Popularni deterdženti ariel i persil, omekšivači za rublje lenor i cocolino te druga sredstva za pranje i higijenski proizvodi poznatih svjetskih proizvođača koji se prodaju na hrvatskom tržištu imaju posve drukčiji sastav nego na tržištima zapadnoeuropskih zemalja. Time se drsko varaju hrvatski potrošači jer im se umjesto kvalitetnih sredstava za pranje podvaljuju preskupi deterdženti, bez svojstava koja se reklamiraju. Tvrdi to Društvo za zaštitu potrošača "Potrošač" čija predsjednica Jadranka Kolarević ističe da velike multinacionalne kompanije posve preuzimaju domaće tržište, a kupcima po svjetskim cijenama često nude mačka u vreći.
Jednodnevni miris
- U Hrvatskoj postoje dva uvoznika tih proizvoda, a to su Orbico i AWT International. Oni od proizvođača poput ProcterGamblea naruče da im, primjerice, za 40 kuna proizvedu pakiranje od tri kilograma ariela. Proizvođač im onda sukladno cijeni i proizvede taj deterdžent, no bez sastojaka koji ga čine jednim od najboljih sredstava za pranje - objašnjava Kolarević. Tako te svjetske marke na hrvatskom tržištu ne opravdavaju svoje ime niti ono što se promiče pa će "Potrošač", govori J. Kolarević, već uskoro protiv uvoznika podnijeti prijavu Državnom inspektoratu. Tužba će se odnositi na lažno propagiranje jer, navodi predsjednica J. Kolarević, takvi deterdženti ne mogu skinuti mrlje, očuvati boju ili pobijeliti posivjelo rublje kako se oglašava.
- I sama sam se bezbroj puta uvjerila da ta sredstva kupljena u trgovinama zapadnoeuropskih zemalja imaju posve drukčiji učinak od onih kupljenih u Hrvatskoj. Primjerice, nakon pranja austrijskim omekšivačem Cocolino rublje miriše tjednima, dok onim nabavljenim u domaćim dućanima ni jedan dan - pripovijeda J. Kolarević i dodaje da će "Potrošač" od Inspektorata tražiti i analizu sastava deterdženata u neovisnom laboratoriju.
Prijevara s deterdžentima i različitim higijenskim sredstvima još je jedan dokaz da naša zemlja, ističu u "Potrošaču", postaje tržište na koje dolaze drugoklasni proizvodi iz Zapadne Europe. J. Kolarević misli da su veliki proizvođači i te kako svjesni što čine, ali s obzirom na to da je riječ o za njih manje važnu tržištu, ne mare što ruše ugled svojih vodećih marki. Da je tako potvrđuje i to što se u Hrvatsku najpoznatiji deterdženti, ističe J. Kolarević, iz tvornica koje je PG prije nekoliko godina otvorio u Poljskoj i Mađarskoj. Tim je tvornicama, smatraju u "Potrošaču", zadatak zadovoljiti potrebe B tržišta, i to po cijeni 10-ak kuna višoj od onih za tržišta razvijenih zemalja.
Kupuju razvikane marke
I dok su nas u Orbicu uputili da sve informacije o svojstvima i kvaliteti ariela, lenora i ostalih razvikanih deterdženata tražimo u PG-u, u hrvatskoj podružnici te multinacionalne kompanije ističu da su svi njihovi proizvodi koji su na hrvatskom tržištu posve u skladu s hrvatskom regulativom te napominju kako posluju etično.
Na upit "Večernjeg lista" o tvrdnjama "Potrošača" da u našu zemlju dolaze drugorazredni proizvodi koji imaju bitno drukčiji sastav od onih na zapadnoeuropskom tržištu u PG-u su, pak, odgovorili kako su "želje i potrebe potrošača različite u različitim dijelovima svijeta, a hrvatski su ih potrošači nagradili vodećom pozicijom u grupama robe koju nude". U "Potrošaču" ističu kako je to, na žalost, istina, a objašnjavaju da je razlog što potrošači masovno kupuju razvikane marke deterdženata i kozmetike upravo u tome što i ne znaju da su prevareni te kupce još jednom pozivaju da radije biraju provjerene hrvatske proizvode.
Silvana Lauš-Mrvelj