Bez aviona život ne bi stao, ali bi nas definitivno usporio, unazadio naš turizam, smanjio mogućnosti putovanja, ugrozio brojne živote...
Bez milijun turista
Kada bi se svi avioni prizemljili na godinu dana hrvatski bi turizam ostao bez najmanje milijun, a možda i milijun i pol gostiju. Prema podacima s hrvatskih graničnih prijelaza godišnje na našoj granici registriraju i 70 milijuna prelazaka od čega na graničnim prijelazima u našim zračnim lukama 1,9 milijuna putnika. Oko 400.000 bili su avioputnici s hrvatskim putovnicama, koji bi bez aviona morali svojim automobilom, autobusom ili vlakom na putovanje u inozemstvo. Većina, 1,5 milijuna putnika, u našim su zračnim lukama bili stranci. Pretpostavlja se da ih je većina i ostala unutar hrvatskih granica, mahom na Jadranu. Bez tih aviogostiju prošla bi turistička godina bila osjetno siromašnija.
Neke bi život bez aviona uistinu skupo stajao. U brojnim su prilikama upravo zahvaljujući letovima Croatia Airlinesa bolesnici iz Dubrovnika ili Splita, recimo, pravodobno dobili medicinsku pomoć u Zagrebu.
Ukinuli bi brojne priredbe
Nekima je let od pola sata ili četrdesetak minuta umjesto dugih sati vožnje automobilom, bio presudan i spasio život. Današnji profesionalni sport počiva na avionskom prijevozu i bez njega bi bio nezamisliv. Posebice sportovi poput tenisa u kojem se turniri održavaju svaki tjedan u drugoj zemlji. Poput tenisača (oni su najveći globtroteri) i vrhunski stolnotenisači su često u zrakoplovima. Potvrdio nam je to i naš najtrofejniji stolnotenisač Zoran Primorac:
- Da netko ukine avionske letove time bi ukinuo i Pro Tour jer se velik broj turnira odigrava u Aziji. Dok sam igrao za japanski klub godišnje sam imao 50-ak avionskih putovanja. Ja sam zapravo teški i neizlječivi ovisnik o avionskom prijevozu. Sjećam se jednom da sam u Kini, zbog snijega i otkazanog leta, putovao u njihovim spavaćim kolima - bilo je to iskustvo za koje ne priželjkujem da se ponovi.
I stjuardesa Mihaela Borić ne može zamisliti život bez aviona. Osim što bi ostala, kaže, bez posla, ne bi imala prilike uživati u svjetskim ljepotama, ne bi upoznala brojne ljude i spasila dva života:
- Letjeli smo iz Frankfurta za Zagreb kad se putnik počeo gušiti - munjevitom reakcijom i znanjem prve pomoći spasila sam ga od sigurne smrti.
Ekonomija
Posao i sastanci bi se sveli na videokonferencije, a sve manje gradova nosilo bi titulu velikih financijskih središta. Optimisti tvrde kako situacija bez aviona može pogodovati i razvoju gospodarstva, a sve više bi se proizvodilo u vlastitoj zemlji jer je to jeftinije.
Prijevoz
Prijevoz vlakovima, autobusima i automobilima možda bio bi jeftiniji, upozorava ekonomski analitičar Ivo Delač, ali dodaje da bi vremenski daleko putovanje bilo neizvedivo. I Hrvati bi bili prisiljeni više boraviti na Jadranu.
Kupovina
Izbor u trgovinama bio znatno sužen bez prijevoza avionom. Šoping u Parizu, New Yorku ili Londonu sve manje ljudi bi se moglo priuštiti. Osim toga, roba koja bi se dopremala isključivo brodovima bila bi rjeđa i manje dostupna što automatski znači i - skuplja.
Hrana
Avionima dolaze i velike količine voća i povrća i ostale hrane koju uvozimo. Smanjila bi se količina egzotičnog voća poput banana, manga i sličnog na policama u trgovinama, ali bismo više proizvodili i kupovali domaće proizvode što je plus za naše gospodarstvo - ističe Delač.
Turizam
Većina Europljana bila bi orijentirana na Mediteran za vrijeme godišnjih odmora. To bi nama, unatoč gubitku avioturista, i pogodovalo, zbog blizine, izgrađenih autocesta i povoljnijih cijena u odnosu na Francusku i Italiju. Grčka i Turska mnogima bi bile "izvan ruke".
Posao
Otkazi bi pogodili ne samo pilote, stjuardese, i ljudstvo koje je izravno vezano uz zračne luke. Propale bi brojne agencije, hoteli, tvrtke koje se bave navigacijom i modernim tehnologijama, a u problemima bi se našla i vojska.
Sport
Daleka putovanja i te kako mogu utjecati na spremnost profesionalnih sportaša. Najbolja svjetska momčad Barcelona do Milana se vozila 10 sati gdje se susreću s Interom. Koliko god bus bio udoban, put iscrpi igrače kao da su odradili težak trening.
Slavni
Poznate osobe teško mogu bez aviona. Propustile bi premijere svojih filmova u većim svjetskim metropolama, a slavna Victoria Beckham ne bi mogla svako malo “skočiti” do Pariza, Milana ili Londona obnoviti garderobu.
kad se sve zbroji, izgleda da bi vecini koja se ne vozi svako malo avionom, bilo bolje, zar ne?