RAZGOVOR Igor Maroević, direktor Fundacije Ivana Meštrovića

Zbog nasljednika se ruši Meštrovićev stalni postav

Foto: import
Zbog nasljednika se ruši Meštrovićev stalni postav
16.06.2007.
u 13:35
Pogledaj originalni članak

Nema mira za Meštrovića ni među Meštrovićima. Samo površnom promatraču može se činiti da je nedavna razdioba umjetnina između nasljednika kraj dugogodišnjih zavrzlama oko naslijeđa velikog hrvatskog umjetnika  Ivana Meštrovića. O tome što taj čin znači za stalne postave zagrebačkog Atelijera Meštrović i splitske Galerije Meštrović razgovaramo s Igorom Maroevićem, od kolovoza 2003. direktorom Fundacije Ivana Meštrovića.

VL: Jeste li preuzimajući posao direktora Fundacije Ivana Meštrovića slutili cijeli niz neumjetničkih poslova i niz komplikacija vezanih za ostavštinu hrvatskog Rodina?
 Potpuno je normalno da netko tko se natječe za mjesto direktora Fundacije Ivana Meštrovića mora unaprijed biti svjestan da ga očekuje cijeli niz, kako ste vi to nazvali, neumjetničkih poslova. Svejedno, preuzimajući posao zaista nisam očekivao ovakav razvoj situacije vezan za Meštrovićevu ostavštinu. Normalno je da kod više uključenih i zainteresiranih strana ima različitih želja, potreba i gledanja na problem. Kod nas je to zapravo puta  šest  Republika Hrvatska i Fundacija (koja upravljanja ostavštinom koju je Meštrović 1952. darovao hrvatskom narodu, te naknadno darovanim i na druge načine pribavljenim djelima) te četvero nasljednika.

VL: Kako to da je razdioba između Meštrovićevih završena tek nedavno, toliko godina od njegove smrti?
 Nepoznato mi je zašto su nasljednici toliko dugo čekali s razdiobom. Podjelu smo potaknuli mi iz Fundacije iz čisto praktičnih razloga. Dok su bila četiri ravnopravna vlasnika trebali smo imati konsenzualnu suglasnost svih četvero za svaki oblik korištenja Meštrovićevih djela. Vođeni željom za pojednostavnjenjem tog postupka smatrali smo uputnim da nasljednici pristupe međusobnoj podjeli ostavštine, tako da se točno zna tko je vlasnik koje umjetnine. To se sada zna.

Međutim, vlasništvo nad umjetninom ne znači automatski i vlasništvo nad autorskim pravima. To nemamo jer nema izjave vlasnika o međusobnom dogovoru o autorskim pravima nad pojedinom umjetninom. Mi još uvijek nemamo izjave vlasnika o međusobnom ugovoru da vlasništvo nad pojedinom umjetninom ujedno znači i vlasništvo nad autorskim pravima. To se odnosi na nedarovane umjetnine koje se o državnom trošku čuvaju za nasljednike kao "Zbirka pohrane" u Atelijeru Meštrović i Galeriji Meštrović te u Gliptoteci HAZU. Iz cijele te priče o podjeli autorskih prava isključene su umjetnine iz fundusa muzeja kojima upravlja Fundacija, budući da nad njima autorska prava i dalje ravnopravno dijeli četvero nasljednika. Meštrović ih se naime nije odrekao.

VL: Kako je podijeljen neprocjenjivi umjetnički kapital oko kojeg se prolilo toliko žuči? Koji je to uopće dio?
 Podijeljen je na način koji je, vjerujem, zadovoljio svakog od nasljednika budući da postoji i pravomoćno sudsko rješenje o podjeli. Riječ je o ukupno 276 djela koja se čuvaju i vode u inventarnim knjigama pohrane Atelijera Meštrović i Galerije Meštrović, a tom broju treba pribrojiti i umjetnine iz čuvarnice Gliptoteke HAZU. Tu je i pedesetak radova drugih autora, koji su bili Meštrovićevo vlasništvo.

VL: Marica Meštrović je konačno zadovoljna kako se čuva rad njezina oca. Čak je darovala prelijepu bistu majke Olge u trajno vlasništvo splitske Galerije. Jesu li i drugi članovi obitelji zadovoljni?
 Naravno da mi je drago čuti riječi pohvale na naše napore da osiguramo što kvalitetnije uvjete za smještaj umjetnina. Isto tako mi nije drago čuti neargumentirane napade i prozivanja zbog, navodne, nebrige i propadanja iste te ostavštine. Činjenica je, međutim, da mi ne radimo nikakvu razliku u brizi za umjetnine koje su državno vlasništvo i one koje su vlasništvo nasljednika. Dapače! Npr., svu pisanu korespondenciju u Hrvatskoj (a riječ je o više od 3200 jedinica) Meštrović je oporučno ostavio sinu dr. Mati Meštroviću. Ta se građa čuva u Atelijeru Meštrović u Zagrebu, a njome se već niz godina bavi muzejska savjetnica Ljiljana Čerina. Svake godine nam Ministarstvo kulture dodjeljuje novac kako bi se ta građa, u privatnom vlasništvu, restaurirala i zaštitila od propadanja te mikrofilmirala.

VL: Otvoreno ste pozvali sve vlasnike da postupe jednako kao Marica. Hoće li biti još darovnica Hrvatskoj?
 Hoće li biti još darovnica Hrvatskoj trebalo bi pitati nasljednike. Bilo bi mi drago da do toga dođe. Ali, isto tako bi mi bilo drago da nasljednici i država nađu zajednički jezik oko Meštrovićeve ostavštine u vlasništvu nasljednika. Bilo bi dobro ako bi nasljednici bili voljni državi ponuditi na otkup neka djela. Ako ništa drugo, barem ona koja se već godinama nalaze u našim stalnim postavima. U stalnom postavu Galerije Meštrović četvrtina izloženih djela u vlasništvu je nasljednika.

I što nam se povlačenjem tih djela može dogoditi? Potpuno rušenje koncepcije stalnog postava. Nakladu, prošle godine tiskanog, novog kataloga stalnog postava možemo baciti u smeće, itd., itd. Nadu u manje mračan ishod pružaju mi određeni pomaci u odnosu s nasljednicima. Iako su se pojavili zahtjevi za primopredaju spomenutih djela, ne inzistira se na promptnoj isporuci svega traženog, nego nam se za veći broj djela ipak daje određeni rok za pronalaženje načina za unošenje izmjena u stalnom postavu. Nadam se da će neke umjetnine ostati u stalnim postavima  kao "dugotrajna posudba" uz isticanje imena vlasnika. Nekoliko djela ponuđeno nam je na otkup i sad o tome čekamo odluku i stav Hrvatskog muzejskog vijeća.

VL: Prema izjavama Meštrovićeva unuka Stjepana, sina Tvrtka koji se ubio, hrvatska je Vlada nepravedno renacionalizacijom proglasila vlasništvo četvero baštinika nacionalnim blagom. Ima li on pravo?
 Ne mogu se složiti s tvrdnjom dr. Stjepana Meštrovića o nekakvoj "renacionalizaciji". S jedne se strane državu proziva za nebrigu, a s druge pak strane, kad se donese rješenje o stavljanju pod zaštitu tj. registriranju kulturnim dobrom, onda je to "renacionalizacija". Isto je tako netočna izjava da država time oduzima nasljednicima pravo raspolaganja ostavštinom. Jedine dvije restrikcije u činu registracije kulturnog dobra su: obveza vlasnika takvog djela da ga u slučaju prodaje mora prvo ponuditi državi na otkup, a ako ona ne bi bila zainteresirana, može ga ponuditi na tržištu; i zabrana iznošenja kulturnog dobra iz zemlje, bez suglasnosti mjerodavne službe zaštite spomenika.

VL: Tvrtkov sin optužuje Hrvatsku da ništa ne čini na afirmaciji Meštrovića u svijetu. Spočitava vlastima da njegova djela čame u skladištima i podrumima. Je li baš tako?
 Ono što je meni najčudnije u svim recentnim prozivanjima države (odnosno Fundacije koja u njezino ime upravlja Meštrovićevom ostavštinom) jest kako je to odjednom država unatrag dvije godine prestala voditi brigu o Meštroviću. Možda je koincidencija što se to prozivanje poklopilo s pozivom za podjelu ostavštine između nasljednika. Ili sa spominjanjem potrebe za reguliranjem međusobnih prava i obveza države i nasljednika, oko čuvanja i brige za dio ostavštine koji je u privatnom vlasništvu?!

Uostalom, zar je za afirmaciju Meštrovića u svijetu baš ništa zajednički projekt Središnje banke Irske i HNB-a (uz suradnju s Fundacijom), izdavanje kovanice euro/kuna s motivom Meštrovićeve "Djevojke s harfom"?! Zar je baš ništa gotovo utrostručenje broja posjetitelja u muzejima kojima upravlja Fundacija?! Dr. Stjepan Meštrović spominje da su mu tiskanje knjige o djedu u SAD-u odbili mnogi američki izdavači. A u SAD-u postoje značajne zbirke Meštrovićevih radova u Snite Museumu na Notre Dame University, na Syracuse University, muzej u Baton Rougeu... Je li i za neafirmaciju Meštrovića u SAD-u kriva Hrvatska? Knjigu dr. Stjepana Meštrovića "Srce od kamena" tiskao je hrvatski izdavač. Ponudio sam mu da promocija bude u Mletačkoj 8, sjedištu Fundacije, što je on prihvatio i što se dogodilo prošlu srijedu.

VL: Ima li država novca za otkup djela jednog od najvećih hrvatskih kipara? Bi li Marica Meštrović darovala još neka djela Hrvatskoj?
 O tome ima li država novca za otkup mislim da trebate upitati nekog drugog. Isto tako, što se mogućeg darovanja tiče morate pitati gospođu Mariju Meštrović. Moje razmišljanje o tome svodi se na sljedeće. Držim da bi gospođa Meštrović sigurno bila voljna pokloniti još ponešto ako bi država od nje bila spremna neka djela i otkupiti. Također, vjerujem da bi Ministarstvo kulture bilo voljno otkupiti neka djela ako bi nešto bilo poklonjeno. Znam, ovo sad ispada kao zezalica, ali nije. Mislim, osim toga da bi u slučaju  otkupa ili darovanja gipseva država trebala inzistirati na dobivanju suglasnosti za odljev u trajnom materijalu.

VL: Mnogo toga lijevalo se bez nadzora, kaže Meštrovićeva kći. Može li Fundacija učiniti više na zaštiti ?
 Ako se lijevalo bez nadzora (pod time smatram bez suglasnosti ili znanja nasljednika), nije se lijevalo ništa od djela koja se čuvaju u objektima Fundacije Ivana Meštrovića, niti u razdoblju u kojem sam ja direktor. Napominjem da su lijevanja djela iz naših fundusa, od 1991. (osnutak Fundacije) do danas, uvijek bila osnažena pisanom suglasnošću Marice Meštrović, kao opunomoćene predstavnice nasljednika.

Pogledajte na vecernji.hr