INTERVJU

Dekan Pravnog fakulteta Josip Kregar: Sanader mulja puno, ali to dobro radi

hrv-kregar1-txt.jpg
import
23.02.2007.
u 15:04

Ni nakon što je premijer Sanader dopunio svoju imovinsku karticu, zapravo nitko ne zna kada je i za koliko novca kupio satove. Povod je to za razgovor s prof. dr. Josipom Kregarom, dekanom Pravnog fakulteta, koji se godinama bavi pitanjima sukoba interesa i antikorupcijskih strategija.

P: Kakva je razlika između dobre imovinske kartice i kartice u Hrvatskoj?
O: Sustav imovinskih kartica ima 101 zemlja u svijetu. Postoji, dakle, prilično jasan međunarodni standard o tome tko i kako prijavljuje imovinu. To će sada biti i obveza zemalja koje su prihvatile UN-ovu konvenciju za suzbijanje korupcije. Ideja je jasna, treba usporediti imovinu dužnosnika kad dolaze i kad odlaze s dužnosti.

Zato mora postojati dobra volja i politička odgovornost. Recimo, engleski sustav osniva se na malom broju pravila i čvrstom poštovanju načela. Mnoge zemlje u tranziciji vjeruju da veliki formulari i puno uputa pomažu u tome. Za nas je važno to što se ulaskom u skupinu demokratskih zemalja mijenja nešto u interpretaciji pravnih pravila. Naime, puko čitanje onoga što piše više nije dovoljno, hrvatski se pravnici moraju naučiti čitati ne samo ono što piše nego i koji je smisao neke norme. Zakon treba tumačiti i čitati, popunjavati rubrike prema smislu zakona koji je jednostavan: iskazati što više, što detaljnije, s naznakom vrijednosti i dati to na uvid javnosti. U interesu je dužnosnika da tako popunjava karticu, njegova je zakonska obveza da to tako učini, to je njegova dužnost, a ne tijela kontrole.

P: Premijer je naknadno dopunio svoju karticu i dao obrazloženje. Mislite li da sad išta više znamo o tome kako je došao u vlasništvo tih satova?
O: Već to što je premijer podnio dopunu svoje imovinske kartice potvrda je autoriteta povjerenstva. Sad je jasno da nije obvezno samo ono što piše, nego je obveza dužnosnika da vodi brigu o svom ugledu i povjerenju javnosti.

P: Ali, u zakonu piše da dužnosnici moraju prijaviti svoju pokretnu imovinu.
O: Piše, ali dužnosnici se pravdaju da nije dovoljno precizno objašnjeno što je to imovina. Ali tu teret nikad nije bio na povjerenstvu, nego na dužnosnicima, koji moraju, ako im nešto nije jasno, pitati povjerenstvo. To je nezaustavljiv proces jer nije riječ o formularu, ni o definicijama, nego o tome što sve javnost želi znati. Što su darovi, što je kupljeno, od koga su darovi dobiveni, koja je njihova vrijednost.

P: Premijer je prijavio 1,5 milijuna kuna vrijedne pokretnine, no pravog obrazloženja kad je on to i kako stekao nemamo. Tko to sad može ispitati?
O: To može ispitati povjerenstvo za sprečavanje sukoba interesa, tražeći specifikaciju za svaki predmet koji je naveden. Ako predmeti nisu navedeni, onda nije poštovan zahtjev Povjerenstva i ono to mora tražiti. To nije pitanje izmjene zakona ili formulara, nego stvarne interpretacije dužnosti koje imaju oni koji obavljaju javne funkcije. Premijer Sanader je isto tako naveo i druge članove stranke da to učine, što je pozitivno, jer se do sada od stranaka očekivala samo opstrukcija zakona, a sad će to izazvati i druge političke stranke da učine isto.

P: Koliko je u Hrvatskoj Državno odvjetništvo samostalno u radu?
O: Za to bi trebale analize, ali postoje ocjene međunarodnih tijela. U tim izvješćima dominira stav o postupnom napretku u samostalnosti i efikasnosti tužiteljstva, povećane stabilnosti. Jer, nije došlo do promjene na čelu tužiteljstva iako je vlada promijenjena. Međutim, ja dijelim mišljenje velikog broja građana da nismo daleko odmaknuli. Tužiteljstvo je još podložno atmosferi koja se u javnosti može stvoriti oko pojedinog slučaja. Mediji prenose stavove obrane, a rijetko tužiteljstva. Zato je iznimno teška društvena atmosfera u kojoj radi. Još je više tužiteljstvo zabrinuto ili osjetljivo na političke pritiske i promjene.

P: Glavni državni odvjetnik Mladen Bajić dobio je puno pohvala iz međunarodne zajednice. Bi li taj svoj dosta čvrst položaj mogao bolje iskoristiti?
O: U Hrvatskoj je svatko na tom položaju svjestan da, ako učini nešto dobro, učinio je to za vlast i vladu, a ako učini nešto loše, to je njegova pogreška. Za ono što bi zadovoljilo hrvatsku javnost potrebna su čuda. Kad je riječ o korupciji i organiziranom kriminalu, javnost neće biti zadovoljna malim slučajevima, nego će svoje povjerenje temeljiti na slučaju koji će biti uzor ili simbol neke prekretnice. Nije važno tehničko, nego simbolično i političko značenje takvog slučaja. Ali tužiteljstvo radi po profesionalnim principima, koji nisu podložni ćudljivu javnom mnijenju ili političkim obračunima. Ma koliko mi mislili da je tužiteljstvo pod političkim utjecajem, to je znatno bolje nego da mislimo da je tužiteljstvo instrument političkih obračuna. Treba biti zadovoljan i umjerenim napretkom, a važno je da idemo u dobrom smjeru. Predstavniku jedne opasne međunarodne organizacije u razgovoru sam kazao nešto slično kao i vama, ali on me prekinuo, nabrojio nekoliko imena iz našeg političkog života te rekao: "Dok ti ljudi ne budu u zatvoru, mi vam ne vjerujemo." Pazite, to je opasan stav, ja ga kao pravnik ne mogu braniti, ali u psihološkom smislu je razumljiv. Ti su se slučajevi pojavili kao veliki i nisu doživjeli pravosudni epilog.

P: Ulazimo u izbore. Što možemo očekivati od novog zakona o financiranju političkih stranaka?
O: Ništa. On je napravljen ispod onih standarda koji bi se očekivali za zrelu demokraciju. Taj je zakon izvjestan napredak, ali nedovoljan. Nije nikakav napredak reći da su zabranjene anonimne donacije ili da javna poduzeća ne smiju financirati stranke. Ovaj zakon više služi kao temelj da političke stranke dobiju potporu iz budžeta nego akt koji ograničava ili pod javnu kontrolu stavlja njihove financije. Mislim da postoje tri ključna nedostatka tog zakona. Jedan je nadzor, nije naglašen dovoljno element javnog nadzora, a još je važnije to što će nadzor nad financijama stranaka imati državna revizija i ministarstvo financija. U većini zemalja nadzor obavlja nezavisno tijelo, obično stalno ili ad hoc izborno povjerenstvo. Jer je potrebno jamstvo nezavisnosti takvog tijela. Drugi problem je što su limiti donacija postavljeni jako visoko i nisu nikakvi limiti.

U većini zemalja ograničenja teže nižim vrijednostima, 25, 50 dolara, jer se teži tome da stranke ne ovise o velikim donatorima. Postaviti limit na milijun kuna za pravnu osobu, kao u nas, nije nikakav limit. Premalo se reguliralo i o čemu sve stranke moraju izvijestiti javnost o financijama, pa političke stranke imaju manje zahtjeve prema računovodstvu nego što ima jedan d.o.o. Stranke žive od proračunskih sredstava i tu leži, među ostalim, dodatni razlog.

P: Kako komentirate ponašanje premijera Sanadera u skandalima?
O: Premijer je u aferama zauzeo stav koji se od njega nije očekivao. Smijenio je Žužula, imovinsku karticu je poslao iako je afera već legla i o tome se više nije govorilo. Pročitajte kod Machiavellija je li bolje da se ljudi kneza boje ili da ga vole. Sanader mora da je to pažljivo pročitao, njega ljudi vole i boje ga se. On ne daje dojam osobe koja je neodlučna ili zaboravlja na to da ima političke protivnike. Mislim da ima izvjesnu karizmu i ljudi će mu oprostiti mnoge pogreške jer ima snage da ih popravi.

Sanader mulja puno, ali to dobro radi. Pridobio je civilnu scenu, dolazi na takve skupove, zadržao je stil razgovora s civilnom scenom koji je Račan započeo, napravio mjesta za civilnu scenu u različitim tijelima, od televizije do sprečavanja sukoba interesa. Dosta je važan i njegov dobar međunarodni imidž iako je i tu bilo pogrešaka, kao što je prijateljstvo s Berlusconijem, iako nije bilo velike razlike u odnosu na ono što je sada. Ali zapamćen je stil, a ne sadržaj. Stil ga čini vođom, hrvatska politička kultura to preferira i nagrađuje. Možemo biti skeptični ili kritični, nitko ga ne pita ako se neko vrijeme ne pojavi. Sanader je izborio pravo na pogrešku, da usprkos pogrešci uvijek ispadne dobar i sposoban vođa. Što može biti i opasno jer je Hrvatska umorna od velikih vođa, pogotovo kad ponove mandat.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije