Hrvati imaju, prema posljednjim podacima HGK 8,536.000 kartica, što je čak tri i pol puta više nego 2000. godine.
Otprilike 74 posto svih transakcija odnosi se na podizanje gotovine u Hrvatskoj, a 23 posto na plaćanje u zemlji. U posljednjem mjesecu prošle godine građani su, očekivano, trošili više. Analitičari prema zasad prikupljenim podacima procjenjuju kako je riječ o otprilike dvanaest milijardi potrošenih kuna, što je porast od otprilike pola milijarde kuna, a većina transakcija bila je u prosjeku samo dvjesto kuna. Takvo je ponašanje potrošača određeno prije svega kretanjima na tržištu rada i očekivanjima budućih kretanja.
Minimalni porast
U tom kontekstu treba spomenuti i neizvjesnost u učinke vanjskih faktora, čije se pogoršanje već osjeća, što svakako može utjecati na optimizam potrošača i sklonost potrošnji. Prema podacima Državnog zavoda za statistiku, na razini cijele godine vidljiv je blagi rast maloprodaje, nešto iznad 1% (u razdoblju od siječnja do studenoga prosječni realni rast bio je 1,0% na godinu).
U prosincu je i većina shopping centara bilježila rekordne brojeve posjetitelja. Kroza zagrebački City Center One prošlo je otprilike 310.000 posjetitelja, u prva dva tjedna prosinca što je više nego lani u isto doba.
Arena centar na Laništu također je tijekom prosinca bilježio veću posjećenost, a tijekom vikenda od 16. do 18. prosinca bilo je čak četrdeset posto više posjetitelja u odnosu na vikend prije. Trgovci očekuju da će se pojačani promet nastaviti jer su počela sniženja, koja su glavni mamac za kupnju odjeće i obuće – objavio je EAsistem.hr.
U Mercatoru navode kako je u njihovim prodavaonicama u blagdansko doba također ostvaren blagi rast prometa u odnosu na isto razdoblje u 2010. godini.
– Zbog socioekonomske situacije i gospodarskih prognoza za iduću godinu potrošnja je u maloprodaji u godini bila suzdržana i racionalna. U prilog tome govore i podaci o načinima plaćanja. Naime, gotovina je najčešće sredstvo plaćanja – pojašnjavaju u Mercatoru.
I u Konzumu su ovog prosinca zabilježili povećanje prodaje u odnosu na isto razdoblje prošle godine, a također potvrđuju kako su kupci najviše plaćali gotovinom.
Za darove kao i lani
Istraživanje agencije Hendal pokazalo je da su građani za blagdane u prosjeku trošili šesto kuna više nego drugih mjeseci, što je otprilike kao i lani.
Dobro gdje to ima popust do 70%, to je čista laž.