Čim se pojavila prošloga tjedna na sceni zagrebačkoga
Kerempuha kao Mare Tončeva u predstavi "Čekajući svog čovika" Severina
je uzburkala kazališne duhove. Njezina jednosatna predstava
valjda nije došla do kraja, a kuloari su, potpomognuti
medijskom pompom koja ju je pratila, zabrujali. Na površinu
su izvučeni stari cehovski problemi, k tomu pridodane pohvale
što ih je Severina dobila za izvedbu "Karoline Riječke",
njezine najave "Glembajevih" gdje će u režiji Branka Brezovca glumiti
barunicu Castelli i bili su zadovoljeni svi uvjeti eda bi
mogao početi glumački teatar apsurda.
Zamjerke nisu upućene samo Severini, nego svima koji su na bilo koji
način podržali njezinu glumu, a usto i na sve koji nisu profesionalni
glumci, a glume. Opravdavajući što se htjelo reći, tražeći
da Severina plaća glumačkome sindikatu svaki put kad glumi u nekome
komadu, opalilo se i ovaj put ni krive ni dužne poznate komičare
Pervana i Zuhru koji također nisu glumci, a glume. Članica Upravnog
odbora sindikata, glumica Ksenija Marinković kazala je da je u pripremi
novi kazališni zakon čiji prijedlozi i nacrti nisu nimalo
obećavajući.
Zato to sada treba mijenjati. Severina je samo povod da se
članstvo ujedini i da se progovori o tim problemima. O jednom određenom
liku bespredmetno je razgovarati bila to Severina, Pervan ili
Zuhra objasnila je Ksenija Marinković. Da se problemi unutar
ceha moraju riješiti smatra i Vitomira Lončar koja misli da
je priča oko glumačkih napada na Severinu medijska manipulacija, a ne
stvarna istina.
Dobri znaju da ih nitko ne može ugroziti i sasvim im je
svejedno tko igra osim njih tvrdi Krešimir
Dolenčić objašnjavajući kako Severina nije napravila nikakav
presedan ni "Karolinom Riječkom", ni najnovijom predstavom. On sam,
još prije nekoliko godina, u "Splitskom akvarelu" angažirao
je najpoznatije splitske estradne pjevače. Da je Severina tada bila
slobodna ili da tu predstavu radi opet ponudio bi joj ulogu, kazao je.
Govoreći o pjevačima u kazalištu, Dolenčić se prisjetio kako
još kao mladi režiser početnik angažirao za predstavu "Dundo
Maroje" Rundeka.
Postavlja i protupitanje: Ako pjevači moraju plaćati kad
igraju u kazališnoj predstavi ili filmu, znači li to da i
glumci moraju platiti HGU-u ako snime nosač zvuka s, recimo popularnim
pjesmama? pita se. A njegovo pitanje pak otvara jedno drugo.
Svi se mi sjećamo glumaca koji su žarili i palili malim ekranima. Ali
ne u igranom programu, nego u programu za djecu ili vodeći različite
priredbe zabavnoga programa. Pretpostavlja se da bi bili spremni ako to
traže od drugih plaćati penale televizijskim voditeljima
što rade njihov posao i to katkad vrlo loše.
Recentan primjer Bojana Gregorić u "100 % ja" nije
baš bila miljenica kritike. Vitomira Lončar, poznata kao
Bucka, zaradila je upravo kao tv-voditeljica na čuvenoj "Malaviziji"
radeći s Darkom Janešom i Ivicom Zadrom. Činjenica jest da
su svo troje tad bili mladi glumci, ali da nije bilo televizijskoga
angažmana malo tko bi ih znao. Iako nitko od voditelja tada nije ustao
da im se uzima kruh od usta i traži naknada, glumci bi drukčije
zaštitili svoja prava.
U svijetu kad ljudi koji nisu u glumačkoj branši
snimaju ili igraju u kazalištu, glumačkom se sindikatu plaća
naknada kaže Boris Svrtan, jedan od rijetkih koji su
pogledali Severininu predstavu te kaže:
Talentirana je i ima scenskoga iskustva što se
odmah vidi. I u kazališnim ansamblima ima ljudi koji nemaju
formalno glumačko obrazovanje, a dobri su glumci. Međutim,
Akademija brusi talent. Ako je netko i ljut zbog toga
što pjevačica pjeva to je iz straha da sam neće imati
što raditi. Kako sam i profesor na glumačkoj Akademiji znam
da je ove godine sveukupno 38 glumaca u svim gradovima u kojima postoji
Akademija upisalo glumu, onda vam je jasno odakle glumački strah
što im u posao ulazi netko "sa strane". Mislim da je dodatne
probleme izazvala i Severinina najava da će glumiti barunicu Castelli,
ulogu koju mnoge glumice smatraju čašću, uloga koju nije
jednostavno odigrati. Kad bi ljudi znali da će to biti komad "play
Glembajevi" u režiji Branka Brezovca onda bi se i pisalo manje gluposti
o svemu objašnjava Boris.
Bijesna strelica zahvatila je i prvog čovjeka Kerempuha i gradskoga
pročelnika za kulturu Duška Ljuštinu
što se drznuo pjevačici iznajmiti
kazalište.
Kerempuh je Severini iznajmljen za 50.000 kuna, a za vrijeme
dok je pjevačica igrala, a glumci iz ansambla (koji inače igraju 30
posto više od svih ostalih u Zagrebu) bili su na gostovanju
i normalno radili svoj posao. A ako se priča svodi na brigu o glumcima
toga kazališta ja mu poručujem da ću u
trenutku kad glumce Kerempuha netko bude štitio bolje od
mene dati ostavku kazao je Ljuština.
Zagrebački se glumci definitivno slažu u jednome: među onima koji su
dobri u svom poslu, straha od konkurencije, pa ni kad je riječ o
Severini nema. Ono što nitko od njih ne želi
izgovoriti na glas jest to da ih sve boli činjenica da fotografi i
novinari prate svaki korak poznate pjevačice, a posvećuju joj stranice
i naslovnice zbog jedne jedine predstave, a oni nakon godina i godina
napornoga glumačkoga rada ne dobivaju u novinama ni vijest. Dakle,
cijeli se problem može svesti na jednu riječ ljubomora!
Usto, glumce muči i činjenica da se u mnogim televizijskim igranim
proizvodima bez ikakva umjetničkoga opravdanja nalaze i
naturščici.
Osobno ne vidim zašto se digla takva medijska
prašina oko Severinine glume? Smatram da ima fenomenalnih
naturščika, kao što ima puno i onih drugih. Ali
za to ne snosi odgovornost Severina kazao je kratko Tarik. No
neki se pitaju nije li cijela priča o tomu kako je glumci ne vole samo
dobar reklamni trik?
Stvarno sam odlučila poći i vidjeti predstavu, ali neću joj
praviti reklamu kazala je kroz smijeh Mia Begović
ulaznice prodajem samo za sebe i svoje predstave. Smatram da oko
Severina ne bi trebalo biti nikakve polemike.
Uostalom, Severina sa svojim novcem može raditi što hoće pa
i kazališnu predstavu. Pitanje je dobroga ukusa hoće li onaj
koji nije profesionalac pristati raditi ono što se ne
usuđuju ni svi profesionalni glumci? U načelu nemam ništa
protiv da ljudi rade ono što ih veseli, ali i sto tako želim
i da se odnosi unutar našega ceha urede rekla je
Mia.
Podržavam regule koje mogu zaštititi ceh
objasnio je Goran Grgić predsjednik HDDU-a, a istodobno protiv sam
prozivanja onih koji nisu profesionalni glumci, a sudjeluju u
projektima. Uostalom, odgovornost za angažman stranca ili onih koji
nisu glumci snose redatelji, ravnatelji, intendanti... Jer čak i kad bi
se zakonski reguliralo plaćanje glumačkom sindikatu kad se u nekom
projektu angažira netko tko nije glumac, opet bi se našlo
načina da bude izuzetaka. A posebno kad netko, poput Severine
zgodne, mlade, talentirane žene sam isfinancira svoj projekt
. Niti joj je glumište dalo novac, niti mu ga mora vraćati.
A bez obzira što članovi Udruge već sada mogu postati samo
profesionalni glumci sa završenom školom, a ipak
ima iznimaka i od toga pravila. Izuzeci će se, kao i uvijek pronaći
uvijek kad netko to zasluži zaključio je Grgić.
Nedostatak glumačkoga posla, odnosno duge pauze između dva projekta
glumce čine nesigurnim u njihovim poslovima pa onda i ljutitima kad se
umjesto glumaca angažiraju estradnjaci. Usto, mnoge od njih boli
činjenica što mediji u stopu prate upravo estradne zvijezde,
kao i zvijezde reality showa, a glumci ma koliko sjajno odigrali
predstavu u kazalištu mogu biti sretni dobiju li vijest u
novinama. Upravo su to razlozi zbog kojih bi rado kaznili estradne
izlete u glumački svijet.
Glumci, pjevajte sa mnom!
Ja samo volim ono šta radim i tome se predajem do kraja kaže Severina. Volim poginut za pozornicu i cijeli ću se život usavršavati u glazbi, glumi i plesu. I mislim da još mnogo toga imam za reći... na sceni. Van scene uopće ne postojim, iako izgleda da sam zanimljiva pa mogu reći dođite slobodno na moju turneju Karlovačko live. Svi glumci, možete slobodno sa mnom pjevat, plesat, što vas je god volja.