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.