VEĆ VIĐENE poruke

Manje stranke su agresivnije, veliki čekaju

Foto: Hrvoje Jelavić/PIXSELL
Plakati Stipe Petrine
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Plakati stranaka i neovisnih lista za izbore 2011.
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Plakati stranaka i neovisnih lista za izbore 2011.
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Plakati stranaka i neovisnih lista za izbore 2011.
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Plakati stranaka i neovisnih lista za izbore 2011.
Foto: Sanjin Strukić/PIXSELL
prvi plakati HDZ-a i SDP-a
Foto: Goran Kovačić/PIXSELL
Predizborni plakati stranke Ladonja Plinija Cuccurina
13.11.2011.
u 10:00
HDZ I Kukuriku koalicija zamijenili su uloge, oporba ne napada, čeka pobjedu, a vlast se i dalje brani, a treba napasti jer gubi
Pogledaj originalni članak

Dosada, općenitost i neambicioznost koja se preljeva s velikih plakata, nekoliko tjedana prije parlamentarnih izbora u Hrvatskoj, ne znači, da su stručnjaci za propagandu iznenada zaboravili svoj posao. Ili da su stranke promašile, pa odabrale nezanimljive poruke.

– Ne talasaj, to je sasvim legitiman izbor poruka za ove izbore, kažu, stručnjaci. Kako to? Ovi se izbori, kada je u pitanju posao političkog oglašavanja, u temelju razlikuje od dosadašnjih. Rezultat izbora je već nekoliko tjedana vrlo izgledan. Minimalne su šanse da Kukuriku koalicija 4. prosinca ne potvrdi ono što pokazuju sve ankete, dakle, pobjedu. I to saznanje utječe i na poruke, kao i na ponašanje HDZ-a i Kukuriku koalicije, glavnih “oglašivača”.

Ugled vrijedi 1000 plakata

– Nema tih plakata koji mogu nadoknaditi ugled pojedinca, ugled vrijedi više od tisuću plakata, kaže jedan od stručnjaka za propagandu. Želi ostati anoniman, iskusan je, no uključen u propagiranje jedne od političkih opcija. Pa, ako ugled vrijedi toliko plakata, koliko tek “vrijedi” sramota političara? Sigurno više, jer takav, osramoćeni ne smije se pojaviti na plakatima. Ta je činjenica možda i razlog što na bilbordima na ulicama Hrvatske i nema puno lica. Vrlo neobično, no stručnjaci kažu da će se, u drugoj fazi oglašavnja, neposredno prije datuma izbora, ipak pojaviti i više lica.

– Političari su, tašti, pa misle da će njihova faca na plakatu navesti ljude da glasaju. Krivo. Ljude na izbor navodi samo “personality”, ako je netko ugledan, onda treba oglašavati i njegovo lice. Kampanje HDZ-a i Kukuriku koalicije ocjenjuje kao tzv. alibi kampanje. Kukuriku mora oglašavati i poručivati, zato jer mora, premda znaju da će pobijediti. HDZ, pak, mora odraditi svoje, a zna da će izgubiti.

No, nije sve dosadno, uzbudljiviji su plakati tzv. malih, koji se pokušavaju ugurati u Sabor, poput Ljube Jurčića, HDSSB-a, Plinia Cuccurina, Ruže Tomašić... Oni su u stvarnoj tržišnoj utakmici, oni su izazivači. Apsurd kampanje jest u tome da bi izazivač trebala biti aktualna oporba, a nisu, jer im - ne treba. HDZ je dosadan jer nema što reći, kako će obznaniti da treba otpustiti 20.000 ljudi iz državne uprave, ukinuti 20 županija i oformiti njih pet? Zato HDZ nastupa oportuno, šalje svojim biračima poruku “zadržat ćemo sve vas na trošku proračuna”. A i što bi trebali napraviti? Ne postoji, “momentum” koji ih može dovesti do pobjede, ne putem plakata i poruka.

– Bolje da iskoriste svoje snage i 220.000 članova, pametnije je da idu na aktivizam članova na terenu, neka svako dovede na biračko mjesto još jednog birača i to je to, a ne trebaju niti trošiti novce na reklamu, kaže stručnjak. Za razliku od HDZ-a, Kukuriku koalicija ima kampanju koja se naslanja na krug Ive Josipovića (Pravda), samo su ti krugovi valoviti, razvijaju se, stvar se širi. Igrali su na sigurno i to je logično, s obzirom da su imali problem - kako od četiri identiteta načiniti peti, zajednički?

Ovako, iz Kukuriku kampanje isčitava se “Ne brinite se, pobjeđujemo”. Koncept Ruže Tomašić, šefice HSP-a dr. Ante Starčević oduševio je mnoge stručnjake, premda rabi letke. Malo povećana novčanica od 1000 kuna s likom Starčevića, a na naličju lice predsjednice s višenamjenskom porukom “Kad ste zadnji put vidjeli Starčevića?”. No, reagirala je, birokratski odmah i Hrvatska narodna banka i zabranila stranci korištenje dizajna novčanice, jer je to vlasništvo HNB-a.

– Ma, Starčević je javno dobro, nešto što je u kolektivnoj memoriji i ta zabrana pojačat će dobar štos i reklamu, kaže ekspert.

Damir Jugo, predavač na zagrebačkom Fakultetu političkih znanosti i suradnik “Millenium promocije”, slaže se da je R. Tomašić napravila dobar štos, jer će na njezin letak svi obratiti pozornost.

– U moru letaka koji zatrpavaju poštanske sandučiće, ovaj će svi primijetiti, jer riječ je o - novcu, kaže Jugo. Prema njemu, HDZ i Kukuriku koalicija “zamijenili su mjesta, uloge” na ovim izborima. Onaj tko je vladajući, obično zauzima obrambenu poziciju, što manje polemizira, drži čvrsto poziciju. A onaj tko je oporba i želi doći na vlast, on napada, traži fajt. Kukuriku, pak, ponaša se potpuno ne izazovno i samo pazi da mu se ne dogodi da ne udari protivnika dok je na podu, jer to bi moglo stvoriti bunt kod hadezeovih birača. I natjerati ih da ipak izađu u punom broju na birališta, objašnjava Jugo. HDZ bi se trebao ponašati napadački, tražiti dvoboj, no baš mu ne uspijeva, poruke su konzervativne, neutralne.

Apstinente natjerati na biralište

– No, ništa nije gotovo, premda je HDZ primio strašne udarce u proteklih mjesec dana, dakle u najgore moguće vrijeme, predizborno, mora motivirati svoje birače i “natjerati” ih da ne apstiniraju, slaže se i Jugo.

Kukuriku koaliciji ovdje prijeti opasnost da, zbog (pre)velike sigurnosti njihovih birača u pobjedu, a bude li, primjerice, loše vrijeme, oni zaključe “ma, bez veze, ne idem na glasovanje, ionako ćemo pobijediti” i tako pobjedu dovedu u pitanje. Premda, Kukuriku kampanja jest razigrana, poruke su lako shvatljive za širi krug ljudi, no onima obrazovanijima to neće biti dosta, smatra Jugo. I drugi stručnjaci upozoravaju kako je loše kad se opozicija ne treba truditi, jer znaju da su pobijedili.

– Ubijena je kampanja, kažu. Nema žara, čari natjecanja, no odluka da se provodi upravo ovakva, neutralna i dosadna kampanja, jest legitimna. Zašto bi u 80. minuti Kukuriku riskirao i išao u napad, kad vodi? Takvo se ponašanje, istina ne sviđa javnosti, novinarima, stručnjacima za marketing, no ovo je drukčija vrst oglašavanja, ovo je natjecanje za ulazak u Hrvatski sabor, racionaliziraju stručnjaci. Slažu se, da je kampanja Stipe Petrine iz Primoštena - neprihvatljiva. Njegove poruke sa psovačkim rječnikom nekima su vulgarna i možda primjerena samo u njegovoj sredini, gdje ga već znaju kao takvoga, nikako dobra za nacionalnu razinu.

– Naša politička kultura nije još pripravna na takvo što, možda je Petrina sažeo ono što ljudi misle, no nije primjereno da osoba koja se natječe za javnu službu tako nastupa, ljudima je već dosta takvog “stila” i nekulture iz Sabora, smatra Jugo

HSLS, pak ima zanimljiv koncept oglašavanja. Kontra sviju. Rabi logo i neku poruku HDZ-a ili Kukurikua, na polovici plakata, a na drugoj ironizira.

– Originalno, no ima problem, nitko još ne zna da iza tih plakata stoji HSLS, mi marketinški stručnjaci i novinari saznali smo čiji su to plakati i znamo da će u drugoj fazi stići i poruka “ako tako ne mislite, onda ste za HSLS”, dobro, ali čini mi se da je prevelika vremenska stanka između faza, to zbunjuje ljude, misli Jugo.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 57

ZE
.zeitgeist.
13:17 13.11.2011.

Mater Nas dvoje, naime 5533 je dama.

OB
-obrisani-
10:59 13.11.2011.

HSLS....je....stvarno....glup.... . pa 99%....ljudi uopće ne kuži.....ove njihove....nebulozne plakate...

Avatar Čobanković ( mlađi )
Čobanković ( mlađi )
11:40 13.11.2011.

Ja želim i dalje krasti i imati zaštitu HDZa