FILMOVI I IGRAČKE

Financijski uspon i kreativni pad Lucasove sage

Foto: Lucasfilm/20th Century Fox
Financijski uspon i kreativni pad Lucasove sage
22.08.2010.
u 21:30
Priča o dva producenta hiperpopularnog filmskog serijala ili, kako je jednom, ne tako davno, izgubljena nevinost u jednoj galaksiji jako, jako blizu
Pogledaj originalni članak

Kad na jesen iduće godine, kao što je George Lucas najavio, na Blu-rayu bude objavljeno svih šest filmova iz serijala "Ratovi zvijezda", na jednom mjestu će se, uz atraktivne sadržaje poput brojnih dosad neviđenih scena, naći sve dobro i loše u serijalu koji je dao novo značenje pojmu "kultnog obožavanja" i postao ključni kulturni mem prve post-baby-boom generacije

Kad je redateljsko-producentski dvojac George Lucas i Gary Kurtz nakon početnog uspjeha s "Američkim grafitima" krenuo u sljedeći projekt, nisu ni slutili da će napraviti nešto što će se neizbrisivo urezati u kolektivnu svijet publike i zauvijek izmjeniti način na koji se u Hollywoodu prave, financiraju i eksploatiraju filmovi.

Lucas je svoju ljubav prema starim pustolovnim serijalima poput "Flasha Gordona" pretočio u priču koja je bila mješavina brojnih prijašnjih motiva fantastike i ne samo fantastike, ali je – što je bilo ključno za uspjeh cijele stvari – iskoristio novu, kompjutersku tehnologiju i smislio računalno upravljanje kamerama koje snimaju makete i čine scene svemirskih bitaka uvjerljivim na način koji je dotad bio nezamisliv. Sjajni efekti uspješno su prikrili činjenicu da je zaplet ustvari bio stereotipan, dijalozi drveni, a da je dojmljivost uglavnom postignuta kompiliranjem i imitiranjem sjajnih sekvenci iz Fordovih "Tragača", Kurosawine "Skrivene tvrđave", "Dam Bustersa" Michaela Andersona i drugih klasika.

Kako je Lucas priču počeo "in medias res", trećim od planiranih devet dijelova, čime je postigao isti onaj "osjećaj začudnosti" koji djeca dobiju čitajući fantastične knjiške serijale, kad obično u knjižnici nalete na drugi pa treći tom i tek poslije prvi, film koji je bio toliko uspješan jednostavno je morao dobiti nastavak. Nastavak je uslijedio tri godine kasnije, bio je izvrstan, ali tu su počeli problemi. Lucas, koji je svjestan vlastitih redateljskih ograničenja režiju povjerio svom starom učitelju s filmske akademije, vrhunskom zanatliji Irvinu Kershneru, jako je zamjerao svom starom partneru Kurtzu manjkavosti produkcije – rastezanje snimanja preko roka i prekoračenje budžeta. Nesuglasice su prerasle u otvoreni sukob i Kurtz je napustio rad na "Ratovima zvijezda" ne učestvujući u trećem nastavku, a to je Lucasu ostavilo slobodne ruke da upražnjava svoje marketinške opsesije.

Mogao sam vidjeti kamo stvari kreću. Posao s igračkama postao je ključan za Lucasfilmovo cartvo; na igračkama se zaradilo triput više nego na filmu, pa je prirodno da su donosili odluke koje će štititi posao s igračkama, ali to nije dobra politika za pravljenje filmova. U prvom filmu i "Carstvu..." radilo se o priči i likovima, ali mogao sam vidjeti kako se Georgeovi prioriteti mijenjaju – sjeća se Kurtz.

U međuvremenu je druga Lucasfilmova uspješnica, serijal o "Indiani Jonesu", učvrstio kod Lucasa uvjerenje da publici nije stalo do čvrste priče, već samo do akcije i atrakcije. Kurtz je bio žestoko protiv "recikliranja" elemenata iz prethodnih nastavaka, poput druge "Zvijezde smrti", i zalagao se za verziju u kojoj Han Solo pogiba u borbi, Leia na kraju postaje kraljica Pobunjeničkog saveza koji je u potpunom rasulu, a Luke Skywalker "odlazi usamljen u zalazak sunca, poput Clinta Eastwooda u špageti-vesternima". No, Lucas je umjesto toga odabrao euforični kraj koji će usrećiti naivnu publiku, skrpao scenarij u kojem brojni likovi otkrivaju neslućene rodbinske veze kao u jeftinim TV-sapunicama, a pleme Wookija izmjenjeno je u pleme Ewoka, "malih neletećih medvjedića" koji su svakog u publici starijeg od devet godina silno iritirali.

S odlaskom Kurtza, stručnjaka za komparativnu religiju koji je smislio većinu elemenata jedi-mitologije, Lucas je odustao od plana o devetodjelnom serijalu te sve više gurao kvazi-znanstvena objašnjenja koja su kulminirala "midiklorijanima", kao da je Sila nekakva infekcija koju bi obični antibiotik učinkovito uklonio. A tu novu trilogiju producirao je Rick McCallum, producent TV-serije "Mladi Indiana Jones" koja nije bila negledljiva, ali uzeti tako kultnog junaka i s njime napraviti nešto što je "onako, pa gledljivo je..." jasno govori što se moglo očekivati od novih (pred)nastavaka Ratova zvijezda. S omrznutim likovima kao što su Jar Jar Binks i Anakin-dijete, i ti filmovi zaradili su silan novac ali, za razliku od prvih, nisu dali ni jednu rečenicu koja je ušla u svakodnevni žargon.

Dobro, i ljubitelji "Ratova zvijezda" malo su zašli u godine i bili manje skloni oduševljavanju filmskim replikama, ali – niti jedna jedina rečenica...?

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.