Kako ostati konkurentan u vrijeme krize, pitanje je s kojim se posljednje dvije godine bore menadžeri na svim tržištima, no okrugli stol na tu temu na Pliva Business Forumu otvorio je i pitanje može li se kriza iskoristiti za restrukturiranje i iskorak koji treba napraviti nakon što kriza prođe.
O tim su problemima raspravljali gospodarstvenici, čija je uloga u realnom sektoru povećati BDP. Kad prijeti pad prihoda, moramo udariti po troškovima! Mi iskorištavamo krizu i za lansiranje programa restrukturiranja u sklopu kojeg ćemo 1. srpnja smanjiti broj menadžera za 30 posto. Smanjit ćemo cijelu jednu razinu upravljanja! – najavio je vlastiti "recept" za krizu Ivica Mudrinić, čelnik T-HT-a, te potvrdio i već najavljenu integraciju s T-mobileom 1. siječnja 2010. godine.
Njegov je stav da kriza u Hrvatskoj još nije dotaknula dno, te slijedi još veći pad izvoza i narudžbi kod izvoznika. Optužio je Vladu da nema strategiju gdje želi biti za pet ili deset godina, jer ne sluša dovoljno stručnjake, pa tako nije uvažila niti 55 prijedloga Vijeća za konkurentnost, naknadno sažetih u pet preporuka.
Vladi nedostaje jasnoće kod određivanja prioriteta, više od 50 posto BDP-a troši se za održavanje javnog sektora. Kako biti konkurentan s takvim opterećenjem? Ne postoje ciljevi, niti strategija u kojem smjeru treba ići pa se ide u svim smjerovima i čeka da se nešto dogodi; u turizmu, poljoprivredi, IT-u, industriji,.. a neće se zapravo ništa dogoditi.
Video: infopunkt
Cilj ne treba dogovarati na dnevno-političkoj osnovi, nego ga postaviti neovisno i tražiti od vlada neka se natječu kako ga riješiti – obrušio se Mudrinić na Vladu, no opovrgao je političke ambicije.
Slobodan Vučićević, predsjednik Udruženja gospodarstvenika Srbije i predsjednik uprave slovenske Droge-Kolinske istaknuo je da neka tržišta već pokazuju znakove oporavka, primjerice, talijansko, francusko, britansko i kinesko, a o pozitivnim je pokazateljima počeo govoriti i Lebedev iz Rusije.
U regiji zasada znakove oporavka pokazuje samo Srbija u kojoj je u ožujku rastao i izvoz i proizvodnja, no pogodila ju je deprecijacija dinara od 20 posto u 20-ak dana. Premda je vlasnik Droge, Istrabenz, praktički u bankrotu, tvrtka, tvrdi, nije pogođena, a bilježe pad poslovanja od oko četiri posto.
Neki su segmenti jače pali, neku su i rasli! Narod u krizi, izgleda, pije više kave i jede više čokolade, a malo manje pije mineralnu vodu – kaže Vučićević.
No, mnogo primjedbi ima na politiku hrvatske Vlade kad je u pitanju robna razmjena sa Srbijom čiji je obujam trenutačno oko milijardu kuna.
- Statistički je nemoguće da uz milijardu kuna prometa ne postoji nijedna srbijanska tvrtka u Hrvatskoj. Nismo svjesni koliko jaka može biti naša suradnja – kaže.
Kada govori o trgovini sa Slovenijom, pita se kako je moguće da njihovih najjačih robnih marki nema u najvećem trgovačkom lancu u Hrvatskoj, dok su Ledo sladoledi i Jana dostupni na svakoj benzinskoj crpki.
Kaže se da je kriza opasnost novih prilika. Odlučili smo prodati proizvode koji ne mogu zaraditi, nisu profitabilni, regionalno prisutni i ne zadovoljavaju kriterije ekonomije obujma, te smanjiti troškove marketinga, donacija i plaća. Predviđa se da će samo jedan ili dva tržišna lidera opstati zajedno s trgovačkim markama – prognozira.
Predsjednik Uprave Plive Matko Bolanča tvrdi kako im je ulazak novog vlasnika pozitivan događaj pogotovo u krizi, jer donosi nova znanja i te napredak u učinkovitosti i procesima proizvodnje.