Uz autocestu Zagreb - Lipovac čak je 138 stupova javne rasvjete trulo pa bi se mogli srušiti na kolnik i tako ugroziti vozače. A da je to zaista moguće potvrđuje i slučaj od 13. svibnja kada je na autocesti kod Okučana stup javne rasvjete doista puknuo zbog truleži i pao.
Povod za kontrolu
Slučaj kod Okučana bio je i povod službama HAC - Održavanja i naplate cestarine, tvrtke kćeri Hrvatskih autocesta, da krenu u kontrolu stupova javne rasvjete uz A3, a koja je pokazala da je stanje krajnje alarmantno jer je takvih opasnih i trulih stupova kod čvora Jankomir 46, kod čvora Lučko 47, kod čvora Buzin 18 te oko odmorišta kod motela Plitvice 27.
Naši sugovornici upućeni u problematiku stupova uz autoceste kažu da te stupove treba stalno pregledavati i mijenjati s obzirom na to da imaju vijek trajanja.
Redoviti pregled je pogotovu važan kako bi se utvrdilo koliko su truli iznutra. Stari stupovi koji su izrađeni od čelika kritičniji su od novijih cinčanih. Također, upozoravaju da je prije postojao plan izmjene stupova pa se svake godine određeni broj njih mijenjao.
Iako naši sugovornici sumnjaju da se stupovi redovito pregledavaju kako treba zadnjih nekoliko godina, u HAC-ONC-u navode da su čak i stup kod Okučana koji se srušio zbog truleži redovito pregledavali i održavali sukladno standardima održavanja.
– Problem predmetnog stupa je unutarnja korozija, koju nije moguće otkriti tijekom pregleda propisanog standardom redovnog održavanja autocesta – navode u HAC-ONC-u.
U toj tvrtki tvrde i da se ne radi o opasnim stupovima i da se svi stupovi redovito održavaju sukladno standardu redovnog održavanja autocesta i da se redoviti pregledi stupova cestovne rasvjete obavljaju jednom godišnje.
O 138 opasnih stupova, u HAC-ONC-u kažu da se radi o stupovima cestovne rasvjete koji su stari oko 30 godina i da ih je trebalo zamijeniti još prije nekoliko godina.
– Stoga je razumljivo da će ih u dogledno vrijeme biti potrebno potpuno zamijeniti. Dio stupova je već zamijenjen, jer se zamjena stupova obavlja kontinuirano prema prioritetima i nalazima redovnih pregleda, a ove godine planira se zamjena stotinjak takvih stupova – kažu u HAC-ONC-u.
Naslijeđen problem
Dodaju da dotrajalost stupova cestovne rasvjete nije problem koji se pojavio iznenada, već se radi o problemu koji je naslijeđen i koji treba sustavno rješavati od lokacije do lokacije u duljem vremenskom razdoblju.
Vozačima na autocestama pak uz trule stupove prijeti i 300 opasnih šahtova, o čemu je Večernji list također nedavno pisao.