VJERSKI ODGOJ Kontroverze zbog prisutnosti Crkve u školama nisu smanjile zanimanje učenika

Vjeronauk postao hit u školama Dalmacije

Foto: import
Vjeronauk postao hit u školama Dalmacije
15.09.2007.
u 19:55
Pogledaj originalni članak

Vjeronauk je postao pravi hit među među učenicima Splitsko-makarske nadbiskupije. Ove školske godine čak 97 posto osnovaca želi na vjeronauk, a postotak srednjoškolaca tek je malo manji -  94 posto. To je znatno više od hrvatskog prosjeka, iako je i taj dosta visok,  jer 87,7 osnovaca te 85 posto srednjoškolaca želi na vjeronauk.

Zagora i BiH
 Ima dosta razloga zašto je postotak tako visok. U Splitsko-makarskoj nadbiskupiji ima puno doseljenika iz dalmatinske Zagore i BiH, a i autohtono stanovništvo jako je vezano za katoličku tradiciju - smatra ugledni sociolog religije dr. Ivan Markešić.

Dio roditelja, drži dr. Markešić, šalje djecu na vjeronauk kako bi manifestirao da Split nije "crveni grad", ali visok postotak učenika koji ga pohađaju treba tražiti i u tome što splitski vjeroučitelji koriste najsuvremenije metode kako bi sadržaje kršćanske vjere približili današnjoj mladoj generaciji koja živi u sekulariziranom društvu. 

Dok iznimno visok postotak djece upisuje vjeronauk, postoje i roditelji koji se žale da im se dijete proglašava crnom ovcom ako ne ide na vjeronauk. Dodatni je problem i raspored vjeronauka, koji je obično smješten u sredini nastave, pa roditelji tvrde da zbog toga radije nevoljko pristaju na vjeronauk nego da im dijete bude na ulici i bez nadzora.

Bez obzira na sve prijepore koje izaziva vjeronauk u školi, dr. Markešić ističe da on ne bi trebao biti nešto neprihvatljivo, čega bismo se trebali bojati i zbog čega bismo trebali tražiti njegovo izuzeće.

Nije suvišno
Vjeronauk nije suvišan, smatra, zato što religije, koje su ovdje povijesno ostvarene (kršćanstvo, židovstvo i islam), promoviraju temeljne ljudske vrijednosti.
No, Markešić upozorava da je došlo do određenih poremećaja, ponajprije stoga što mnogi vjeroučitelji nisu bili osposobljeni za tu vrstu poziva, odnosno što ni sami, zbog osobno neproživljene vjere, ne vide smisla u toj nastavi.

Dodaje da mnogi nastavu vjeronauka doživljavaju kao nametanje i svojevrsnu prisilu. Smatra da bi se strahovi mogli riješiti kada bi Ministarstvo obrazovanja uspjelo ishoditi da vjeroučitelji barem trećinu nastave posvete temeljnim postavkama drugih konfesija i svjetonazora.


Ministarstvo obrazovanjabez pravih podataka

U Ministarstvu obrazovanja preciznih podataka o tome koliko učenika pohađa satove vjeronauka nema. Postoje samo podaci koji kažu da učenicima osnovnih i srednjih škola vjeronauk drži oko 2500 zaposlenih vjeroučitelja. Prema neslužbenim procjenama, oko 88 posto osnovnoškolaca i 80 posto srednjoškolaca pohađa nastavu vjeronauka. Dobro upućeni tvrde da je postotak za srednje škole prenapuhan te da tek nešto više od pola srednjoškolaca bira vjeronauk, dok se ostali opredjeljuju za etiku. Na lošiju zastupljenost vjeronauka u srednjim školama utječe i to što su djeca do tada u pravilu primila svete sakramente prvu pričest i krizmu.

Pogledajte na vecernji.hr