Kako se pripremiti za što uspješnije polaganje testova iz državne mature, o čemu voditi računa, kad se testovi polažu, što savjetuju srednjoškolski profesori – pročitajte u našem prilogu 29. siječnja. Tad ćemo objaviti i tko je napisao najbolji esej, a sve o propozicijama i nagradama pročitajte u nastavku.
Pravila
Na natječaju za najbolji školski esej mogu sudjelovati učenici trećeg i četvrtog razreda srednje škole u Republici Hrvatskoj.
Školski esej mora biti napisan računalno: tip slova Times New Roman, veličina 12, dvostruki prored.
Školski esej mora imati 400 do 1000 riječi. Školski eseji koji nemaju 400 riječi neće se procjenjivati, kao ni školski eseji s više od tisuću riječi.
Školske eseje šaljite kao privitak na elektroničku adresu marketing@vecernji.net.
Rok primanja školskih eseja je 23. siječnja 2015. u 23.59 sati.
Kratke upute
– pišite o zadanoj temi
– nemojte pisati u obliku pjesme
– pristojno se izražavajte
– nemojte ništa crtati ili stavljati kakve druge nepotrebne znakove
– provjerite pravopisnu i gramatičku točnost svoga školskoga eseja
Pokažite
– razumijevanje sadržaja
– kritički stav
– primjenu znanja koje ste dosad usvojili
– umijeće pisanja
– britkost misli
– jasnoću stajališta
Prijavnica treba sadržavati ime i prezime, razred i školu, e-adresu, telefon i adresu.
Dva su esejska zadatka. Pozorno pročitajte oba, odaberite jedan koji vama više odgovara i napišite školski esej. Pazite da vaš esej bude pravopisno i gramatički točan.
Prvi zadatak – Izreći stav ili ga ne izreći
Pred vama je ulomak iz novinskoga teksta. Pozorno ga pročitajte, a zatim i smjernice za pisanje školskoga eseja ispod teksta. Svoj esej oblikujte kao zaokruženu cjelinu (uvod, razrada, zaključak).
Šuti i ne talasaj. To je već uobičajena fraza koja se povezuje s fenomenom Abilenskog paradoksa. Taj se pojam veže uz menadžment i označava situaciju u kojoj je dio zaposlenih svjestan da aktivnosti koje provode nisu dobre, ali se ne usude to javno reći. Jerry B. Harvey to je slikovito opisao u priči o američkoj obitelji i njihovu izletu.
Ovako bi se mogla prepričati. Toga srpanjskoga poslijepodneva u jednom teksaškom gradiću bilo je jako vruće. Jerry Harvey i supruga Meggy bili su kod njezinih roditelja. Obitelj je spokojno igrala domino na verandi pijući limunadu i hladeći se ventilatorom. I tada je Harveyjev punac predložio da automobilom odu na večeru u Abilene. Meggy se oduševljeno složila. Harvey je vožnju od 85 kilometara u jednom smjeru po toj vrućini i prašini smatrao suludom, ali nije želio kvariti radost ostalima pa je prihvatio ideju. I punica je bila oduševljena idejom. I krenuli su. Vrućina je bila strašna, automobil loš, večera u Abileneu katastrofalna. Nakon četiri sata vožnje, potpuno iscrpljeni vratili su se, smjestili ispred ventilatora i sjedili bez riječi. „Zanimljivo putovanje“, kaže Harvey. Nitko ne odgovara. Tada punica ljutito kaže da uopće nije željela ići na izlet, da im je samo htjela udovoljiti i da su oni krivi za taj suludi put. Jerry je bio zapanjen: „Ja sam taj koji je spremno udovoljio vašim željama da ne pokvarim svima veselje. A znao sam što nas čeka na putu.“ Njegova je supruga bila zbunjena njihovim međusobnim okrivljavanjem, ni ona se ne osjeća krivom za put, samo im je svima htjela udovoljiti. I onda se punac počne opravdavati da je to predložio jer je mislio da se dosađuju i da će im biti ljepše na izletu. Ni njemu se nije išlo na izlet. Ostali su sjediti u tišini.
Četiri odrasle, razborite osobe prevalile su 170 kilometara po paklenoj vrućini, večerale u trećerazrednom restoranu samo zato što se nitko nije htio nikome zamjeriti.
Prema članku Marka Lučića, Lider, 26. rujna 2014.
* Jerry B. Harvey, predavač, publicist i poslovni savjetnik, profesor emeritus menadžmenta na Sveučilištu George Washington i autor legendarnog članka The Abilene Paradox.
Smjernice za pisanje
Opišite mogući scenarij koji bi uslijedio da se netko od sudionika ove priče pobunio protiv izleta u Abilene. Punac je pokretač ideje, je li on najodgovorniji? Ili netko drugi? Objasnite svoje stajalište.
Upuštaju li se ljudi u aktivnosti koje ne žele? Opišite jednu takvu situaciju. Zašto se ljudi plaše iskazati mišljenje suprotno mišljenju većine (bar oni tako misle)? Opišite uzroke takvoga ponašanja: konformizam ili strah od osude i izoliranja? Ili nešto treće.
Što vi mislite o takvom ponašanju?
>> Maturanti dobivali nule čak i ako je u eseju nedostajala riječ ili dvije
>> Ministarstvo: Neće biti promjena u državnoj maturi
Ovo je zapravo reklamiranje jednog izdavača.