DIZAJN U SLUŽBI TURIZMA

Dizajniranje najljepše plaže na Jadranu

kul_plaza_tx.jpg
import
07.01.2005.
u 17:18

Redizajn bolskoga dragulja ujedno je redizajn svijesti o ulozi dizajna: Glavešine u pomoć zovu dizajnere da bi se turistička sezona na Zlatnom ratu protegla na pola godine

Kad je ljetos bolskoj općinskoj tvrtki Grabov rat, ne bez borbe dodijeljena 12-godišnja koncesija za najpoznatiju hrvatsku plažu Zlatni rat, "ožalošćeni" su konkurenti zajedljivo primijetili da je Zlatni rat trenutačno najneuređenija plaža na Jadranu! Kritika je išla na račun Grabova rata koji, čini se, ništa nije učinio za Zlatni rat u protekloj godini, za koju je imao jednogodišnju koncesiju, dobivši je, usput, za minimalni iznos (jedva 24 tisuća kuna naknade).

Za novu je, 12 puta dužu koncesiju, u igri, naime, već bila svota veća od milijun kuna, uz nešto mnogo važnije: obvezu da se jedna od najljepših jadranskih plaža spasi od negativnih ocjena svih vrsta kako bi joj porasla tzv. dodana vrijednost na korist svih onih koji žive od plaže i na plaži! Udružilo je to i koncesijske konkurente Grabov rat i hotelsko poduzeće Zlatni rat, te samu općinu Bol u potezu koji je još uvijek raritetan u nas: pozivu krovnim hrvatskim institucijama dizajna  Hrvatskom dizajnerskom društvu i Hrvatskom dizajn centru  da se zajednički raspiše natječaj za oblikovanje vizualnog identiteta i urbane i komunalne opreme za plažu. Zvuči jednostavno, ali zadatak je više nego složen! I stoga posebno intrigantan za dizajnersku struku. I to ne samo oblikovno.

Tko je i jednom vidio Zlatni rat, dobro je zapamtio njegov raritetan oblik u kojem šljunčana plaža poput jezika okomito izviruje iz obale koju pak obrubljuje gusta borova šuma. Ovisno o vjetru i strujama, taj plažni jezičac mijenja svoj oblik i smjer, ali ne mijenja opću ocjenu koja je to prirodno i turističko blago stavila pod zaštitu Ministarstva kulture. I premda su u njegovoj blizini svi bolski hoteli, s dobro organiziranom službom za atraktivne vodene sportove (osobito u svijetu razglašeni windsurfing) i teniskim centrom sa 20 terena, Zlatni je rat u turističkom pogonu samo dva mjeseca u godini. Općinske i turističke glavešine u pomoć sada zovu dizajn kako bi se to proteglo na pola godine, znajući da prirodna ljepota to neće postići sama od sebe, a još manje kupnja serijske opreme. Ali ni dizajn koji bi neprimjereno dirnuo u tu ljepotu. Kakav rašomon za dizajnere!

 Dizajnerima ostaju ili "neprimjetna" rješenja, ili pak takva koja će naglasiti, tj. istaknuti prirodni ambijent i njegovu vrijednost i ljepotu  kaže HDD-ova predstavnica Ksenija Jurinec, stručna voditeljica upravo otvorena natječaja čije uvjete očito neće moći zadovoljiti jedan dizajner. Zato se u natječaju i sugerira timski rad grafičkih i produkt dizajnera ili arhitekata koji će biti temeljen na prirodnom fenomenu koji valja očuvati.

I dok općinska i turistička strana očekuju inovativni dizajn i sadržaje osmišljene  prema riječima predsjednika općine Bol Đimija Žuvića  baš za podneblje Zlatnog rata i njegove specifične potrebe, Mirna Bojić iz Uprave za zaštitu prirode Ministarstva kulture RH navodi ono što ne dolazi u obzir. Na primjer: svaki objekt čvrstih temelja jer bi to ugrozilo korijenje u tlu! Očekuju se, dakle, demontažni elementi s nadzemno riješenim učvršćenjem (hvatanjem za zrak  rekli bi ironično laici). K tome oprema koja neće narušiti postojeću sliku unutar šume  proziran prostor šume, brojnih vizura i karakterističnog ritma borovih debla!

Uz mobilnost, multiplikativnost i prilagodbu kosom terenu, tu je još jedna značajna smjernica: sve uniforme, pultove, informativne ploče, kabine, suncobrane, postolja za bicikle, koševe za smeće, stolove, stolce, srkalice za vodu i ono što bi dobrodošlo kao inovativna ideja za proširenje sadržaja, valja koncipirati uz minimalni utrošak materijala (iskoristivih veći dio godine) i proizvodnih operacija. Nije propisana vrsta materijala, jer se  stoji u napucima  ne žele ograničavati dizajneri u kreativnom pristupu.

Za najbolje među onima koji će do 20. siječna prijaviti, a do 15. ožujka predati svoja rješenja, nagrada je 79.770 kuna. Za taj, zapravo mali novac, dizajneri će dokazivati vrijednost svoje struke i njezinu konkurentnost koja u nas još nije prepoznata, ako se za nju ne pobrinu oni koji to već znaju. Kao što su to u općini Bol bili arhitektica Drimka Burić i grafički obrazovan Stipe Karmelić koji će uz ostale sjediti i u žiriju kad budu otvarani natječajni prijedlozi za bolski dragulj  Zlatni rat.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije