U organizaciji stručne službe HDS ZAMP i Hrvatskog društva za autorsko pravo, panel diskusije i prezentacije 7. MAKK-a okupile su brojne uspješne kreativce iz Hrvatske i inozemstva, kao i ugledne IT stručnjake, medijske profesionalce i predstavnike kulturnih i društvenih institucija zemlje.
Pogledajte informativni prilog o ovogodišnjem MAKKu:
Konferenciju je otvorila ministrica kulture RH, Nina Obuljen Koržinek, najavivši donošenje novog Zakona o autorskom pravu i Zakona o umjetnicima koji će osigurati suvremeni okvir za obavljanje i poticanje umjetničke djelatnosti. Nakon pozdravnih govora Ljiljane Kuterovac, ravnateljice DZIV-a, Antuna Tomislava Šabana, glavnog tajnika Hrvatskog društva skladatelja i Igora Glihe, dekana Pravnog fakulteta, glazbenim se nastupom, uz ovacije publike, predstavio talentirani kantautor J.R. August.
O iznosima autorskih naknada u svijetu i perspektivi tih iznosa u Hrvatskoj govorio je glavni direktor HDS ZAMP-a, Nenad Marčec, koji je svoje predavanje „Kreativna budućnost i budućnost kreativaca“ ilustrirao, između ostalog, činjenicom da iznosi prihoda autorskih prava po glavi stanovnika Hrvatske iznose 4,63 eura što nas svrstava ispod europskog prosjeka. „Nova EU Direktiva prepoznala je odgovornost velikih internetskih platformi poput Googlea, Facebooka i YouTubea koje će svoju zaradu ubrzo morati dijeliti s kreatorima sadržaja koje distribuiraju“, zaključio je Marčec. Istaknuo je i najvažnije trendove razvoja digitalnog tržišta i projekcije stalnog rasta streaming servisa i usluga, kao i daljnje širenje načina i oblika korištenja glazbe i audiovizualnih djela za koje će tek trebati pronaći primjeren način licenciranja.
Davor Runje predstavio je umjetnu inteligenciju u ulozi glazbenog tekstopisca što je poslužilo kao izvrstan uvod u panel „Umjetna inteligencija i granice kreativnosti“ koji je, uz Runju, ugostio Mladena Vukmira, Svena Maričića i Zvonimira Duspera Dusa. „Tehnologija će olakšati kreativno-administrativni dio posla i kreativcima ubrzati i olakšati daljnji rad“, jedan je od zaključaka s panela.
Glazbenim primjerima i zanimljivim kulturološko-muzikološkim opservacijama skladatelj Mladen Tarbuk opisao je „kako je folk postao turbo“, a panelisti diskusije „Djeca s kolodvora YouTube“, Vojko V, Boris Jokić, Relja Milanković i Neven Kepeski, odgovorili su na pitanje zbog čega se na spomen te vrste glazbe roditeljima srednjoškolaca diže kosa na glavi. „Turbo folk je punk 21. stoljeća, dijelom i zbog toga jer se već niz godina u Hrvatskoj pokušava zabraniti i izbaciti iz mainstream medija“, zaključili su panelisti.
Ovogodišnji MAKK premijerno je predstavio i mono show Mile Kekina „Moja kuća od pjesama“ u kojoj je ovaj gajnički punker, samo uz pratnju akustične gitare, proveo publiku kroz svoj život opisavši kako su nastale neke od njegovih najpoznatijih pjesama te što za njega još uvijek znači stvaranje „na staromodan način, uz olovku, papir i gitaru“.
Prvi dan MAKK-a zaključen je predavanjem Johnnyja Palmera, mađarskog autora i producenta, koji je publici predstavio postulate pop glazbe u 2020. – „poruka i atmosfera su najvažnije, a produkcija će biti minimalna i jednostavna“, poručio je Palmer.
Drugi dan MAKK-a, u organizaciji Hrvatskog društva za autorsko pravo i Pravnog fakulteta u Zagrebu, obilovao je predavanjima i panel diskusijama o pravnim aspektima kreativne industrije koje su predstavili stručnjaci Romana Matanovac Vučković, Tereza Rogić Lugarić, Krešimir Partl, Christopher Marichich, Maja Vidmar Klarić, Pavle Fellner i Maja Praljak. O tome što nam je donijela Direktiva o kolektivnom ostvarivanju autorskog i srodnih prava na panelu su razgovarali Antonio Nuić, Tomo in der Mühlen, Nenad Marčec i Paolo Sfeci, uz moderiranje Igora Glihe.
Velik interes i značajan odaziv sudionika ostvarile su glazbene radionice drugog dana MAKK-a koje je za svoje članove organizirao HDS ZAMP: nakon INTRO radionice o kolektivnom ostvarivanju autorskih glazbenih prava, Johnny Palmer održao je dvosatnu radionicu o pop skladanju i produkciji pozvavši na kraju okupljene da zajedno naprave novu pjesmu. Dario Draštata i Zvonimir Dusper Dus predstavili su sustave za digitalni i radijski plasman pjesama, a skladatelj i pijanist Matej Meštrović opisao je svoje glazbeničko putovanje iz dnevnog boravka do najvećih svjetskih dvorana poput Carnegie Halla i londonskog studija Abbey Road.
Snimke svih predavanja i diskusija ovogodišnjeg MAKK-a bit će objavljene na YouTube kanalu, a fotogaleriju MAKK-a 2019. pogledajte ovdje.