Tajna HDZ-ova uspjeha na parlamentarnim izborima

Foto: Foto: Goran Kovačić
Tajna HDZ-ova uspjeha na parlamentarnim izborima
26.11.2007.
u 23:59
Pogledaj originalni članak

Iako je u ovom HDZ-ovu mandatu general Ante Gotovina završio u pritvoru Haaškog suda, Branimir Glavaš našao se na optuženičkoj klupi zbog ratnih zločina u Osijeku 1991., a stranka se gotovo sve četiri godine borila s korupcijskim aferama koje joj je pronalazila opozicija, birači su ih stavili na pobjednički tron.

Bipolarizacija scene
Razloga je nekoliko. Ponajprije, dosad neviđena bipolarizacija političke scene homogenizirala je desno orijentirane birače koji su, očito je, ozbiljno shvatili poruku Ive Sanadera da je svaki glas koji ne daju HDZ-u uludo potrošen te da će u konačnici ojačati poziciju SDP-a. U želji da spriječe dolazak SDP-a na vlast, desni birači su se okrenuli Sanaderu, čak i ako o njemu nemaju potpuno pozitivno mišljenje.

Taj se zaokret u biračkom tijelu desnice najviše odrazio na HSP, koji je doživio potpuni potop. HDZ je u kampanji išao na uništavanje te stranke, ne skrivajući da želi vratiti svoje birače koji su  prijašnjih godina otklizali prema HSP-u. Cijelo vrijeme su tvrdili, na primjer, da je najmanje pet od osam HSP-ovih zastupnika u dosadašnjem mandatu dobiveno glasovima HDZ-ovih birača.  
 
70.000 volontera
No, glavni razlog HDZ-ova izbornog uspjeha, tvrde u toj stranci, otkriva jednostavna računica. HDZ ima 211.000 članova i 70.000 volontera koji su se tijekom izborne kampanje upisali u "Pobjednički tim dr. Ive Sanadera" te dobili volonterske iskaznice. Sa svima njima stranka je kontaktirala neposredno uoči izbora. Ako je svatko od njih doveo sa sobom dva birača, brojka se penje prema 800.000 glasova, a to daje, kaže glasnogovornik HDZ-a Ratko Maček, upravo osvojeni broj saborskih mandata. 

Ipak, glavnim adutom HDZ drži svog predsjednika. Dan poslije izbora, kad su mogli odahnuti od strepnje zbog ishoda izbora, u HDZ-u su govorili koliko su zapravo bila nevažna nagađanja o tome tko će biti prvi kandidati na njihovim listama u pojedinim izbornim jedinicama. Na kraju, naime, birač pred sobom ima glasački listić na kojemu uz HDZ stoji ime nositelja Ive Sanadera. Svjesni toga da je Sanader njihova najbolja robna marka, i na ovim su izborima igrali iznimno personaliziranu igru, u kojoj su sva svjetla reflektora bila usmjerena na njihova stranačkog vođu.

HDZ-ove birače u Hrvatskoj dodatno su motivirale ankete koje su mjesecima davale prednost socijaldemokratima. One, pak, u dijaspori, posebno u susjednoj BiH, motivirala je SDP-ova negativna kampanja, koja je doživljena kao hajka na Hercegovce.

Pogledajte na vecernji.hr