TRGOVINA

Hrvatska postaje šoping meka susjednih zemalja

05.05.2004.
u 00:00
Susjedne će kupce, osim cijena, ističu trgovci, u Hrvatsku privući i povrat poreza koji drugdje više ne mogu ostvariti
Pogledaj originalni članak

Ulaskom Slovenije i Mađarske u Europsku uniju i te kako bi mogli profitirati hrvatski trgovci. Već protekle nedjelje u Billinim prodavaonicama u Sloveniji, kako kaže direktor te tvrtke Damir Horvat, primijećen je velik broj Mađara koji su kupovali špeceraj. Pravu navalu potrošača iz susjednih zemalja domaći trgovci, međutim, očekuju uskoro kada zbog ulaska u EU u Mađarskoj i Sloveniji poskupe namirnice. Osim viših cijena, susjedne će kupce, ističu trgovci, zasigurno privući povrat poreza koji više, primjerice, u Austriji ne mogu ostvariti.

Televizor upola jeftiniji

- U našoj osječkoj poslovnici sve je više zahtjeva za povrat poreza. Trenutačno takvih zahtjeva imamo desetak tjedno, a lani ih je bilo dva, tri tjedno. Mađari najviše kupuju hranu i deterdžente, a kupci iz Bosne i Hercegovine i Srbije tehničke uređaje - kaže direktor Mercatonea Dragutin Mamić. O sve većoj popularnosti hrvatskih trgovina, dodaje, najbolje svjedoči činjenica da, primjerice, potrošači iz Srbije za televizor u Mercatoneu izdvoje upola manje nego što bi ih stajao u njihovoj zemlji, i to nakon plaćanja carine. U Mercatoneu ističu da su cijene u njihovim hrvatskim centrima znatno niže nego u talijanskim te napominju da će nedvojbeno nakon poskupljenja u Sloveniji i Mađarskoj kupaca iz tih zemalja biti sve više.

Slično kažu i u Getrou. U njihov prodajni centar u Osijeku najviše stranih kupaca dolazi iz Mađarske i Srbije. U centar u Slavonskom Brodu kupci dolaze iz Bosne, a u centru u Varaždinu najviše kupuju Mađari.

- Strani kupci najviše traže robu široke potrošnje, različite prehrambene namirnice te neprehrambene proizvode povoljnih cijena. Kupaca iz susjednih zemalja u Getroovim je trgovinama sve više, a nadamo se da će se nakon ulaska Mađarske i Slovenije u EU trend nastaviti - navode u Getrou.

Najprije poskupljuje hrana

Očekivanja trgovaca opravdana su, potvrđuju u Ekonomskom institutu. Analitičar Danijel Nestić govori kako su izgledi da Hrvatska postane šoping meka kupaca iz susjednih zemalja sasvim realni. - Cijene u novopridruženim članicama EU porast će znatno više nego što se to dogodilo nakon pristupanja Španjoloske i Portugala EU. Najprije će poskupjeti hrana, no kroz stope inflacije to se neće vidjeti - objasnio je D. Nestić. Poskupljenja nakon ulaska neke zemlje u EU, dodaje, statistički se ne vide, ali građani ih i te kako osjete te se mijenja struktura potrošnje. Analitičar D. Nestić naglašava da je ponovno odobravanje rada nedjeljom dobro i zato što bi tim danom strani kupci najviše mogli pristizati.

SILVANA LAUŠ-MRVELJ

Pogledajte na vecernji.hr