Iako je, kako priznaje i u ovom intervjuu, u početku pomišljao na
ostavku, danas potpredsjednik Vlade Damir Polančec djeluje kao da je
čvrsto u sedlu. Iza njega su teške odluke o privatizaciji željezara,
TLM-a, Ine i HT-a, a još ga čekaju brodogradnja i Zakon o
privatizaciji. Našavši se na visokoj poziciji u Vladi bez jake
stranačke baze i unatoč kratkom stažu u HDZ-u, u godinu i pol je prošao
ekspresnu političku školu, nakon koje je zaključio, kako kaže, da nikad
neće biti snažan u politikantstvu i podmetanjima, ali da može biti jak
u iskrenosti.
Kako ste se izvukli sa Zakonom o
privatizaciji, u situaciji kad sindikati traže više, a Svjetska banka
još manje prava radnika nego što je ponudila Vlada?
Bojazan je Svjetske banke da će zbog novog Zakona o privatizaciji
možda doći do usporavanja privatizacijskih procesa. Privatizacija je
jedna od obveza prema programu PAL 2 sa Svjetskom bankom i mudro
je konzultirati se s njima iako nemamo tu obvezu. Naravno da nas
najviše zanimaju stavovi naših socijalnih partnera, u ovom slučaju
sindikata, jer ključni je dio toga zakona definiranje organiziranog
radničkog dioničarstva. Dvojbe koje smo imali sa Svjetskom bankom
raščišćene su i sad se još očekuju razgovori sa sindikatima.
Što ćete im ponuditi?
Spremni smo razmišljati o približavanju prema zahtjevima
sindikata: o obročnoj, a ne jednokratnoj otplati, o visini diskonta,
ali smatramo da ograničenje na 25 posto dionica raspoloživih za
organizirano radničko dioničarstvo mora ostati.
Zašto radnici ne bi mogli kupiti više
od 25 posto dionica?
Oni mogu kupiti više, ali ne pod povoljnijim uvjetima. Za paket
do 25 posto spremni smo ponuditi ozbiljne pogodnosti. Nigdje u svijetu
organizirano radničko dioničarstvo ili ESOP model ne zasniva se na više
od 12 do 15 posto, pa je već 25 posto velik iskorak. S obzirom na to da
se na skupštinama dioničkih društava u prosjeku pojavljuje 60 posto
glasova, onaj tko drži 25 posto zapravo ima manjinski kontrolni paket.
Pripremili ste privatizaciju Ine, pa i
HT-a, no što će biti s ostalim velikim državnim dobrima, HEP-om i
Hrvatskim šumama?
Te će se tvrtke sigurno privatizirati po posebnim zakonima. Nije
izgledno da ti zakoni budu doneseni prije 2008.
Opozicijski HNS smatra da bi HEP svakako trebao ostati u
nacionalnom vlasništvu
Osobno dijelim to mišljenje i smatram da nema nikakve potrebe
žuriti se s privatizacijom tih društava.
Brodograditelji prijete štrajkom zato
što su im blokirani krediti, a krediti su blokirani jer Vlada nije
donijela nacionalni plan restrukturiranja brodogradnje...
Kvalitetna strategija brodogradnje trebala je biti davno
donesena, davno prije samog Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju i
rokova koji se u njemu spominju. Angažirali smo stranog savjetnika i
idući tjedan ćemo imati prezentaciju završnog dokumenta naših
konzultanata, na što će se Vlada očitovati.
Sve je to u redu, no u međuvremenu
brodograditelji i dalje čekaju.
Vlada je u proljeće dala jamstva za kredite brodogradilištima, a
takva odluka podliježe suglasnosti Agencije za tržišno natjecanje.
Agencija je dala mišljenje da je potrebno donijeti Nacionalni program
restrukturiranja brodogradnje, pri čemu je po mom mišljenju
upotrijebila jednu pretešku kvalifikaciju, napomenuvši da su jamstva
bez tog dokumenta nezakonita. Uslijedila je reakcija banaka. Sada
tražimo novo rješenje, dostavili smo Agenciji niz novih dokumenata iz
kojih se vidi da su jamstva usklađena s Nacionalnim planom koji sam
spomenuo. Očekujemo novo očitovanje Agencije i vjerujem da će to
očitovanje biti pozitivno.
Kako će mišljenje Agencije biti
pozitivno kad nema plana restrukturiranja brodogradnje?
Nema još formalnog plana, no postoje elementi iz kojih će se
vidjeti da su jamstva sastavni dio Nacionalnog programa
restrukturiranja brodogradnje.
Zbog jamstava brodogradnji bili su
zategnuti vaši odnosi s ministrom Šukerom. U kakvoj su fazi ti odnosi
sada?
Ministar financija i ja smo kormilari na zajedničkom brodu i
moramo ploviti u istom smjeru, a brod i posadu dovesti žive i zdrave na
obalu. Imamo iste ciljeve. Međutim, do cilja se može doći na više
načina. Mi smo individualci koji katkad imaju različite stavove i
razlikujemo se u načinu komunikacije. To nije nikakva tajna i katkad
između nas na nekom sastanku zaiskri. Ali vrlo profesionalno odrađujemo
svoj posao. Naši karakteri ne smiju biti prepreka u normalnom
funkcioniranju. U svakom slučaju, vjerujem da će brodogradilišta za dva
tjedna moći podići kredite pokrivene državnim jamstvima i uz pozitivno
mišljenje Agencije.
Iz današnje perspektive, jeste
li znali što vas čeka dolaskom u Vladu?
Naravno da iz ove perspektive stvari vidim drukčije nego prije i
da nisam bio dokraja pripremljen za to što me čekalo. Ali, Bože moj,
nitko se nije rodio za potpredsjednika Vlade, pa ni ja, a mudri ljudi
kažu da je svaka škola za đaka. Sad vrlo dobro razumijem kako
funkcionira državna administracija, a kako politička scena i to mi
olakšava posao. Na početku sam svima bio nepoznanica, i hrvatskoj
javnosti i utjecajnim stranačkim kolegama. Nakon godinu i pol
zajedničkog rada, mogli su se uvjeriti koliko znam, što mogu i u kojoj
sam mjeri timski igrač. Doista uvijek želim biti timski igrač, koji
traži rješenja najbolja za tim. Držim se pravila da nikad ne zatvaram
vrata, posebno ne nogom. Moja je komunikacija sa svim kolegama, ljudima
iz stranke, ali i iz opozicijskih redova, iznimno dobra.
Ministri se ponekad lome. Jeste li i
vi pomišljali na ostavku?
Lagao bih kad bih rekao da nisam. Lagao bih i kad bih rekao da mi
je to prostrujalo kroz glavu. Dakle, prava je istina da sam o tome više
puta razmišljao, posebno u prvih pola godine. Najiskrenije ću reći,
pozicija potpredsjednika Vlade, koliko god bila časna, strahovito puno
košta. U ovih godinu i pol ostario sam barem sedam godina.
Koja vam je situacija bila najteža,
kad vam se ostavka činila kao dobra solucija?
Definitivno mi je najteže bilo nakon govora za Prvi maj u
Maksimiru kad su me izviždali. Rekao sam tada sam sebi da ću radom
zaslužiti i jednog dana na istom mjestu doživjeti i pljesak. Živim za
taj dan.
Što je u tih godinu i pol bio vaš
najveći dobitak?
Naravno da ima i puno dobitaka, ali kad tako tražite, izdvojit ću
jedan: stresne situacije u kojima sam bio natjerale su me da posložim
neke prioritete u životu i u glavi. Nikad nisam bio u većoj mjeri
obiteljski čovjek nego danas i ono što me apsolutno drži, što je postao
prioritet svih prioriteta, jesu zdrava djeca i supruga, zdravlje svih
mojih bližnjih, dobra obiteljska atmosfera i velika međusobna
povezanost.
Koliki je vaš tim?
Moj tim su tri gospođe i tri mlada gospodina, od kojih se jedan
bavi samo gospodarskim projektima, a ostali pripremaju sjednice Vlade.
Ali na neki način smatram da je i Fond za privatizaciju dio mog tima.
Na početku mandata razmišljali ste o timu savjetnika-stratega
Da sam sada na početku, vjerujem da bih ga sada formirao.
Kako ocjenjujete ekonomski program
Ljube Jurčića, koji je vaš pandan u SDP-u.
Gospodina Jurčića uvažavam kao bivšeg ministra i kao profesora
Ekonomskog fakulteta. No stvarno sam začuđen gospodarskom strategijom
koju nudi i stavovima o privatizaciji TLM-a. Njegova je ideja da država
bude poduzetnik, što je zastario koncept. Njegovo zauzimanje za
zaustavljanje privatizacije TLM-a, koji ima 1,3 milijarde kuna obveza,
državu bi koštalo barem milijardu kuna. A tim novcem možete sagraditi
oko 600 kilometara cesta u poduzetničkim zonama opremljenih svim
komunalijama. Možete sagraditi 40 škola za 700 do 800 učenika klasičnim
načinom gradnje ili platiti godišnji najam za 450 škola sagrađenih na
osnovi javno-privatnog partnerstva. Treba li država doista biti
poduzetnik ili je pametnije da ulaže u školstvo, pa i poboljšanje
položaja novih umirovljenika? Što se TLM-a tiče, do istog ćemo cilja
doći privatizacijom, a nama će novac ostati za ovo o čemu sam govorio.
Osobna iskaznica
GODINA i MJESTO ROĐENJA
1967., Đelekovec
OBITELJ
Supruga i dvoje djece
OBRAZOVANJE
Diplomirao je 1992. godine na Agronomskom fakultetu u Zagrebu, smjer
agroekonomije. Prošao kroz visoku školu menadžmenta na Brdu kod Kranja,
a upisao je i postdiplomski iz organizacije i menadžmenta na
zagrebačkom Ekonomskom fakultetu.
PROFESIONALNA KARIJERA
Nakon diplome najprije se nakratko zaposlio kao tehnolog u Dukatu, a
još iste godine, 1992., premješta se u Podravku u kojoj se zadržao sve
do dolaska na dužnost potpredsjednika Vlade.
POLITIČKA KARIJERA
Član je HDZ-a.
JEZICI
Engleski.
Imovinska kartica
Nekretnine:
kuća u suvlasništvu sa suprugom,
150 tisuća eura, 150 četvornih metara, stan u Zagrebu, 41 četvorni metar
Pokretnine:
59 tisuća eura
Plaća:
17.000 kuna
Udjeli u trgovačkim društvima:
2885 dionica Podravke,
2+3 dionice Podravske banke, 30 posto u Radio Dravi
Vlasništvo supruge:
polovica kuće u Koprivnici, automobil opel astra 2002., kredit
Strastveni nogometaš
Premijer se opušta uz operu, netko uz
sport, što je vaša antistresna terapija?
– Volim igrati nogomet. Sad imam višak kilograma, pa sam i ja odlučio
smršavjeti. Godinama sam igrao nogomet pa i sada, ako mi se četvrtkom
popodne pruži prilika, 'nestanem’ i završim negdje u koprivničkom kraju
igrajući utakmicu lige veterana za moj Osvit iz rodnog Đelekovca.
Ministar Kalmeta je također veliki zaljubljenik u nogomet. On ima svoju
ekipu i s njima igram ponedjeljkom navečer. To mi puno pomaže da se
oslobodim stresa. Nastojim što je moguće više vremena provesti sa ženom
i djecom, to me najbolje opušta.
Bilo bi lakše da sam ministar
Dojam je da ste više ministar
privatizacije nego potpredsjednik Vlade s makroekonomskim pogledom?
Bi li potpredsjednik Vlade trebao
ujedno biti na čelu nekog resora?
– Bilo bi mi puno lakše raditi da sam ministar s nekim resorom. Tada
bih imao logistiku puno većeg stručnog tima nego ovdje. Ali uvijek
trebate poći od umijeća mogućeg. Točno je da se može steći dojam da se
ne bavim puno makroekonomijom, ali držim se onog: misli globalno,
djeluj lokalno! Velik će doprinos makroekonomskoj situaciji biti što je
privatizacija postala transparentna i ako uspijemo restrukturirati neke
velike tvrtke koje sada akumuliraju goleme gubitke i izvlače velik
novac iz proračuna države. U 10 godina samo je TLM dobio više od 1,5
milijardi kuna državnih potpora.