Lex specialis

Blagajnici dobivaju ovlasti da hvataju neplatiše cestarine

Foto: Davor Puklavec/PIXSELL
Oleg Butković: 
Natječaj za implementaciju novog sustava naplate cestarine bit će raspisan početkom 2020. godine
Foto: Tomislav Miletić/PIXSELL
Naplata cestarine
Foto: Tomislav Miletić/PIXSELL
Naplata cestarine
13.07.2019.
u 08:19
Od 2022. na hrvatskim autocestama cestarina će se plaćati bez zaustavljanja i beskontakno, i to putem ENC uređaja ili očitavanjem registracijskih pločica na vozilu
Pogledaj originalni članak

Od 2022. cestarina na hrvatskim autocestama plaćat će se beskontaktno i bez zaustavljanja. Ključna su obilježja tog novog sustava naplate cestarine, koji je službeno predstavljen jučer u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, slobodan prolazak bez zaustavljanja na naplati, plaćanje cestarine putem ENC, odnosno DSRC uređaja ili očitanjem registracijskih tablica te tarifni modeli s višim cijenama u vrijeme većeg prometa, a nižim cijenama u vrijeme nižeg prometa. Upotreba će ENC-a pri tome biti obvezna za teška vozila, dok će korisnici lakih vozila imati mogućnost izbora – plaćanje cestarine ENC-om ili očitanjem registracijskih tablica. Procjenjuje se da će implementacija sustava, koja uključuje nabavu nove tehnologije, izgradnju portala za automatsku naplatu cestarine, prilagodbu postojećih staza i demontažu naplatnih postaja, stajati do 570 milijuna kuna.

Bez velikog viška radnika

Novi bi sustav bez potrebe za većim nadogradnjama učinkovito trebao funkcionirati najmanje 15 godina, a povrat ulaganja očekuje se nakon sedam godina. Kako je objašnjeno na jučerašnjoj prezentaciji, ne očekuje se velik višak radnika zbog uvođenja novog sustava jer će većina blagajnika s naplatnih kućica biti prebačena na druga radna mjesta – u mobilne timove koji će kontrolirati naplatu, u nadzorne centre i u odjele marketinga i prodaje.

Kad se novi sustav implementira, svaki korisnik autocesta morat će se registrirati preko korisničkih računa (na internetu ili putem aplikacija) ili kreditnih kartica i cestarinu će plaćati postpaidom. Za uvođenje novog modela naplate cestarine bit će potrebno prilagoditi i zakonsku regulativu. U prvom redu to se odnosi na ovlasti blagajnika koji će biti u mobilnim jedinicama koje će hvatati neplatiše cestarine. Stoga u Ministarstvu idu u izradu posebnog Zakona o naplati cestarine, u kojem će se inkorporirati dijelovi Prekršajnog zakona te Zakona o cestama.

Blagajnici u mobilnim jedinicama tako bi dobili ovlasti koje sad imaju inspektori cestovnog prometa. Zakonom bi se utvrdio i kraći rok postupanja i naplata prekršaja. Cjelokupna naplata cestarine nadzirat će se pak u kontrolnom centru, a mobilne će jedinice onda nakon dojave iz tog centra na izlazu s autoceste hvatati one koji nisu platili cestarinu. Osim toga, pokrenut će se i izmjene Prekršajnog zakona, prema čijem trenutačno važećem članku 4. nitko ne može biti kažnjen ako nije kriv za počinjeni prekršaj.

Isprobano u drugim zemljama

Stoga se ide u izmjene tog članaka koje bi odredile u slučaju da nije utvrđen počinitelj da se onda kazni vlasnik sredstva kojem je taj prekršaj počinjen. To znači da će kaznu za neplaćenu cestarinu morati platiti vlasnik vozila ako se ne bude moglo utvrditi tko je upravljao njime. Posebne zakone o naplati cestarine imaju i druge europske zemlje poput Austrije i Slovenije, u kojima je kontrola naplate cestarine vrlo efikasna. Novi sustav naplate cestarine jučer je predstavljen i stručnoj te zainteresiranoj javnosti. Marko Ševrović sa zagrebačkog Fakulteta prometnih znanosti tako je kazao da je općenito gledajući, novi sustav korak naprijed. Istaknuo je da je u tom sustavu ključna fleksibilnost tarifnih politika i mogućnost dodavanja i oduzimanja dionica iz sustava naplate.

Za tehnološko rješenje je kazao da je sigurno i dosad isprobano u drugim zemljama. Predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata Mijat Stanić kazao je da se osobno uvjerio, obilazeći druge zemlje, da je naplata preko registracijskih oznaka najbolji sustav naplate. Novi bi sustav, osim HAC-a i ARZ-a, trebali uvesti i koncesionari na Istarskom ipsilonu i autocesti Zagreb – Macelj.

Novosti

Internet - mrežna stranica i aplikacija 

Registracija ENC korisnika i onih koji žele plaćati preko registracijskih oznaka. ENC će pri tome stizati poštom. 

Registracije preko Pozivnog centra 

ENC nakon tog načina registracije stiže poštom ili preko prodavača. Tako se mogu registrirati i povremeni korisnici. 

Prodajna mjesta na državnoj granici  

Tu će se moći kupiti ENC uređaji, a moći će se registrirati i oni koji žele plaćati očitanjem registracijskih oznaka. 

Namjenske staze u blizini granice 

Služit će povremenim korisnicima za registraciju u sustav očitavanjem registracijskih pločica i bankovne kartice. 

Prodaja na benzinskim postajama

ENC će biti moguće kupiti u supermarketima benzinskim postajama ili kod pružatelja usluge europske naplate cestarine. 

 

Pogledajte video najgore parkiranih auta na hrvatskim cestama:

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 19

Avatar Čitatelj300
Čitatelj300
09:07 13.07.2019.

Sve se radi samo da se izbjegnu vinjete jer bi se onda broj uhljeba smanjio za 80%.

NJ
nenad.jebivosobno
09:07 13.07.2019.

opet kvadrat wc-a 2000€

AO
A_ono
08:46 13.07.2019.

Nepotrebne registracije korisnika, izgradnja sustava za provjeru naplate, hvatanje neplatiša, provjera vozača iza volana, različite cijene ovisno o prometu na cesti (ono gužva je i duže se vozim, pa moram još i platit skuplje), Koje komplikacije. Šteta što na ovom svijetu ne postoji neka naljepnica koju platiš i zaljepiš na šajbu.