Jedva čekamo trenutak kada ćemo na svojem uredskom računalu namjestiti out of office opciju, ugasiti ga, pozdraviti kolege i započeti zasluženi odmor. Cijele godine maštamo, planiramo i očekujemo, a sada je napokon tu, pred nama, i sama pomisao na njega izmamljuje nam osmijeh na licu. Dokazano je da odlazak na godišnji izaziva osjećaj sreće, a novije studije čak pokazuju kako posjet dalekim i egzotičnim destinacijama može poboljšati kvalitetu sna, smanjiti krvni tlak te olakšati skidanje viška kilograma. Idealno, zar ne?
Kako bi zaista bilo tako i kako bismo se u potpunosti mogli prepustiti čarima odmora, neke je stvari dobro riješiti ili provjeriti prije putovanja. Svi znamo da je poželjno isprazniti hladnjak, isključiti elektronske aparate iz struje, zatvoriti ventil za vodu, kupiti potrebne lijekove, dogovoriti sa susjedom zalijevanje cvijeća i zbrinuti kućnog ljubimca ukoliko ga ne vodimo sa sobom.
A što je s financijama? To je nešto puno više od tehnike s ventilima i strujom.
Status quo analiza
Prije nego što se prepustimo ljetnim užicima bilo bi dobro analizirati vlastiti „financijski karton“ (nešto slično zdravstvenom kartonu), posjetiti svog bankara, provjeriti stanje na računima i karticama te potražiti savjet za eventualno zaduživanje (kao kad idemo čuti što kaže doktor).
Dok mi samo maštamo o tome što nam sve treba na godišnjem, što ćemo raditi i čime ćemo se zabavljati, bankari su tu da nas vrate u realnost, sagledaju naše financije u cijelosti, izračunaju troškove dopuštenog prekoračenja ili rate nenamjenskog kredita te savjetuju najbolji način zaduživanja u skladu s našim mogućnostima. U Hrvatskoj poštanskoj banci sve se to može saznati vrlo brzo i jednostavno. Sastanak s bankarom ugovara se putem internetske stranice www.hpb.hr, na kojoj je dovoljno odabrati temu koja nas zanima, ostaviti kontakt i nakon skorog poziva ili e-maila bankara dogovoriti željeni termin u odabranoj poslovnici.
Ne moramo uvijek poslušati bankare - možda sve znamo bez njihove pomoći: koliko imamo, što želimo i koliko možemo. No uvijek je dobro čuti „drugo mišljenje“ i zašto bismo to propustili!?
Istina je da većina ljudi bankare doživljava kao osobe koje samo prodaju financijske proizvode i usluge. Točno je da je to njihov zadatak, ali u opisu posla imaju još jednu važnu stavku - savjetovanje klijenata kako bi odabrali najpovoljniju opciju za sebe, izbjegli prezaduživanje i koristili usluge koje su im zaista potrebne.
„Počistiti“ prije odlaska
Prije planiranja novih troškova, dobro bi bilo riješiti one koji su već stigli na naplatu. Jedni od njih su i pristigle režije. Nitko ne želi vratiti se doma i shvatiti da mu je netko nešto isključio zato što obveze nije ispunio na vrijeme. Ili zateći poštu s gomilom opomena.
Budući da računi za plaćanje ne biraju doba kada ćemo biti kod kuće, a treba ih podmirivati uredno, tu su bankarske usluge koje nam omogućuju da ih plaćamo gdje god se nalazili. HPB svojim klijentima, korisnicima internetskog bankarstva, uz uslugu eRačun nudi da račune određenih izdavatelja zaprimaju i plaćaju elektronskim putem što je brže, jeftinije i ekološki prihvatljivije od drugih načina plaćanja. Aktiviranje usluge, kao i zaprimanje e-računa i e-uplatnica je besplatno, a za plaćanje računa primjenjuju se najniže bankovne naknade koje su jednake onima za provođenje naloga putem internetskog bankarstva.
Osim plaćanja računa na vrijeme, valja razmisliti i o obavljanju potrebne kupovine. Ukoliko se spremamo otići na neko nepoznato mjesto, bilo bi dobro sve što možemo kupiti prije puta, jer znamo da je u turističkim mjestima, osobito na otocima, sve puno skuplje i da možemo prilično uštedjeti opskrbimo li se hranom i ostalim potrepštinama prije. Kako bismo što manje opteretili naš budžet, dobro je koristiti neku od kartica na rate i rasporediti troškove. Transakcije učinjene HPB-ovom VISA karticom na rate automatski se dijele na rate prema odabranom modelu otplate (3, 6 ili 12 mjeseci) bez obzira kupujete li na prodajnom mjestu, internetu ili podižete gotovinu na bankomatu.
Ako smo nešto zaboravili
I kada smo napokon sve navedeno učinili, sve je spremno, financije su pod kontrolom, mi sjedamo u auto i s osmijehom od uha do uha krećemo na planiranu destinaciju. Ako nam je ipak nešto promaknulo i ostalo neriješeno, utješno je znati da su nam bankari dostupni u poslovnicama diljem zemlje. Za klijente HPB-a brige nema, jer uz 60 poslovnih jedinica diljem lijepe naše, usluge i proizvodi Banke dostupni su i u svim poštanskim uredima, čak i u najmanjim mjestima u zemlji.
Tu su i uplatni bankomati u svim većim gradovima u Hrvatskoj koji pružaju mogućnost jednostavnih i brzih uplatnih transakcija uz visoku sigurnost. Ukupno ih je 23, a na 21 lokaciji omogućuju uplatu od 0 do 24 sata. Uplate su besplatne za građane, a naknada za poslovne subjekte je 0,19 posto od iznosa, minimalno 2 kune, što je znatno niže od naknada za uplate u poslovnicama banaka i poštanskim uredima.
Osim toga, bankarske usluge uvijek su nam nadohvat ruke uz internetsko, mobilno ili sms bankarstvo. Uz pristup internetu te računalo ili mobitel možemo obaviti dobar dio svog financijskog poslovanja, brzo i jednostavno.
Umjereno i pod kontrolom
Dobar provod, zabava i razbibriga podrazumijevaju trošenje određene količine novaca. Na ljetovanju smo svi opušteniji i većina nas ne zbraja baš svaku potrošenu kunu. Upravo su zbog toga stvarni troškovi često veći od planiranih. Čak i ako malo pretjeramo (ipak su to jedini dani kada se ne odričemo baš svega), važno je imati financije (i sebe) pod kontrolom. Da bismo se s odmora vratili samo s lijepim uspomenama, a ne u crvenom i s novim dugovima, može nam pomoći jedna od prepaid kartica. HPB-ova VISA Prepaid kartica idealna je za planiranje troškova - omogućuje limitiranje potrošnje, nadopunu sredstava prema potrebi, ne dopušta ulazak u minus, a prihvaćena je na svim VISA prodajnim i isplatnim mjestima te na bankomatima u cijelom svijetu. A osim što pruža potpunu kontrolu nad potrošnjom, jednostavno ju je dobiti jer nije vezane uz tekući račun.
Što nakon povratka
Nakon povratka s odmora, vrijeme je za suočavanje s novonastalom financijskom situacijom. Jesmo li pretjerali ili smo ostali u okviru planiranog, što nam donosi jesen, hoćemo li iduće godine drugačije, pitanja su koja si postavljamo krajem ljeta.
Sada treba postaviti nove kratkoročne i dugoročne ciljeve, bilo da je to vraćanje starih dugova, školovanje djece, kupovina automobila, stana ili slično. Ili, jednostavno, krpanje kućnog budžeta. Što god planiramo, bilo bi dobro opet posjetiti svog bankara. Možda je jesen idealno vrijeme za početak štednje? Znamo da je štednja puno teža od trošenja i zahtjeva veći trud, ali vrijedi pokušati.