Kad otprilike nakon Dana mrtvih konačno bude proglašena
službena, zakonom propisana, dvotjedna kampanja za parlamentarne izbore
koji će vjerojatno biti 25. studenoga, na političkoj će
bojišnici valjda već brojiti mrtve. Tolika se, naime,
količina predizborne agresivnosti već mjesecima prelijeva preko
političke scene da se, kad se na to gleda karikirano, čini kako takav
intenzitet, bude li trajao još osam mjeseci, ne može proći
bez žrtava.
No, ironiju na stranu, premda svaka izborna kampanja podrazumijeva
obilnu količinu agresivnosti među konkurentima, u Hrvatskoj dosad
još nije zabilježeno da je bitka počela ovako rano i
oštro.
Tempo je prvi udario Radimir Čačić objavivši ekstravagantno
da je on, iako u utrci za Sabor, zapravo u premijerskoj kampanji. A
onda su se u koštac uhvatili najjači i prekrili gotovo sve
ostale. SDP procjenjuje da će glavna razdjelnica između njega i HDZ-a
biti pitanje poštenja pa se koristi svakom prigodom kako bi
razotkrio vladajuću stranku kao glavu mafijaške hobotnice
koja se raskrilila nad Hrvatskom.
Mjesecima su podbadali HDZ pričama o sumnjivoj prodaji Plive
uglavljenoj na večeri u Veroni, o milijunima dolara nestalim u
Brodosplitu, o premijerovim satovima vrijednim 150.000 eura, o
građevinskoj mafiji koja pod okriljem države mešetari
nekretninama na moru, a sad su otvorili pitanje kriminala u
cestogradnji za što optužuju resorno ministarstvo i HDZ kao
pokrovitelja...
HDZ glumi ležernost i samouvjerenost. Uzvraća socijaldemokratima da ga
izmišljotinama neće oslabiti ni navesti da se uključi u
kampanju prije vremena, a povremeno ubaci neku sumnjivu priču vezanu uz
SDP, poput prodaje roditeljske kuće Željke Antunović austrijskom Lidlu
ili favoriziranje privatnog brodogradilišta "Viktor Lenac" u
vrijeme koalicijske vlasti.
Istodobno, gotovo svakog vikenda, predvođeni stranačkim
šefom Ivom Sanaderom, hadezeovci krstare Hrvatskom
obilježavajući 17. rođendan HDZ-a i odašiljući žestoke
poruke SDP-u kako je razumljivo što se on bavi HDZ-om jer
tako prikriva vlastita unutarnja trvenja i skreće pozornost s vlastite
nesposobnosti za vođenje države.
U međuvremenu, Čačić koji je pokrenuo prvi kotačić u predizbornom
mehanizmu kao da je nestao iz javnosti. Posljednji put oglasio se kad
su ga zamolili neka komentira SDP-ovu najavu da će njihova vlada uvesti
oporezivanje kapitalne dobiti, a nakon toga od Čačića glasa čuti nije.
Glavni tajnik HNS-a Srećko Ferenčak, međutim, kaže da njihova kampanja
nije manje intenzivna, nego od HDZ-a i SDP-a ne mogu osvojiti ni mali
medijski prostor.
Mnoge su stranke danas žrtve bipolarizacije prisutne u
medijima koji cijelo vrijeme uspoređuju programe HDZ-a i SDP-a, traže
odgovor na pitanje bi li bolji premijer bio Ivo Sanader ili Ljubo
Jurčić... No, mi se ne predajemo kaže Ferenčak. Čačićeva će
turneja po Hrvatskoj završiti potkraj travnja, a dotad će i
dalje ponedjeljkom i četvrtkom obilaziti različite hrvatske krajeve.
Dosad je obišao 220 mjesta koja imaju više od
4000 birača.
Iako govore da na kampanju još ne pomišljaju jer
dok drugi govore, oni vode državu, i hadezeovci su stalno na turneji.
Prošlog je vikenda tako Sanader s ekipom obišao
Cetinsku krajinu, zadarsko zaleđe, splitsko susjedstvo... O nekim
novitetima iz izbornog programa još ne govore jer je s
pozicije vladajuće stranke moguće govoriti o aktualnim projektima i
kritizirati protivničke ponude. Nakon javnog okršaja s
narkomiljeom u koji je ušla Ruža Tomašić,
trenutačno je u pravaškom fokusu samo Anto Đapić, njegova
suradnja s izraelskom agencijom koja im priprema kampanju i film koji
otkriva životni put pravaškoga šefa.
Koalicija HSS-a i HSLS-a također se ubraja u skupinu u javnosti
podzastupljenih stranaka. Njihov je stav da neće sudjelovati u SDP-ovoj
i HDZ-ovoj agresivnoj kampanji punoj podmetanja, a kako bi ipak doprle
do širega kruga birača, Đurđa Adlešić ovog je
tjedna počela pisati blog u kojemu promiče zeleno-žuti savez kao treću
opciju.
Dosad u nas nezabilježeno da je predizborna bitka počela ovako rano i oštro