Sve je super i sve je za pet kad si muško i voliš nogomet, ušlagiran i agresivan, ja sam dušo idealan, pjevaju Pipsi, no u muški svijet nogometa u posljednje vrijeme ulaze i žene. Pokazuju to i rezultati naše ankete, u kojoj su svoje odgovore dale 234 žene i pokazale prilično veliko zanimanje za Svjetsko nogometno prvenstvo, koje 9. lipnja počinje u Njemačkoj.
Mjesec dana nogometnog ludila zahvatit će tako i 29 posto žena, koje kane pogledati svaku utakmicu budu li mogle! Tu je i još toliko žena koje će gledati barem neke utakmice i pridružiti se tako svojim muževima i dečkima, među kojima ima i fanatičnih obožavatelja nogometa, koji zbog prvenstva idu na godišnji odmor. Čak 65 posto muškaraca u Hrvatskoj, naime, kani gledati baš sve što budu mogli. No, euforija je zahvatila i žene, pa ih samo 42 posto prvenstvo uopće neće pratiti, dok će 29 posto žena pratiti samo neke utakmice. Zato planovi vlasnika kafića da smisle nešto posebno za žene u bijegu od nogometa možda i ne slute na velik profit. Možda je bolje kupiti još koji televizor i za separee u tamnim dijelovima lokala...
Idila pred ekranom
Samo devet posto žena planira prvenstvo iskoristiti tako što će odvojiti više vremena za sebe, a još manje, samo 1,7 posto, misli da će im u to vrijeme biti dosadno. Djevojke i žene ne boje se uopće da bi ih partneri mogli zapostaviti u vrijeme prvenstva, čak 97 posto žena takvog straha uopće nema. Žene, moguće je, nogomet ne doživljaju kao prijetnju vezi, mnoge će prosjediti zajedno s partnerom pred ekranom, a osim toga, između utakmica dovoljno je vremena za sve.
Na utakmice sam vodio djevojke, pa i suprugu, i to mi se uvijek isplatilo kaže dr. Dražen Lalić, sociolog koji je ranu mladost proveo kao navijač Hajduka, član jezgre Torcide kad je ta navijačka skupina tek nastajala. Lalić objašnjava da je, vodeći svoje partnerice na utakmice, dijelio s njima i taj dio svoga svijeta.
Kako bilo, nogomet postaje privlačan i ženama, koje donedavno na tu jednostavnu igru sa samo 14 pravila i nisu polagale previše. No, utakmice počinju nalikovati na karnevale, publika je maskirana u boje svojih favorita, a kako žene vole maskenbal, šminku i kostime, nogomet i stadioni postaju im privlačni. Kostimi, pjesme, zastave, druženja, sve skupa može biti dobra zabava za oba spola. Uostalom, i dio muških navijača nema baš puno interesa za sam nogomet, više ih zanimaju sukobi s protivničkim navijačima...
Ako muškarci sve više kuhaju i čuvaju djecu, zašto i žene ne bi gledale utakmice kaže sociolog Dražen Lalić. Vrlo je važno i to što u civiliziranom dijelu svijeta odlazak na utakmicu više nije opasan, divljaštva više nema. Usto, nogomet više nije samo sport radništva, nego ga je preuzela i srednja klasa. Ovih dana njemačku i hrvatsku javnost uzbudio je Boris Becker, nekad broj jedan svjetskog tenisa. Becker se divi Hrvatskoj, tako maloj, a tako uspješnoj u sportu.
Pitali su me kako to da Njemačka sa 85 milijuna stanovnika nema nijednog kandidata za sportske Oscare. Možda bismo se trebali uputiti u Hrvatsku i zamoliti ih da nam otkriju svoju tajnu. Janica, tenisači, nogometaši izjavio je Becker komentirajući kako je njegovim sunarodnjacima, čini se, više stalo do dobre organizacije prvenstva nego do uspjeha reprezentacije.
Eto, došao je napokon i taj trenutak da Nijemci dolaze k nama po recept za uspjeh. Zato možda i nije neobično što između zlata na Svjetskom nogometnom prvenstvu i ulaska u EU za mjesec dana 61 posto Hrvata u našoj anketi bira zlato! Šampionska titula donijela bi Hrvatima dane blaženstva, vjerojatno i nešto izravne koristi za turizam u idućim godinama, dok od Europske unije zasad stižu samo strogi uvjeti i packe.
Prkos političkoj eliti
O nogometu se zna sve, svaki detalj, mnogo više nego što se zna o onome što će donijeti Europska unija. A u nas se pamte proslave sportskih pobjeda. Sjetite se samo proslave medalje na Svjetskom prvenstvu u Francuskoj, proslava Janičinih pobjeda, Wimbledona Gorana Ivaniševića. I sam pamtim pobjede u Francuskoj. Bio sam u Tučepima kad smo pobijedili Nijemce i s nama su slavili svi turisti, i stranci kaže Lalić.
Valja reći da ni sadašnja ni prijašnje vlade nisu učinile puno da Hrvati doznaju koje bi izravne koristi oni i njihove obitelji imali od ulaska u Europsku uniju. No takve informacije ne dobivaju.
Možda su odgovori u našoj anketi i izraz prkosa protiv političke elite, koja sve karte stavlja na ulazak u Europsku uniju, kao da se razlozi za to razumiju sami po sebi, te koja zapravo ne kotira visoko u očima naroda. Zato je moguće da ni sam ulazak u punopravno članstvo ne donese onoliko bodova koliko se to sada očekuje.
Bilo bi ipak bolje da što prije uđemo u Europsku uniju jer tada bi i u nogometu bilo više reda komentira sociolog dr. Ognjen Čaldarović.
Biznis više nego igra
Kruha i igara, panem et circenses, i danas očito vrijedi, kaže dr. Čaldarović, no nogomet je izgubio osobine igre. Igra je, nesumnjivo, važna i sigurno je imala važnu ulogu u razvoju čovjeka, možda i važniju od rada, kako to tvrde neki sociolozi. Homo ludens, čovjek koji se igra, donosi kreaciju i novosti. Međutim, je li nogomet danas uopće igra? Za nogometaše to je naporan posao u kojem samo neki zaista uspijevaju, za gledatelje pak još jedan od načina da vrijeme provedu kao dio nečije publike, a kao publika i konzumenti masovnih medija ionako živimo pretežni dio vremena. Nogomet je i velik biznis u velikom dijelu svijeta, koji je razvio i svoje posebne reklamne ikone. Sretan spoj muške i ženske publike za reklamnu industriju nastao je tako u paru Davida Beckhama i spajsice Victorije. No, i bez toga postalo je uobičajeno da red znojnih, često ružnih i kratkonogih igrača na terenu slijedi red reklama s dugonogim, 'zrihtanim’ manekenkama, a emisije o nogometu već i u nas počinju voditi žene.