Prednosti transporta riječkim prometnim pravcem za robu s Dalekog istoka, kojoj je odredište središnja i istočna Europa, preko riječke Luke kao glavne točke toga pravca, predstavljene su ovog tjedna na međunarodnom sajmu transporta Transport Logistic China u dalekom Šangaju.
Među 431 izlagačem iz 46 zemalja svijeta, a u Šangaju su ovih dana svi koji pripadaju intermodalnom svijetu transporta, zajednički su se predstavili Lučka uprava Rijeka, kao nositelj niza projekta razvoja luke Rijeka Gateway I i II, koji Rijeku u sljedećih pet godina dovode na poziciju najveće kontejnerske luke na sjevernom Jadranu, te Luka i Jadranska vrata kao koncesionari i nositelji djelatnosti na lučkom prostoru.
– Riječki trasportni put najkraći je i najjeftiniji put za robu s Dalekog istoka u središnju i istočnu Europu, odnosno koridora 5B Rijeka - Zagreb - Budimpešta. Ostali pravci su duži i skuplji, što su već uvidjeli kontejnerski operateri i brodari, pa u Rijeku uplovljavaju kontejnerski brodovi s dalekoistočnim teretom za Europu, a najnoviji među njima je Hyundai, koji uvodi izravnu liniju za Rijeku zbog svoje tvornice automobila u Slovačkoj – kaže Denis Vukorepa, ravnatelj Lučke uprave.
Procjenjuje da kinesko gospodarstvo povećava svoje izvozne kapacitete, a kontakti s brojnim poslovnim partnerima u Šangaju pokazuju da su partneri s Dalekog istoka shvatili kako im je sjeverni Jadran mnogo bolja ulazna točka u Europu od luka na njenom sjeveru. To više što u središnju i istočnu Europu ne stiže samo njihova roba široke potrošnje, nego u značajnom opsegu sudjeluju u automobilskoj industriji i elektronici, primjerice u Češkoj i Slovačkoj. Zato su u Šangaju i prvi konkurenti riječkoj Luci Talijani i Slovenci, koji nude svoje luke dalekoistočnim teretima. No, šanse riječke luke u jačanju kontejnerskog prometa sve su bolje, upravo zbog dogradnje kontejnerskog terminala Brajdica, koji će godišnje moći primiti 500.000 kontejnera, a gradnjom novog kontejnerskog terminala na Zagrebačkoj obali riječka Luka svrstat će se u red onih koje godišnje mogu ostvariti promet od milijun kontejnera.
Riječka luka ima velike mogućnosti, osobito u kombinaciji s nizinskom prugom, što nažalost traži golemo ulaganje. Međutim, bilo bi i u ovakvim okolnostima još više tereta da nema klasično hrv. boljki, primjerice Škoda jedno vrijeme izvozila aute preko riječke luke, ali su notorno falili retrovizori, radkape i tome slično. Logično da su odustali!