OSOBA TJEDNA

Jure Radić: Glavna zvijezda građevinarstva

Foto: import
Jure Radić: Glavna zvijezda građevinarstva
25.05.2007.
u 13:06
Pogledaj originalni članak

Iako su na potpisivanju ugovora za izradu idejnog rješenja željezničke pruge do Rijeke, koji je već nazvan poslom stoljeća, bila i dva vrlo važna ministra Sanaderove  Vlade (Božidar Kalmeta i Ivan Šuker), glavna zvijezda svečanosti, bez ikakve sumnje, bio je direktor Instituta građevinarstva Hrvatske dr. Jure Radić.

I ne samo zato jer je riječ o doktoru građevine, sveučilišnom profesoru, nekadašnjem glavnom tajniku HDZ-a, bivšem ministru i bliskom suradniku predsjednika Tuđmana, a trenutno uspješnom poduzetniku, direktoru sveprisutnog IGH te, po mnogima, najmoćnijem čovjeku u vrlo propulzivnoj građevinskoj industriji.

Pokraj svih titula i funkcija dr. Radić  možda najviše imponira svojim javnim nastupima i gotovo dječačkim optimizmom koji plijeni pozornost publike i pokreće na akciju.

Mnogi to, osim prirodnom talentu, pripisuju i njegovu temeljitu obrazovanju, jer je pokraj građevine studirao i teologiju, gdje se upoznao s govorničkim vještinama. Ne treba zanemariti Radićevu bliskost s njegovim stricem svećenikom, a navodno mu je i rano ministriranje u lokalnoj crkvi pomoglo da razbije strah od javnih nastupa.

Jure Radić rođen je 1953. godine u Baškoj Vodi gdje je završio osnovnu školu i gdje je, tvrde svjedoci, bio najbolji učenik u školi, ali i na vjeronauku. Nakon srednje škole u Makarskoj Radić se upisuje na Građevinski fakultet u Zagrebu, gdje i danas radi kao sveučilišni profesor.

Do demokratskih promjena nije se posebno eksponirao, ali mu kritičari često spočitavaju angažman u partijskoj organizaciji Građevinskog fakulteta. Iako mu i do 1990. nije bilo loše, Radićeva karijera doživljava procvat nakon Tuđmanova dolaska na vlast. Stranačka baza ga nikada nije prihvatila kao svoga, ali dr. Radić svejedno je imao otvoren put prema vrhu zbog odličnih odnosa s Tuđmanom.

Dok je Tuđman Radiću širom otvarao vrata prema moći, slavi, a sada vidimo i novcu, dr. Radić nije ostao dužan svom političkom mentoru. Bio je, naime, prototip pravog HDZ-ova intelektualca, a pritom nije cinično gledao sa strane i kritizirao, nego se priključio HDZ-u i, kako je znao reći Tuđman, “uhvatio bika za rogove”.

U samo nekoliko godina u burnim 90-im bio je ministar znanosti, potpredsjednik Vlade, ministar obnove i predstojnik vrlo moćnog Ureda predsjednika. Bio je, podsjetimo, glavni zagovornik gradnje autoceste Zagreb-Split, pa i onda kada je to izazivalo podsmijeh.

Od tada datiraju i njegove bliske veze sa splitskim Konstruktorom (koji vodi njegov kum) koji je zahvaljujući Radiću postao jedna od najmoćnijih građevinskih tvrtki u Hrvatskoj. Iz tog vremena datira i kriva lokacija  Masleničkog mosta koji je zbog bure često zatvoren.

Nakon politike Radić se posvetio sveučilišnoj karijeri  i biznisu, a njegov Institut dobro je radio za vrijeme svih HDZ-ovskih vlada, ali i dok je glavni graditelj bio HNS-ovac Radimir Čačić. Dr. Jure Radić, međutim, nije gradio samo mostove, ceste i Institut građevinarstva Hrvatske, nego je najzaslužniji za stvaranje moćnog “građevinskog lobija” koji, malo je reći, uvažavaju sve hrvatske vlade. Pa se tako ceste, pruge i mostovi grade i onda kad to nije u općem interesu.

Pogledajte na vecernji.hr