Mihailo Janković:

'U novom ciklusu ulažemo 1,6 milijardi eura u Adria regiji'

Foto: PR MK Group
storyeditor/2023-06-15/Jankovic.jpg
Foto: PR MK Group
storyeditor/2023-06-15/Jankovic1.jpg
19.06.2023.
u 16:45
Generalni direktor MK Group odgovorio je na pitanja o zelenoj tranziciji kompanije, planovima za akvizicije u Hrvatskoj, te održivom turizmu
Pogledaj originalni članak

U godini u kojoj obilježava 40 godina poslovanja, srpska kompanija MK Group, lider u poljoprivredi, prehrambenoj industriji, turizmu, sektoru nekretnina i obnovljivim izvorima energije, najavila je novi trogodišnji investicijski ciklus o kojem je s Mihailom Jankovićem, generalnim direktorom jedna od najvećih investicijskih kompanija u Jugoistočnoj Europi razgovarao Poslovni dnevnik.

Novi investicijski ciklus MK Group do 2026. godine fokusirao se na poljoprivredu, turizam i obnovljive izvore energije.

To su svakako sektori u fokusu našeg poslovanja. Tijekom četiri desetljeća MK Group se razvijala iz područja poljoprivrede, da bi se širila kroz turističke i projekte obnovljivih izvora energije. Upravo zato u novom trogodišnjem investicijskom ciklusu ulažemo 900 milijuna eura u zelenu energiju, 380 milijuna eura u turizam i nekretnine, te 350 milijuna u poljoprivredu. Ovim ulaganjima, koja premašuju 1,6 milijardi eura, ostajemo vjerni poslovima u kojima smo se dokazali kao stručnjaci koji znaju stvarati dodanu vrijednost i trasirati održivi razvoj. A ako govorimo o ključnim sektorima za društvo, hrana i energija su svakako među njima. Budućnost ovih industrija oblikovat će i budućnost Zemlje. Mi smo tvrtka koja ulaže tamo gdje postoji potencijal za daljnji rast, uvijek gledamo unaprijed na ono što tek dolazi - zato naše projekte najavljene povodom 40 godina poslovanja prati slogan “Slavimo budućnost”. Njihovom implementacijom zapravo poručujemo da najbolje tek dolazi za naše zaposlenike, naše poslovne partnere i zajednice u kojima poslujemo.

U Srbiji ćete najviše investirati u zelenu energiju, čak 900 milijuna eura. Koliko je ona bitna za zemlju, a koliko da kompanije svojim primjerom budu lideri i educiraju o važnosti zelene energije?

Svjesni smo važnosti zelene agende i zato smo više od polovine vrijednosti investicijskog ciklusa usmjerili u obnovljive izvore energije. U ovaj sektor krenuli smo kao pioniri u Srbiji s do sada izgrađena tri vjetroparka, a u sljedećem razdoblju planiramo intenzivan razvoj, o čemu govori vrijednost investicije više od 900 milijuna eura. Projekti energije vjetra, sunca i biomase, koje ćemo realizirati do 2026. godine, podrazumijevaju ukupni kapacitet od 1 GW zelene energije. Već krajem godine završavamo gradnju vjetroparka Krivača, prvog u istočnoj Srbiji s 22 vjetrogeneratora i snage 105 MW. Ističe se Agrosolar Kula, prvi agrosolarni projekt na Balkanu i najveći u Europi, s površinom većom od 700 hektara i solarnom elektranom snage 660 MW. Kroz sva ova neovisna i partnerska ulaganja pridonosimo ostvarenju cilja Srbije da poveća udio energije iz obnovljivih izvora na blizu 50% do 2040. Predanost zelenoj transformaciji ne pokazujemo samo ulaganjima u obnovljive izvore, već liderski nastupamo i kroz ambiciozne ciljeve koje ćemo postaviti ove godine u okviru ESG strategije za sljedećih pet godina, u skladu s globalnim naporima za zaštitu okoliša, borbu protiv klimatskih promjena i postizanje ugljične neutralnosti. Održivost je jedno od temeljnih načela MK Grupe i mislim da tu dajemo dobar primjer.

POVEZANI ČLANCI:

Koliko je kriza s hranom osvijestila potrebu da se poljoprivreda više cijeni i više ulaže u nju?

Prema nekim procjenama, do 2050. godine na Zemlji će biti blizu 10 milijardi ljudi, što je rast stanovništva od 20-ak posto. To automatski zahtijeva veću produktivnost i učinkovitost u proizvodnji hrane i to u uvjetima ozbiljnih klimatskih promjena koje utječu na prinose, ali i uz potrebu brige o zemljištu kao neobnovljivom resursu i održivoj poljoprivrednoj proizvodnji više nego ikada. Ako tome pridodamo pokidane opskrbne lance, najprije uzrokovane pandemijom, a potom i ratom u Ukrajini, ne treba čuditi što je “food security” postao važan element nacionalne sigurnosti. Dio državnih strategija postala je tema smanjenja ovisnosti o uvozu hrane i okretanja u smjeru što većeg stupnja samodostatnosti.

Kako je moguće povećati produktivnost agro-food sektora?

Sustavni pristup poljoprivredi ključan je za podizanje produktivnosti. Konkretno u Srbiji bi jedan od prioriteta trebao biti dramatično povećanje površina pod navodnjavanjem. MK Group stalno ulaže u povećanje površina pod navodnjavanjem i trenutno se navodnjava 70% od 13.000 hektara koje obrađujemo. Digitalizacija je područje u koje također usmjeravamo svoja ulaganja – poput mapiranja zemljišta, varijabilne sjetve i gnojidbe, upotrebe robota i umjetne inteligencije. Sve to nam omogućuje ostvarivanje prinosa iznad višegodišnjih prosjeka. Ali ako uzmemo u obzir cjelokupnu srpsku poljoprivredu, primjena novih tehnologija je na niskoj razini. Modernizacija mehanizacije i tehnologije proizvodnje podrazumijeva suradnju znanosti i struke uz primjenu najnovijih spoznaja. Samo kroz sinergiju svih ovih poboljšanja, možemo očekivati veću učinkovitost i produktivnost u poljoprivredno-prehrambenom sektoru. Ono što bih istaknuo kao posebno važno je okrupnjavanje posjeda, jer na manjim površinama izostaju učinci primjene znanosti i tehnologije. Uzmimo za primjer Nizozemsku. Ova zemlja ima upola manje obradivih površina u odnosu na Srbiju, a izvoz poljoprivrednih proizvoda veći je čak 26 puta.

Zanimaju li MK Group u budućnosti i akvizicije u hrvatsku poljoprivredu?

Kontinuirano pratimo prilike na regionalnom tržištu, ali i šire. Uvijek tražimo nove mogućnosti ulaganja koje imaju potencijal. Ulazimo u one projekte za koje ocijenimo da su perspektivni i da se uklapaju u našu strategiju. Hrvatska je izuzetno zanimljiva kao tržište, iako trenutno nema projekata koji bi nam bili atraktivni. Ukaže li se neka zanimljiva prilika u budućnosti, ne bih isključio tu mogućnost.

U Kempinski Adriatic u Savudriji u sljedeće tri godine ulažete 14 milijuna eura. Zašto baš ta destinacija i kako se ulaže u održivi turizam?

MK Grupa je akvizicijom današnjeg hotela Kempinski Adriatic ušla na hrvatsko tržište, a upravo je ovaj hotel pozicionirao Savudriju na turističkoj karti, donio svjetske trendove i najbolju praksu upravljanja luksuznim hotelijerstvom u ovaj dio Istre. Novim ulaganjima od 14 milijuna eura u svoje objekte, sadržaje i usluge, te nove smještajne kapacitete za zaposlenike, osigurat ćemo joj prestižan status s jedne strane, te održivi razvoj turizma s druge strane. I do sada smo svojom investicijom pokazali brigu o prirodnoj sredini. Upravo je Kempinski Adriatic jedan od prvih hotela na Jadranu koji koristi solarne panele za proizvodnju električne energije. U svakom našem turističkom projektu posvećeni smo razvoju destinacije uz očuvanje njezinih vrijednosti, potporu lokalnim zajednicama i lokalnom gospodarstvu. Vjerujemo da naša kapitalna ulaganja imaju pozitivan učinak na Savudriju, ali i šire na Istru, koju vidimo kao destinaciju s velikim potencijalom. Njena priroda, mogućnosti za rekreaciju i sport, gastronomski i vinski turizam, zaista pružaju mogućnost da ovo mjesto postane destinacija koja živi tijekom cijele godine. Ne zaboravimo da golferi iz cijelog svijeta dolaze u Savudriju zbog našeg golf terena.

POVEZANI ČLANCI:

Otvara se i Petram Resort u blizini s najdužim infinity bazenom u Europi i konceptom turističkih nekretnina. Koliko je to inovativni pristup turizmu i je li to njegova budućnost?

Stručnost koju posjedujemo u hotelijerstvu bila je temelj za širenje u sektoru nekretnina, kroz premium turističke projekte kao što su Petram Resort & Residences nedaleko od Umaga. Ovu investiciju vrijednu više od 100 milijuna eura realizirali smo s tvrtkom Aleksandar Group. Krajem mjeseca očekuje nas svečano otvaranje ovog kompleksa koji se prostire na preko 84.000 m², s 55 vila i aparthotelom sa 179 apartmana. Njegov zaštitni znak svakako je najduži infinity rooftop bazen u Europi, dug 105 metara. Na svijetu postoji samo jedan duži od ovog u Petramu. Svakom našem projektu dajemo pečat i istovremeno podižemo ljestvicu. Posebna i personalizirana iskustva budućnost su turizma, a Petram je zamišljen kao jedinstveni kompleks za odmor zahvaljujući kombinaciji sadržaja i usluga koje nudi. Uz inovativnost, imperativ je i odgovoran pristup koji uključuje zelenu gradnju i održivost. Tako cijeli resort ima energetski razred A+, što potvrđuje da je fokus projekta energetska učinkovitost i maksimalna ušteda energije. Osim toga, o brizi o životnoj sredini svjedoči i korištenje obnovljivih izvora energije.

Kako investirati u današnjim okolnostima?

Promjene su danas jedina konstanta, a krize učestale. U ovakvim okolnostima mogu opstati samo agilni, brzi i financijski stabilni sustavi koji donose pametne odluke i prepoznaju prilike čak i u kriznim i izazovnim vremenima. U kineskom pismu znak za krizu sastoji se od dva simbola. Jedan predstavlja opasnost, a drugi priliku. Tako je i u biznisu – neko iz problema izađe jači, a neko s ozbiljnim posljedicama. Uostalom, to bi trebala biti odlika lidera – biti najbolji kad je najteže. U slučaju MK Group, tijekom 40 godina, tvrtka je rasla na strogim načelima održivog razvoja s fokusom na učinkovitost i rezultate. Tako gradimo što veću otpornost prema vanjskim čimbenicima i možemo kontinuirano ulagati u naše ljude i poslovanje.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.