U posljednjih godinu, prema rezultatima Mastercardova istraživanja[1], Europljani su postali skloniji eksperimentiranju s pripremom hrane, a da je pandemija značajno utjecala na oživljavanje zaboravljenih vještina, potvrđuju podaci:
- 58% Europljana je poboljšalo svoje kulinarske vještine;
- za čak dvije trećine ispitanika druženje s prijateljima i obitelji oko stola postalo je novi najomiljeniji način provođenja slobodnog vremena;
- kuhinja i priprema hrane su način na koji se osobe koje su prije živjele užurbanim tempom ponovno povezuju s ukućanima;
- prosječna europska obitelj je provodila lani gotovo 20 sati tjedno u pripremi omiljenih jela, što je rast od nevjerojatnih 38% u odnosu na godinu prije.
Novo Mastercardovo istraživanje pokazuje da je pandemija koronavirusa ostavila značajan trag na kulinarske vještine Europljana – sve više vremena, stanovnici „Starog kontinenta“ provode eksperimentirajući s receptima, a 65% ispitanika izjavljuju da se u kuhinji osjećaju samouvjereno. Pečenka, špageti carbonara i palačinke omiljena su jela koja ispitanicima i njihovim obiteljima pomažu da lakše prebrode teško životno razdoblje. Utjecaj društvenih medija, streaming kanala i kulinarskih emisija vidljiv je u brojci od 47% onih koji kažu da ih je takav sadržaj nadahnuo da svojim ukućanima pripreme upravo ta jela.
Osim praktičnosti, priprema jela kod kuće potaknula je Europljane i na:
- vođenje zdravijeg načina života – 53%;
- učenje novih vještina – 49%;
- provođenje kvalitetnijeg vremena s voljenima – 55% ispitanih ističe da priprema i degustacija jela utječu na veću povezanost među članovima obitelji;
- održavanje pozitivne navike okupljanja bližnjih oko stola i u budućnosti – 71%
Pored praktičnosti i učenja novih vještina, druženje s prijateljima i obitelji postaje najugodniji način provođenja slobodnog vremena, a 51% ispitanih navodi da su prošle godine, u svom domu, ugostili prijatelje, obitelj ili bližnje kada je to bilo sigurno. 22% odlučilo se za virtualno druženje za stolom, a 63% izjavljuje da će večere biti redoviti događaj u njihovim društvenim kalendarima jednom kada to bude dopušteno.
Ograničenja tijekom pandemije utjecala su i na način kupnje namirnica, a svaki treći ispitani je tijekom 2020. po prvi je put namirnice kupio online. Njih 29% izjavilo je da su više potrošili na namirnice prilikom online kupnje zbog impulzivnosti, tj. ponude različite vrste hrane i sastojaka. Više od trećine (34%) navodi da će nastaviti kupovati namirnice putem interneta, čak i nakon ukidanja postojećih ograničenja.
Povećava se i potrošnja na hranu za zabavu, opremu za kuhanje, kuharice, pribor za pripremu hrane te dekorativne detalje – svi ovi tržišni segmenti bilježe pravi mali „bum“. Uz to, Europljani više troše i na popratne artikle koji uljepšavaju druženja uz hranu – 18% ispitanih istaknulo je ulaganje u pametne zvučnike, a 20% izdvojilo kupnju prigušivača za osvjetljenje.
„U posljednjih izazovnih 12 mjeseci u cijeloj Europi svjedočimo kulinarskom procvatu u pripremi hrane kod kuće. Osnovna uloga kulinarstva unutar vlastitog doma više nije samo priprema hrane, nego i ritual zbližavanja, dijeljenja lijepih i loših momenata iz svakodnevnog života te proslava strasti sve većeg broja Europljana“, rekla je Gea Kariž, voditeljica marketinga u Mastercardu. „Pružanje nezaboravnih iskustava i radost prilikom pripreme hrane postali su neprocjenjivi trenuci koje sve više dijelimo sa svojim bližnjima.“
Popis najpopularnijih jela diljem Europe:
- UK i Irska - Pečenka
- Francuska - Palačinke
- Italija - Špageti carbonara
- Njemačka - Goveđa rolada
- Španjolska - Tortilje
- Poljska - Naleśniki
- Rusija - Kotleti
- Ukrajina - Boršč
- Turska - Köfte
- Mađarska - Palacsinta
- Rumunjska - Mămăligă
- Nizozemska - Stamppot
- Portugal - Bacalhau a bras
- Švedska - Kottbullar
- Belgija - Frieten
- Češka - Gulaš
- Austrija – Bečki odrezak
- Slovačka - Kapustnica
[1] Istraživanje je u siječnju i veljači 2021. za Mastercard provela nezavisna istraživačka tvrtka Fly Research na uzorku od 19.000 punoljetnih osoba iz 19 europskih država.