Odluči li Vlada najprofitabilniju autocestu u Hrvatskoj – Zagreb –
Lipovac (A3) – dati u koncesiju, Hrvatske autoceste, koje njome
upravljaju, moći će staviti ključ u bravu. Ta im autocesta donosi više
od polovice godišnjeg prihoda (od naplate cestarine) koji je 1,2
milijarde, odnosno čak 800 milijuna kuna.
Kako namiriti kredit
– Izgubimo li A3, nećemo moći isplaćivati plaću za 2600 zaposlenih u
HAC-u, što znači da bi u pitanje došla radna mjesta. Pitanje je i kako
bismo bez prihoda od A3 otplaćivali kredite kojima financiramo gradnju
novih kilometara – doznajemo u HAC-u.
I dok Vladina radna skupina, u kojoj su predstavnici Ministarstva
prometa, HAC-a i Ekonomskog vijeća, zbraja plusove i minuse koncesije,
što bi mogla biti jedna od Vladinih antirecesijskih mjera, već je sada
jasno da bi osim zaposlenih u HAC-u po džepu dobili i oni koji se voze
tom dionicom jer bi poskupjela cestarina. I kad je 2004. godine
autocesta Zagreb – Macelj otišla u koncesiju, cestarina je sa 42 lipe
po kilometru poskupjela na 68. Tako bi i cestarina, primjerice od
Zagreba do Slavonskog Broda u sklopu A3, umjesto 51 kune stajala 109
kuna, tvrde u Nezavisnom cestarskom sindikatu.
– Koncesionar bi u sustav naplate cestarine A3 uveo zacijelo i
zagrebačku obilaznicu, što znači da bi u godini na toj autocesti mogao
zarađivati milijardu kuna – procijenio je Mijat Stanić, predsjednik
Nezavisnog cestarskog sindikata koji ove subote ispred zgrade HAC-a u
Zagrebu organizira prosvjed protiv davanja autocesta u koncesiju.
U tuđe ruke zbog zarade
Procjenjuje se da bi država na toj koncesiji zaradila milijardu eura, a
koncesionar bi u iduće 33 godine, koliko bi ona navodno trajala, u džep
stavio pet puta veći iznos. Ivica Pančić, SDP-ov saborski zastupnik,
još od jeseni upozorava da Vlada kani A3 dati u koncesiju.
Tvrdi da se prema modelu koji je HAC izradio još prije nekoliko godina,
kada je predsjednik uprave bio Mario Crnjak, namjerava sve autoceste
dati u koncesiju, i one već sagrađene i one koje će se tek graditi, a
HAC bi se ugasio, tj. postao agencija koja bi se bavila projektiranjem
autocesta.
– Nije problem u tome da koncesionar gradi sam autocestu i na njoj
zarađuje, ali je problem što se sagrađene dionice kane dati u tuđe ruke
kako bi se netko na njima bogatio – negoduje Pančić.
Procjenjuju isplativost
U Ministarstvu prometa, koje je još jesenas negiralo ideje o davanju autocesta u koncesiju, tvrde da Vladina radna skupina ne procjenjuje isplativost tog modela isključivo za Zagreb-Lipovac, nego općenito za hrvatske autoceste. Njihov zaključak bit će predstavljen Vladi kada procjena radne skupine bude gotova.