“Jesam se nasmijao, svi, ali baš svi su pokazatelji u minusu, a oni tvrde da je to ok.” - napisao je posjetitelj jednog foruma koji prati poslovanje koprivničke Podravke.
Uštede
On vjerojatno nije pročitao obrazloženja u brojkama negativnog prvog kvartala ove godine koja su dali iz koprivničke kompanije.
Prodaja jest niža za sedam posto, neto gubitak jest oko 36 milijuna kuna, imovina kompanije jest smanjena za 5,3 milijuna kuna, zaduženost jest veća za 55, 7 milijuna kuna u odnosu na lani, zalihe jesu povećane u vrijednosti od 50,9 milijuna kuna, ali...
“Najznačajniji efekt na rezultate prvog kvartala imao je program zbrinjavanja viška zaposlenika te je u navedenom razdoblju ukupno 345 zaposlenika napustilo kompaniju, radi čega je na ime otpremnina isplaćeno 47,7 milijuna kuna. Navedeno je jednokratno utjecalo na operativnu profitabilnost Grupe Podravka i glavni je razlog izvještajnog gubitka razdoblja. Međutim, na razini godine i uslijed navedenog očekuju se značajne uštede u troškovima zaposlenika od najmanje 34 milijuna kuna.
Ipak, nisu samo otpremnine u pitanju.
“Važno je napomenuti da je Uskrs ove godine bio travnju, dok je prošle godine bio u ožujku, a neposredno prije i tijekom uskrsnih blagdana Podravka ostvaruje značajnu prodaju. Osim navedenog, na negativno kretanje prodaje utjecao je izlazak iz određenih neprofitabilnih programa, uslijed čega je prodaja prehrane i pića na domaćem tržištu nižda za 9,4 milijuna kuna.” - upozorio je šef uprave Zvonimir Mršić.
Dometnuo je da pad prodaje u Hrvatskoj ne bi bio čak 12 posto da se ne računaju programi iz kojih je kompanija izišla ili izlazi, a to su svježe meso, pića, zamrznuti program i pekarstvo. U tom slučaju pad Podravkine prodaje na domaćem tržištu iznosio bi tek deset posto.
Ukrajinska kriza
Svim nedaćama treba pribrojiti i, veli Mršić, “nastavak višegodišnjih nepovoljnih makroekonomskih prilika poput porasta nezaposlenosti i daljnje smanjenje kupovne moći stanovništva”, a tu je i “nastavak pritisaka na smanjenje cijena i pad prometa u trgovini na malo”.
Devalvacija ruske rublje zbog ukrajinske krize, pak, skrivila je pad prodaje Podravkine farmaceutske grane. Prodaja Belupa generalno je manja za sedam posto, a u Hrvatskoj za 12 posto, za što nije kriva ukrajinska kriza, nego već spomenute druge okolnosti.
- Unatoč svim teškoćama poslovanja, kako na domaćem, tako i na sve konkurentnijem inozemnom tržištu, a istodobno sa stalnim ulaganjima u unapređenje organizacije kompanije i povećanje efikasnosti poslovanja, zadovoljni smo postignutim rezultatima u prvoj četvrtini poslovne godine - zaključio je šef uprave.
Ni drugima u prehrambenoj branši ne cvjetaju ruže. Agrokorovoj Zvijezdi, primjerice, prihodi su pali za 20 posto te je zabilježila 4,5 milijuna kuna gubitka, za razliku od dvomilijunske dobiti u lanjskome prvom kvartalu.
I veliki igrači - iako na globalnom tržištu rastu - u Europi su oko nule. Nestle je tako u prvome kvartalu u europskoj zoni imao pad od 0,8 posto, dok je Unilever rastao 0,1 posto.
Ima i iznimaka. Tedeschijevoj Atlantic grupi, recimo, prihodi od prodaje narasli su za 4,1 posto, uz neto dobit od 32 milijuna kuna.
Htel bi reči jednu stvar...da je to pravi NO prave europske firme s kakvima se Podravka bori na tržištu, onda bi pitao Upravu:" Koje aktivnosti ste planirali da nadomjestite prodaju zbog kasnog Uskrsa i što planirate za nadilaženja kako Mršić veli:nastavak višegodišnjih nepovoljnih makroekonomskih prilika poput porasta nezaposlenosti i daljnje smanjenje kupovne moći stanovništva”, a tu je i “nastavak pritisaka na smanjenje cijena i pad prometa u trgovini na malo”. Pravi NO ne zanimaju isprike nago plan akcija i rezultati. Uparvu čine dobro plačeni vrhunski manageri i oni moraju planirati i voditi firmu kroz teškoće, jer dok su ti svi okolni faktori skloni onda ne treba biti vrhunski manager za 45.000 kn da vodi firmu. Radnike na stroju se pita ako ne ostavre normu ili imaju povećani škart, ali Upravu očito ne i to ne samo ovu nego i one prije te. Važno da bude za 2013. selo Mrletu cca. 160.000 Kn bonusa....