Od 2022. cestarina na hrvatskim autocestama plaćat će se beskontaktno i bez zaustavljanja. Ključna su obilježja tog novog sustava naplate cestarine, koji je službeno predstavljen jučer u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, slobodan prolazak bez zaustavljanja na naplati, plaćanje cestarine putem ENC, odnosno DSRC uređaja ili očitanjem registracijskih tablica te tarifni modeli s višim cijenama u vrijeme većeg prometa, a nižim cijenama u vrijeme nižeg prometa. Upotreba će ENC-a pri tome biti obvezna za teška vozila, dok će korisnici lakih vozila imati mogućnost izbora – plaćanje cestarine ENC-om ili očitanjem registracijskih tablica. Procjenjuje se da će implementacija sustava, koja uključuje nabavu nove tehnologije, izgradnju portala za automatsku naplatu cestarine, prilagodbu postojećih staza i demontažu naplatnih postaja, stajati do 570 milijuna kuna.
Bez velikog viška radnika
Novi bi sustav bez potrebe za većim nadogradnjama učinkovito trebao funkcionirati najmanje 15 godina, a povrat ulaganja očekuje se nakon sedam godina. Kako je objašnjeno na jučerašnjoj prezentaciji, ne očekuje se velik višak radnika zbog uvođenja novog sustava jer će većina blagajnika s naplatnih kućica biti prebačena na druga radna mjesta – u mobilne timove koji će kontrolirati naplatu, u nadzorne centre i u odjele marketinga i prodaje.
Kad se novi sustav implementira, svaki korisnik autocesta morat će se registrirati preko korisničkih računa (na internetu ili putem aplikacija) ili kreditnih kartica i cestarinu će plaćati postpaidom. Za uvođenje novog modela naplate cestarine bit će potrebno prilagoditi i zakonsku regulativu. U prvom redu to se odnosi na ovlasti blagajnika koji će biti u mobilnim jedinicama koje će hvatati neplatiše cestarine. Stoga u Ministarstvu idu u izradu posebnog Zakona o naplati cestarine, u kojem će se inkorporirati dijelovi Prekršajnog zakona te Zakona o cestama.
Blagajnici u mobilnim jedinicama tako bi dobili ovlasti koje sad imaju inspektori cestovnog prometa. Zakonom bi se utvrdio i kraći rok postupanja i naplata prekršaja. Cjelokupna naplata cestarine nadzirat će se pak u kontrolnom centru, a mobilne će jedinice onda nakon dojave iz tog centra na izlazu s autoceste hvatati one koji nisu platili cestarinu. Osim toga, pokrenut će se i izmjene Prekršajnog zakona, prema čijem trenutačno važećem članku 4. nitko ne može biti kažnjen ako nije kriv za počinjeni prekršaj.
Isprobano u drugim zemljama
Stoga se ide u izmjene tog članaka koje bi odredile u slučaju da nije utvrđen počinitelj da se onda kazni vlasnik sredstva kojem je taj prekršaj počinjen. To znači da će kaznu za neplaćenu cestarinu morati platiti vlasnik vozila ako se ne bude moglo utvrditi tko je upravljao njime. Posebne zakone o naplati cestarine imaju i druge europske zemlje poput Austrije i Slovenije, u kojima je kontrola naplate cestarine vrlo efikasna. Novi sustav naplate cestarine jučer je predstavljen i stručnoj te zainteresiranoj javnosti. Marko Ševrović sa zagrebačkog Fakulteta prometnih znanosti tako je kazao da je općenito gledajući, novi sustav korak naprijed. Istaknuo je da je u tom sustavu ključna fleksibilnost tarifnih politika i mogućnost dodavanja i oduzimanja dionica iz sustava naplate.
Za tehnološko rješenje je kazao da je sigurno i dosad isprobano u drugim zemljama. Predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata Mijat Stanić kazao je da se osobno uvjerio, obilazeći druge zemlje, da je naplata preko registracijskih oznaka najbolji sustav naplate. Novi bi sustav, osim HAC-a i ARZ-a, trebali uvesti i koncesionari na Istarskom ipsilonu i autocesti Zagreb – Macelj.
Pogledajte video najgore parkiranih auta na hrvatskim cestama:
Sve se radi samo da se izbjegnu vinjete jer bi se onda broj uhljeba smanjio za 80%.