Izdavaštvo

Svi urednici objavljuju i knjige koje uopće ne vole

crnković
Irena radanović
22.12.2009.
u 13:25

Većina ljudi, pa i onih načitanih, misli da urednici u izdavačkim kućama biraju i objavljuju samo one knjige koje im se sviđaju - napisao je Zlatko Crnković.

Većina ljudi, pa i onih načitanih, misli da urednici u izdavačkim kućama biraju i objavljuju samo one knjige koje im se sviđaju - napisao je Zlatko Crnković u tekstu otisnutom u knjizi “Carske mrvice” (izd. Znanje, ur. T. Zagoda). U njemu hrvatska urednička legenda temeljito obrazlaže svoju smjelu konstataciju ne skrivajući da je učio od Nikole Andrića, urednika glasovite Zabavne biblioteke pokrenute početkom prošlog stoljeća.

 Dostojevski ne ide

 Andrić je imao ambiciozne planove. U svojoj je biblioteci želio samo vrhunska književna djela. Počeo je s Dostojevskim i njegovim “Krotkim janjetom” 1913. godine, pa djelima Knuta Hamsuna, Pierrea Lotija. No, knjige se nisu prodavale i vlasnik je pred nadobudnog urednika postavio zahtjev: ili će objavljivati knjige za široku publiku ili će si reći doviđenja. Razumni Andrić, piše Crnković, zaključio je da je “bolje izdavati bilo kakve knjige nego nikakve”. Dakle, dolazimo do poante uredničke filozofije Zlatka Crnkovića i ostalih urednika u nas. Crnković danas priznaje kako je nevoljko objavio nevoljenog Richarda Bacha i njegova “Galeba Jonathana Livingstona” samo zbog planetarne popularnosti.

 Tkanje života je hit

- To nije bilo djelo za moj ukus. Čak bih bio spreman ustvrditi da je riječ o ‘švindlu’ - piše Crnković. Zbog toga je stao s Bachom, ali sada zna da je pogriješio jer su drugi nakladnici postizali uspjeh i zaradu na svim njegovim naslovima. Crnković spominje i veliki hit, nižerazrednu sladunjavu Segalovu “Ljubavnu priču”, ali nikoga od domaćih pisaca koje je proslavio svojim uredničkim njuhom. Što reći o današnjim uspješnicama naših izdavača?

Vremena su se promijenila; knjige se brže tiskaju i brže pišu što je također razlog površnosti i autora koji mogu bolje kada se potrude. Ne ulazeći u konačan sud o kvaliteti, jer hitovi ne moraju a priori biti ni loši ni dobri, zanimljiv je popis najprodavanijih naslova nekih naših izdavača.

U Profil Internationalu, kaže Ivica Prtenjača, apsolutni je hit svih vremena knjiga “Tkanje života” psihologinje Mirjane Krizmanić koja je u samo deset mjeseci prodana u 54.000 primjeraka. Dostiže je Julijana Matanović sa svojom “Zašto sam vam lagala” (izd. Mozaik knjiga), ali u razdoblju od četiri godine. Vlasnik V.B.Z.-a Boško Zatezalo iz njihovih najbolje prodavanih knjiga izdvaja “Alkemičara” Paola Coelha i “Da Vincijev kod” Dana Browna.

Komentara 1

OB
-obrisani-
13:58 22.12.2009.

Možeš milslit da će urednik propustit nešto što se njemu ne sviđa, aha, na nekom drugom planetu možda..

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije