Nakon godina neizvjesnosti, Brodotrogir, Kraljevica i 3. maj napokon su dobili plan restrukturiranja, odobren iz Bruxellesa. Dio tog plana je tvrtka Jadranska ulaganja Danka Končara koja bi ih preuzela i ujedinila dio njihova poslovanja.
Planove nam je detaljnije objasnio Nenad Končar, poduzetnikov sin i direktor Jadranskih ulaganja.
Jamstva postoje
– Datum potpisivanja ugovora ne ovisi o nama, mi smo samo jedna strana u očekivanju potpisivanja ugovora. Ono što sad treba napraviti, prije potpisivanja ugovora, jest usuglašavanje planova s Agencijom za upravljanje državnom imovinom. Pritom tražimo jednake uvjete kao ostala brodogradilišta u Europskoj uniji, ni bolje ni lošije od drugih – ističe N. Končar koji nije htio nagađati hoće li posao biti sklopljen upravo 1. rujna, što je datum koji je navodno spomenuo njegov otac. Otkriva da namjeravaju uložiti 183 milijuna eura i imaju jamstva za svoju investiciju. Neće, kaže, preuzeti ulogu Vlade, dosadašnjeg vlasnika, jer nemaju neograničen džep kojim bi krpali neefikasan sustav. Svaka plaća, pritom, mora imati osnovu u prodaji.
– U ovom poslu nismo mi jedna strana, Vlada druga, a radnici treća. Radnicima namjeravamo ponuditi 25 posto dionica, a zajedno ćemo napraviti cijeli niz koraka, uključujući povećanje produktivnosti i učenje novih vještina da bi se moglo ići dalje, ukorak s tehnologijom. U 3. maju radnici su već suvlasnici, prepoznali su vrijednost škvera. Golem je posao pretvaranje brodogradilišta u profitabilne tvrtke, no ako se sad ne bi provelo restrukturiranje, za deset godina bila bi ponovno u velikom minusu – objašnjava Končar.
Jadranska ulaganja jedina su tvrtka koja se javila na međunarodni natječaj za preuzimanje škverova, no Vlada je, kaže, na preporuku Povjerenstva koje je pratilo ponudu, zaključila da su dali dovoljno dobra jamstva za restrukturiranje i daljnji rad. Nezgodno je, smatra, što nema drugih ponuda, jer da ih ima, mogli bi se uspoređivati. No, ističe da su u pregovorima sa sindikatima rekli da će poštovati kolektivni ugovor.
Neiskorišten potencijal
– Izlažemo se golemu riziku, ali ne bismo dali ponudu da nismo optimisti, na osnovi provjerenih podataka – samouvjeren je Končar.
Hrvatska je brodogradnja, kaže, brend, cijeni se u svijetu, kvalitetna je i daje mogućnost određenih preinaka koje se ne mogu dobiti kod drugih proizvođača. – Imamo jake fakultete i institute, cijenjene studente koji nekad izravno sa studija odlaze u Kinu i Južnu Koreju. To je veliki neiskorišten potencijal – vjeruje.
Kaže da ljudi u Hrvatskoj vole brodogradnju, koja ima dugu tradiciju, a kad se porine novi brod, radnici iz škvera dovode cijele obitelji, malu djecu, ali i svoje starije kolege koji su odavno u mirovini. Na pitanje hoće li graditi samo tankere i goleme brodove ili možda i jahte, odgovara da Kraljevica već radi jednu megajahtu, a nada se i novim narudžbama.
– Borit ćemo se da ih još dobijemo i borimo se! Teško je, napominje, predvidjeti što će se tražiti za 15 godina, no ako se jahte u Hrvatskoj budu mogle profitabilno proizvoditi, oni će to raditi.
No, krenut će od onoga što je u ovom trenutku realno, a svaka nova vrsta broda iziskuje učenje.
– Prvi brod nikad nije profitabilan, dapače, prototip je redovito u minusu, kao primjerice brod koji se sad gradi za kanadskog naručitelja i može ploviti kroz led. Ali, mogao bi biti u plusu! Sad je profitabilan obično tek peti u seriji – uzbuđen je Končar. Nemoguće je oteti se dojmu da Končar već razmišlja kao menadžer koji upravlja poslovanjem škverova i iznimno je dobro upućen u njihovo poslovanje.
Evo kako se pere sve uz milovanje unijskih činovnika kolika tu mora da je provizija