Kao i “Nema zla”, Zlatnim medvjedom nagrađen kvartet priča koji tematizira problematiku smrtne kazne u Iranu, i “Sjeme svete smokve”, inače deseto ostvarenje Mohammada Rasoulofa, bavi se društveno-političkim stanjem u Iranu. Ono što je na prvu “wow” jest činjenica da je u posljednjem filmu nadmašio svu maestralnost koju je donio u “Nema zla”. “Sjeme svete smokve” bez sumnje je najpotpuniji film koji se ove godine mogao pogledati. Sniman je tajno, redatelju je zabranjen izlazak iz zemlje zbog “propagande protiv režima”, a bio je osuđen i na osam godina zatvora, bičevanje, novčanu kaznu i oduzimanje imovine. Ipak, zajedno s nekim članovima ekipe uspio je u 28 dana pobjeći iz zemlje i uspio je stići do Cannesa gdje mu je film ovjenčan Specijalnom nagradom žirija.
Da se snimi film o zbivanjima tijekom i nakon snimanja “Sjeme svete smokve”, bez dvojbe bi i to bila sjajna priča. Jednostavno, sve u vezi ovog filma je apsolutno bez zamjerke. Dok je, naime, bježao iz Irana, Rasulof je za sobom ostavio sve elektroničke uređaje, a snimljene filmske materijale je prokrijumčario u Njemačku. U montaži su dodani i dokumentaristički elementi, odnosno snimke s prosvjeda koji su se održali 2022. nakon smrti Mashe Amini u teheranskom pritvoru koja je bila optužena za nenošenje hidžaba u skladu sa zakonima. Vjerski moral, represija uvjetovana istom tom vjerom, položaj žena u Iranu tek se neke od tema ovog remek-djela.
Pratimo život četveročlane obitelji – Imana, tradicionalnog i konzervativnog suca koji ima dobru poziciju u državnoj službi, njegove supruge Sadaf i kćeri Sane i Rezvan. Oni su pripadnici srednjeg staleža i vode umjeren i relativno lagodan život. Sve im je to omogućeno zbog Imanove predanosti poslu i napredovanja u karijeri. Iman je, dakle, dio sustava s kojim se njegove kćeri – posebice starija Rezvan – ne slažu. S druge strane, supruga Sadaf ga podržava u svemu i često kritizira kćeri zbog “nepoštivanja oca” i njihove nezahvalnosti prema svemu što im je omogućio.
O svakom liku mogla bi se napraviti posebna studija, koliko su dobro portretirani. Zaplet ove trosatne triler-drame događa se kada Imanu nestane službeni pištolj. Je li ga zbog stresa i rastrojenosti izgubio ili ga je netko od tri žene njegova života ukrao, neće se saznati do samoga kraja. “Sjeme svete smokve” pokazuje dokle može ići represija i kako se lako uvuče i u nanorazine života. Zastrašujuća je spoznaja o razarajućoj moći koju iranska politika ima. A to je ovdje i više nego sjajno prikazano, i to ne samo zbog ubačenih dokumentarnih isječaka nego i zbog glume, i scenarija, i režije i svakog drugog elementa filma. Ipak, film, unatoč tome što ostavlja dojam zatečenosti i potresenosti, uspijeva ostaviti mjesto nadi i tome da je čak i u Iranu, pa makar i na nanorazinama, “no pasarán” moguć.
1. Sjeme svete smokve (Human Rights Film Festival)
Triler, Njemačka, 168 min.
Režija: Mohammad Rasoulof
Glumci: Mahsa Rostami, Setareh Maleki
2. Veličanstveno putovanje (Cinestar)
“Veličanstveno putovanje” Miguela Gomesa sasvim je lijepo predstavljen na Human Rights Film Festivalu gdje je napisano kako je nedosljednost “integralni moment filmske priče”. I zaista jest. Stoga ga je i poprilično izazovno gledati i pratiti. Mišung je ovo svega: putopisa, nijemog filma, dokumentarca, komedije, dramedije… I u svemu tome izgleda kao da je riječ o nečemu, ne nužno nedovršenom, ali nedetaljno i “traljavo” obrađenom. No, sve je to svakako pomno isplanirano, i to s ciljem da bude što “artističkiji” uradak. Ipak, pretjerano i nepotrebno. No, pretencioznost je upalila na brojnim festivalima gdje je “Veličanstveno putovanje” veličanstveno briljiralo i pokupilo nemali broj nagrada, uključujući i onu za najbolju režiju u Cannesu. Priča filma je nekomplicirana (za razliku od svega drugoga). Britanski činovnik Edward putuje Azijom – od Kine sve do Japana – ne bi li nekako pobjegao od zaručnice. Molly, ta nesretnica i nesuđena zaručnica ga prati u stopu i sama proživljava svoje pustolovine. Nekoliko je divnih trenutaka u filmu koji kao da se pojave iznebuha i koje i nemaju pretjerane veze jedni s drugima, ali koji ipak uspijevaju funkcionirati isključivo u svijetu estetike kao nešto – lijepo i oku ugodno. Sve u svemu, teško prohodan film s povremenim bljeskovima lijepih scena.
Drama, Portugal, 128 min
Režija: Miguel Gomes
Glumci: Gonçalo Waddington, Crista Alfaiate