OTPUŠTANJA U HAC-u?

Ode li A3 u koncesiju, poskupjet će cestarina

17.03.2009.
u 18:58

Odluči li Vlada najprofitabilniju autocestu u Hrvatskoj – Zagreb – Lipovac (A3) – dati u koncesiju, Hrvatske autoceste, koje njome upravljaju, moći će staviti ključ u bravu. Ta im autocesta donosi više od polovice godišnjeg prihoda (od naplate cestarine) koji je 1,2 milijarde, odnosno čak 800 milijuna kuna.

Kako namiriti kredit
– Izgubimo li A3, nećemo moći isplaćivati plaću za 2600 zaposlenih u HAC-u, što znači da bi u pitanje došla radna mjesta. Pitanje je i kako bismo bez prihoda od A3 otplaćivali kredite kojima financiramo gradnju novih kilometara – doznajemo u HAC-u.

I dok Vladina radna skupina, u kojoj su predstavnici Ministarstva prometa, HAC-a i Ekonomskog vijeća, zbraja plusove i minuse koncesije, što bi mogla biti jedna od Vladinih antirecesijskih mjera, već je sada jasno da bi osim zaposlenih u HAC-u po džepu dobili i oni koji se voze tom dionicom jer bi poskupjela cestarina. I kad je 2004. godine autocesta Zagreb – Macelj otišla u koncesiju, cestarina je sa 42 lipe po kilometru poskupjela na 68. Tako bi i cestarina, primjerice od Zagreba do Slavonskog Broda u sklopu A3, umjesto 51 kune stajala 109 kuna, tvrde u Nezavisnom cestarskom sindikatu.

– Koncesionar bi u sustav naplate cestarine A3 uveo zacijelo i zagrebačku obilaznicu, što znači da bi u godini na toj autocesti mogao zarađivati milijardu kuna – procijenio je Mijat Stanić, predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata koji ove subote ispred zgrade HAC-a u Zagrebu organizira prosvjed protiv davanja autocesta u koncesiju.

U tuđe ruke zbog zarade
Procjenjuje se da bi država na toj koncesiji zaradila milijardu eura, a koncesionar bi u iduće 33 godine, koliko bi ona navodno trajala, u džep stavio pet puta veći iznos. Ivica Pančić, SDP-ov saborski zastupnik, još od jeseni upozorava da Vlada kani A3 dati u koncesiju.

Tvrdi da se prema modelu koji je HAC izradio još prije nekoliko godina, kada je predsjednik uprave bio Mario Crnjak, namjerava sve autoceste dati u koncesiju, i one već sagrađene i one koje će se tek graditi, a HAC bi se ugasio, tj. postao agencija koja bi se bavila projektiranjem autocesta.

– Nije problem u tome da koncesionar gradi sam autocestu i na njoj zarađuje, ali je problem što se sagrađene dionice kane dati u tuđe ruke kako bi se netko na njima bogatio – negoduje Pančić.


Procjenjuju isplativost

U Ministarstvu prometa, koje je još jesenas negiralo ideje o davanju autocesta u koncesiju, tvrde da Vladina radna skupina ne procjenjuje isplativost tog modela isključivo za Zagreb-Lipovac, nego općenito za hrvatske autoceste. Njihov zaključak bit će predstavljen Vladi kada procjena radne skupine bude gotova.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije