“Tajna formula povećanja grudi!” uvod je koji bi trebao privući na dalje čitanje reklamnog oglasa za revolucionarnu kremu koju navodno koriste poznate zvijezde i koja je konačno došla u Hrvatsku.
Reklama nadalje sugestivnim pitanjima nastoji privući žene - jesu li im grudi male i je li im zbog toga neugodno, jesu li pak obješene uslijed poroda ili godina itd., da bi na koncu ponudila “100% prirodnu kremu” na bazi bilja.
Nabrojani su i “fenomenalni” učinci spasonosnog proizvoda, među kojima se tvrdi kako “Nema nuspojava osim većih grudi”, koje postaju “čvršće i punije bez skupih operacija i hormonskih tretmana”, a potom i kako proizvod “sprečava stvaranje tumorskih stanica na grudima”! Sve upola cijene do kraja mjeseca, uz fotografiju poželjnog poprsja u, dakako, čipkastom grudnjaku.
Ono što je zapanjilo neke primateljice ovog reklamnog maila, jest činjenica da je poslan s e-adrese “svezanju1@gmail”, što je inače naziv udruge koja okuplja žene oboljele i liječene od raka dojke i njihove obitelji. Jedna od njih kontaktirala je pošiljatelje, izrazivši svoje gnušanje njihovim marketinškim pristupom. Odgovorili su joj da se dogodila velika slučajnost podudaranja dvaju imena, udruge i mail adrese, te da su nesporazum izgladili u dvije minute te prekinuli reklamiranje. Iz Udruge su kontaktirali tvrtku Superbia vita iz Konjščine, koja reklamira kremu.
– Izrazili smo ogorčenje neetičnim korištenjem imena Udruge koja šest godina radi besprijekorno i pruža raznovrsnu stručnu pomoć stotinama žena oboljelima od raka i njihovim obiteljima. Zatražili smo da se adresa ugasi i prestane odašiljanje oglasa. Gospodin R. M. odgovorio je da su za oglašavanje proizvoda angažirali marketinšku tvrtku koja je na svoju ruku odabrala naziv adrese te da će intervenirati da se adresa ugasi i da će ubuduće o tome voditi računa. Vjerujem da naziv adrese nije slučajan – rekla nam je Ljiljana Vukota, dopredsjednica Udruge.
Na naše upite iz Superbie vite nisu odgovarali.
– Riječje o nepoštenoj i zavaravajućoj poslovnoj praksi koja je člankom 31. Zakona o zaštiti potrošača zabranjena – jasna je Dunja Mak, pravnica specijalizirana za potrošačka pitanja u Savjetovalištu za potrošače u Osijeku.
Poslovna praksa zavaravajuća je ako sadrži netočne informacije, pojašnjava, zbog čega je neistinita ili ako predstavljanjem ili na neki drugi način - čak ako je informacija činjenično točna - zavarava ili je vjerojatno da će zavarati prosječnog potrošača u vezi s nekom od okolnosti, čime ga navodi da donese odluku o kupnji koju inače ne bi donio. Trgovca tj. pravnu osobu koja tako radi može se kazniti za prekršaj novčanom kaznom u iznosu od 10.000 do 100.000 kuna.
– U oglasu se navodi i da proizvod “sprečava stvaranje tumorskih stanica na grudima”, što može biti posebno opasan segment zavaravajućeg oglašavanja jer se kupce navodi na pomisao da je ujedno riječi o lijeku – upozorava D. Mak i podsjeća da, prema čl. 136. Zakona o lijekovima, samo fizičke i pravne osobe koje obavljaju ljekarničku djelatnost mogu putem interneta nuditi za prodaju na daljinu lijekove koji se izdaju bez recepta, pa pita i:
Obavlja li navedena tvrtka (ili fizička osoba koja šalje takve e-mailove) ljekarničku djelatnost i imaju li odobrenje Agencija za lijekove i medicinske proizvode za stavljanje proizvoda u promet? Podsjeća i da Zakon o lijekovima propisuje kaznu od 100 tisuća do 150 tisuća kuna za stavljanje u promet lijeka bez odobrenja.
– U svakom slučaju, savjetovala bih potrošačima da prilikom primitka sličnih oglasa i ponuda budu oprezni i kritički nastrojeni, neka se informiraju o proizvodima koje naručuju, kao i o eventualnim neželjenim posljedicama po njihovo zdravlje i novčanik, a prilikom sumnje neka se obrate i nadležnoj inspekciji – poručuje Dunja Mak.