Nakon dosad nezabilježenog skandala koji je izazvao zadarski odvjetnik Marko Marinović, koji je javno ocrnio svoju klijenticu, otvorila se javna rasprava o odnosima između hrvatskih odvjetnika i njihovih klijenata. Kako i koliko odvjetnici naplaćuju svoje usluge, izdaju li račune za njih, kako zastupaju interese klijenata, pružaju li mehanizimi u Hrvatskoj odvjetničkoj komori dovoljnu zaštitu građanima u slučaju kad odvjetnik ne radi savjesno?
Nema računa
Đurđica Andrović iz Zadra tako,tvrdi da joj odvjetnik Marinović, unatoč inzistiranju, nije dao račun za plaćenu svotu, nego je samo dao potvrdu da mu više ništa za njegove usluge nije dužna! I Dijana Batković, majka Ane Magaš, tvrdi da nije dobila račun za 38.000 eura, koliko je platila Marinoviću. Teško je povjerovati da među odvjetnicima samo Marinović postupa na taj način, kao i da to rade samo odvjetnici, a ne i dio privatnih zubara, liječnika i mnogi drugi od kojih ćete lakše dobiti bilo što, samo za račun ne pitajte! Kao i kod mnogih drugih stvari, pitanje je zašto poreznici ne rade svoj posao kako valja...
Iako se u prvi mah činilo da će sve ostati samo na raspravi o golemom troškovniku i ružnom postupku odvjetnika Marinovića, u javnost je isplivalo još nekoliko slučajeva. Istarski novinar Dražen Majić, suspendiran u Glasu Istre u aferi koja potresla tamošnje krugove, ostao je zapanjen, kaže, kad je u tim novinama na cijeloj stranici pročitao da mu njegov odvjetnik Rudolf Frančula otkazuje zastupanje! Jadranko Črnko, zagrebački odvjetnik poznat i kao nekadašnji šansonijer, a sada predsjednik Odvjetničkog zbora grada Zagreba, kaže da disciplinski sustav u Hrvatskoj odvjetničkoj komori ne funkcionira onako kako bi trebalo.
Mislim da i među sucima i među odvjetnicima ima onih kojima u tim profesijama nije mjesto. Posao odvjetnika nije samo da zarađuje novac nego da pruža pravnu pomoć kaže Črnko, ističući da je već i prije bio kritičan prema djelovanju Hrvatske odvjetničke komore. Črnko kaže i kako i sami građani moraju djelovati, tražiti račune od odvjetnika, prijaviti ih ako postupaju nesavjesno...
Zagrebački poduzetnik Janjko Jukić javno je, na televiziji u emisiji Otvoreno, prozvao odvjetnika koji ga je zastupao do 1999. godine, žaleći se na njega. No, Jukić svog bivšeg odvjetnika nije ni prijavio Komori, pa time nije učinio ni minimum koliko je do njega. No, i u tom odnosu očito je u pitanju visina odvjetničke nagrade, jer je odvjetnik, kako je spor vrlo vrijedan, naplaćivao, kaže Jukić, 30 tisuća kuna po jednom ročištu. A tu je opet u središtu visina tarife.
Teško do podataka
Kako bilo, redovito je vrlo mala vjerojatnost da će javnost doznati išta od odluka stegovnog suda jer i dosad su novinari uzalud o tome pokušavali dobiti informacije. Majić kaže kako su mu u Komori rekli da nema pravo znati kako teče postupak koji je pokrenuo. Javnost još nije obaviještena, primjerice, ni o tome kako teče postupak koji je pokrenuo ni manje ni više nego predsjednik Ustavnog suda Petar Klarić protiv petorice odvjetnika za koje su u Ustavnom sudu posumnjali da sebi uzimaju naknadu za predugo suđenje za stranke koje su u međuvremenu umrle.
Novinar Majić: Odvjetnik mi otkazao preko novina
Nakon što me odvjetnik Frančula zastupao pet godina, a bili smo i prijatelji, nije bilo lijepo pročitati pismo u kojem mi otkazuje suradnju, spominje čak i moju majku, a da me prije toga nije ni nazvao kaže Dražen Majić, novinar Glasa Istre pod suspenzijom. Odvjetnik Frančula na to kaže kako je pismo poslao i čelniku uprave Glasa Istre Željku Žmaku, no ne kako bi ga on objavio u novinama, nego zato što je Glas Istre plaćao Majićevu obranu. Majić je odvjetnika Frančulu prijavio Odvjetničkoj komori. Majić kaže da su mu u Komori rekli da nema pravo znati kako teče postupak.
60 žalbi zbog troškovnika
U prošloj godini Hrvatska odvjetnička komora imala je u radu 355 disciplinskih prijava protiv odvjetnika, a k tome i 62 prijave zaostale iz prošlih godina. Među njima bilo je i pet slučajeva u kojima se čekao ishod kaznenog postupka koji se vodio protiv odvjetnika. Građani se žale i zbog obračuna odvjetničkih usluga, a te žalbe rješava Komisija za ispitivanje troškovnika. Takvih žalbi lani je bilo 60-ak. Ako je odvjetnik obračunao više nego što mu dopušta tarifa, a građanin koji se žalio o tome bude obaviješten, može pokrenuti parnicu protiv odvjetnika. Osim ako mu on sam ne vrati preplaćeno.