Kakve će biti reakcije na najave o povratku kontroverznom projektu
Družba Adria ovisit će ponajprije o tome čemu se vraćamo.
Predsjednik udruge Eko Kvarner Vjeran Piršić, jedan od
najglasnijih boraca protiv Družbe Adrije, naime, upozorava da bi
neprihvatljiv bio povratak projektu kojim bi se nafta prevozila
Jadranom, a Omišalj postao izvozna luka, iz istih razloga iz
kojih se od njega svojedobno i odustalo.
Ulaganja
u cijevi
No, ako premijerove riječi najavljuju realizaciju ideje o kojoj je
svojedobno već govorio i koja se kolokvijalno predstavljala kao
modificirani projekt Družbe Adrije, ona bi se, prema
Piršiću, to mogla izvesti na ekološki
prihvatljivoj razini.
Ključna je razlika što u modificiranom projektu luke na
Jadranu ne bi bile izvozne luke za naftu, nego bi se ona prije svega
transportirala kopnenim putem, objašnjava Piršić.
Uz visoka ulaganja u cijevi naftovoda koji ide kroz Gorski kotar, taj
bi transport trebao biti relativno neškodljiv za prirodu.
Piršić također kaže da je od izvora u Vladi doznao da se
razmišlja upravo o transportu nafte kroz Hrvatsku prema
Trstu ponajprije kopnenim putem.
Kad bi, pak, bila riječ o povratku na projekt koji bi uključivao
orijentaciju na morski transport nafte, to bi, kaže, bilo osporeno kao
i u prethodnom pokušaju unatrag nekoliko godina. I danas bez
odgovora ostaju pitanja postavljena nakon Studije o utjecaju projekta
Družba Adria na okoliš.
Balastne
vode
- Tu bi ponajprije bio otvoren problem balastnih voda koje bi iz
tankera istjecale u more, a posebno bi bili ugroženi podzemni izvori
pitke vode, preko kojih prolaze deseci kilometara naftovodnih cijevi,
kroz koje bi, pak, realizacijom takvog projekta, nafta tekla u obrnutom
smjeru od onoga za koji su one projektirane tumači Vjeran
Piršić.
Uglavnom, ostvarivanjem modificiranog projekta Družba Adria, jadranske
luke Omišalj, Trst i Kopar ne bi postale izvozne naftne
luke, a nafta bi kroz Europu bila transportirana naftovodom
od Constante u Rumunjskoj, preko Pančeva u Srbiji, Slavonskog Broda i
Siska do Delnica u Hrvatskoj.
Nastavila bi dalje do Trsta, gdje već postoji Transalpski naftovod koji
vodi do Njemačke.
Postoji i drugi naftovod, kojim nafta stiže iz ruske Samare te preko
Virovitice i Siska ide dalje prema Delnicama i Trstu, te kroz Udine
dalje prema Austriji i Njemačkoj.