Britanski ministar za trgovinu i investicije Stephen Green boravio je ovih dana u Zagrebu. U ekskluzivnom intervjuu za Večernji list govori o važnosti ulaska naše zemlje u EU, potrebi dobre promocije prema ulagačima, naporima da se što bolje uklopimo u jedinstveno europsko tržište i šansama i potencijalima koje osim turizma imamo.
Veće tržište, više prilika
Ulaskom u EU Hrvatska se nada i većem interesu ulagača.
Svakako, ulazak Hrvatske u EU mijenja jednadžbu za strane ulagače – nabolje. Hrvatska je postala dio velikog tržišta i institucionalnog okvira i gleda se s manje rizika. Nadam se da će i britansko gospodarstvo naći ovdje mjesto, ne preko noći, ali uskoro svakako.
No, je li članstvo dovoljno za razvoj?
Na početku ste putovanja, iako je činjenica da ste se nekoliko godina pripremali za ulazak. Ali proces razvoja ekonomije donijet će znatne investicije, razvoj infrastrukture, otvaranje tržišta..., iako će za to trebati određeno vrijeme. Zato članstvo nije dovoljno, nego važan čimbenik na putu razvoja.
Ušli smo u EU u lošem razdoblju. Je li to prepreka?
U EU trenutačno postoje izazovi. Za oporavak treba vremena, ali dogodit će se. Važnije je da se ušlo na jedinstveno i veće tržište u kojem se otvara prilika za kompanije, veću fleksibilnost i lakše djelovanje na međunarodnom tržištu.
Što je bitno da privučemo investitore, osim prezentacija, među kojima je ona skora u Londonu?
Mislim da su i prezentacije, poput one planirane u Londonu, bitne da se prikaže nova Hrvatska. Jer mnogi Britanci vašu zemlju vide samo kao dobru turističku destinaciju i svake godine dolaze ovdje samo na ljetovanje. To je odlično – mi sada imamo 400.000 Britanaca koji godišnje posjećuju Hrvatsku. No Hrvatska može ponuditi puno više, primjerice plinski i naftni biznis, hi-tech sektor. Nije riječ samo o jednom sektoru u kojem je moguća suradnja, nego o više područja. Važno je da pokažete biznise koje imate, posebno one koje nude male tvrtke. Volio bih veću povezanost i suradnju manjih britanskih i hrvatskih tvrtki koje će onda investirati u Hrvatsku. Ne treba samo očekivati investicije velikih kompanija.
Smatrate da je potrebno dokazati da imamo što ponuditi osim turizma?
Hrvatskoj je važan turizam, to je snažna grana, ali morate iskoristiti svoj strateški geografski položaj čije bi prednosti ulagači trebali prepoznati. Primjerice, riječku luku.
Nužne reforme
Jeste li s britanskim ulagačima razgovarali o preprekama ulaganju u našu zemlju?
Hrvatska je napravila mnoge reforme, svi u Europi trebaju poduzeti daljnje reforme kako bi ekonomije postale fleksibilne, otvorene za konkurenciju na svjetskom tržištu. Zemlje moraju djelovati zajednički, na jedinstvenom tržistu, i tako konkurirati globalno. Samo je tako moguć napredak, gospodarski rast i otvaranje novih radnih mjesta.
Jeste li razgovarali s predstavnicima britanskih tvrtki o mogućnostima ulaganja u našu zemlju?
Moj je posao da ih hrabrim da pronalaze partnere na međunarodnom tržištu, jer je potrebno naći nove izvore razvoja kojih više na domaćem tržištu nema. Mislim da je to bitno i za male tvrtke u Hrvatskoj, da se uključe u razvoj kroz veliko tržište EU.
Jeste li razgovarali o konkretnim poslovima?
Ne, ovdje sam kratko, više smo podijelili iskustvo, govorili o tome kako se Hrvatska mora prikazati kao nova članica, te o prezentaciji vaše zemlje u Londonu na jesen.
Kriza je još tu, kakva je situacija u Velikoj Britaniji?
Pokazuje se rast povjerenja i rast ekonomije. No nakon financijske krize potrebno nam je rebalansiranje ekonomije i reforme kao i svim zemljama, a i trebamo svesti fiskalni deficit na nižu razinu.
Fiskalni deficit je problem i u Hrvatskoj godinama, a manjak rješavamo privatizacijom. Je li to dobro?
Ne komentiram ekonomsku strategiju, ali ponavljam, važna je fleksibilnost i konkurencija, pa je i privatizacija u tome bitna.