Nova knjiga: Slavenka Drakulić "Dora i Minotaur"

Žena koje je ovjekovječila nastajanje Guernice žrtvovana umjetnosti – i okrutnosti

Foto: arhiva Fraktura
Žena koje je ovjekovječila nastajanje Guernice žrtvovana umjetnosti – i okrutnosti
07.05.2015.
u 11:57
Ovo je i vrlo snažna priča o muškarcu čija umjetnička vrijednost, ma koliko ogromna bila, ne može “pokriti” njegove grijehe. Ovdje su oni jasno nabrojeni, ne samo u postupcima prema ženama koje su ga voljele nego i prema svima ostalima
Pogledaj originalni članak

Sjajan je posao obavila Fraktura s naslovnicom novog romana Slavenke Drakulić. Veliki Picasso ovdje je na margini, pola mu lica ne vidimo, a u središtu fotografije je Dora Maar, žena koja priča njihovu, ali zapravo samo svoju ljubavnu priču jer jedan od najvećih likovnih umjetnika svih vremena trošio je žene ne misleći na posljedice, pa čak ni kada su te posljedice, kao u Dorinu slučaju, sadržavale i elektrošokove, tada uobičajen način liječenja teške depresije i sloma živaca.

U romanu “Dora i Minotaur” (Fraktura, urednik Sead Serdarević, 69 kuna) Slavenka Drakulić nastavlja dvije teme koje su obilježile njezino književno stvaralaštvo. Jedna je jaka žena, druga – bol. U predgovoru romana autorica spominje pronađenu bilježnicu koju je Dora Maar pisala na hrvatskom jeziku, dodaje detalj da se bilježnica danas čuva u Rijeci te objašnjava da je roman zapravo taj autobiografski zapis. Istina ili fikcija? Postoji li bilježnica? To je potpuno nevažno za ovu priču.

Pričajući ljubavnu priču o ženi koja se zaljubi u Picassa i time izgubi sve – svoju umjetnost, fotografije, šansu da se ostvari profesionalno, ali i svoju osobnost, pa i zdravlje – Slavenka Drakulić savršeno odmjereno, a samim tim i uvjerljivo, opisuje propadanje jedne istinske umjetnice. Može li žena uopće biti umjetnica? Sam Picasso, kao i krug ljudi oko njega, na ovo pitanje odgovara zvučnim: Ne! Žene su muze, žene su majke. Drukčije im i ne trebaju. Stoga je ovo i vrlo snažna priča o muškarcu čija umjetnička vrijednost, ma koliko ogromna bila, ne može “pokriti” njegove grijehe. Ovdje su oni jasno nabrojeni, ne samo u postupcima prema ženama koje su ga voljele nego i prema svima ostalima. Živio je okružen zidom ulizica.

Slavenka Drakulić kroz Doru Maar jasno kaže: oni su živjeli od mrvica s njegova stola. Te su “mrvice”, naravno, bile njegova djela. Stoga je priča žene koja je svojim fotoaparatom za povijest ovjekovječila nastajanje "Guernice" i velika priča o genijima koji za sobom ostavljaju krvave žrtve. One koje prežive elektrošokove i u samoći pate punih 30 godina.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.