Wisk Aero započeo je s testnim letovima svog autonomnog zračnog taksija iz komercijalne zračne luke Long Beach u Kaliforniji. Tvrde da je to prvi put da autonomno vozilo s električnim okomitim uzlijetanjem i slijetanjem (eVTOL) leti u Los Angelesu. "Ovo je dio našeg programa letačkih operacija i označava treću i najveću/najprometniju komercijalnu zračnu luku izvan naših redovitih objekata za testiranje u kojima smo letjeli", kažu iz Wiska. Testiranje leta njihova zrakoplova pete generacije, poznatog kao Cora, u zračnoj luci Long Beach u blizini Los Angelesa ne znači nužno da će Wisk biti komercijalno lansiran u gradu, objasnio je izvršni direktor Brian Yutko. Ali, dodaje, ilustrira kako Wisk nastavlja napredovati u testiranju na putu do komercijalizacije usluge zračnog taksija nakon što dobije potrebne certifikate od Savezne uprave za zrakoplovstvo SAD-a za zrakoplov sljedeće generacije (šeste) u svom portfelju.
Zračni taksi pete generacije testiran je ranije ove godine u Oshkoshu u Wisconsinu i izvan zračne luke San Luis Obispo. Yutko je izvijestio da će Wisk vjerojatno testirati i na drugim tržištima.
"Testiranje ide daleko, dalje od zrakoplova", rekao je Yutko za TechCrunch. "Morate moći natjerati ljude i sustave da rade zajedno u stvarnim okruženjima kako bi učili i ponavljali. Ovo je autonomija u stvarnom svijetu o kojoj govorimo", dodao je kako bi naglasio važnost testiranja autonomnog sustava.
VEZANI ČLANCI:
Cilj Wiska, koji je zapravo podružnica Boeinga, u njegovu je stopostotnom vlasništvu, jest lansirati i komercijalizirati šestu generaciju svog potpuno električnog autonomnog zrakoplova. Naime, tvrtka je u listopadu 2022. predstavila šestu generaciju autonomnog zrakoplova za četiri putnika i započela dugotrajan proces dobivanja certifikata od FAA-e kako bi ispunila sve standarde dizajna i sigurnosti agencije. Zasad Wisk ima eksperimentalni certifikat FAA-e za zrakoplov pete generacije koji joj omogućuje testiranje zrakoplova.
Wisk, koji ima sjedište u San Franciscu, s lokacijama diljem svijeta u više od desetljeće odradio je 1700 probnih letova.
Što se tiče performansi, Wiskov Gen 6 zrakoplov, izgrađen na lekcijama prethodnih pet generacija, ima brzinu krstarenja od 120 čvorova, domet od 90 milja, može doseći visinu od 2500 do 4000 stopa i ima raspon krila od gotovo 50 stopa. Vozilo može udobno prevoziti četiri putnika s "dovoljnim prostorom" za prtljagu i osobne ručne stvari, stoji na Wiskovim stranicama.
Wiskov samoleteći zračni taksi trebao bi omogućiti putnicima da preskoče gužvu i brže stignu na svoje odredište. Iz Wiska su već ustvrdili da je njihov zrakoplov šeste generacije "dizajniran da bude usluga za sve, s ciljnom cijenom od tri dolara po putniku po milji". Kako su izračunali novinari, primjerice, let zračnim taksijem od vertiporta — mjesta gdje će eVTOL uzlijetati i slijetati — u New Yorku od tunela Lincoln do međunarodne zračne luke John F. Kennedy u Queensu koštao bi oko 60 dolara i vjerojatno bi trajao oko sedam minuta pri brzini od 120 čvorova. Što je, zaključili su, vrlo dobra cijena za "preskakanje" višesatne gužve na cestama.
Ono što Wisk kaže na svojim stranicama o autonomiji letjelice jest da se autonomija postiže nadogradnjom na dokazane, postojeće tehnologije — kao što su autopiloti, precizna navigacija, sustavi upravljanja letom i više. U konačnici to znači da zrakoplov može upravljati, navigirati i komunicirati sam. Pritom naglašavaju da se ne radi o umjetnoj inteligenciji ni strojnom učenju. Umjesto toga, to znači prebacivanje rutinskih odgovornosti koje tradicionalno imaju ljudski piloti na autonomni sustav tako da operateri na zemlji mogu slobodno donositi manje odluka na višoj razini.
VEZANI ČLANCI:
Na tržištu električnih zrakoplova vlada već poprilična gužva, a jednako tako raste konkurencija i autonomnih letećih taksija, posebice na relaciji Sjedinjene Države – Kina.
Nakon što je Wisk poslao priopćenje i pohvalio se testnim letovima, iz Kine je stiglo priopćenje, koje je prenio CNBC, kako kineski Ehang ima posebni certifikat za svoj potpuno autonomni taksi dron, koji može prevoziti dvije osobe. Izdala im ga je Kineska uprava za civilno zrakoplovstvo. Iz Ehanga su ustvrdili da su oni prva kompanija na svijetu koja je dobila takav certifikat i zahvaljujući njemu, vjeruju, osim što će moći koristiti svoj taksi-dron na području Kine, moći će ishoditi certifikate i dozvole diljem svijeta. Izvršni direktor tvrtke Huazhi Hu za CNBC je kazao kako bi se to moglo dogoditi već sljedeće godine. Hu kaže kako još nisu sigurni u kojem će kineskom gradu pokrenuti prvi leteći taksi-servis, ali tvrde da u Kini vlada velika potražnja. Usto predviđa da će za otprilike pet godina zračni taksiji biti uobičajena pojava u mnogim svjetskim gradovima. Prema CNBC-u, američka Savezna uprava za civilno zrakoplovstvo spremna je napredovati ka certificiranju taksi-letjelica bez pilota, no zasad, prema sadašnjim pravilima, u njima moraju sjediti piloti.
VIDEO Od 15. studenog nova pravila za vozače, kazne do gotovo 2000 eura