U osnovnim školama na Manhattanu učenike za odlične ocjene nagrađuju
dolarima. Kontroverzan program kojim se u školama što ih pohađaju djeca
siromašnih društvenih slojeva iz Harlema ili Bronxa pokušava učenike
motivirati na bolje obrazovne rezultate iznenadio je podjednako
roditelje, javnost i školarce.
Želim još 180 dolara
– Svaki dan pitam učiteljicu kakve su mi ocjene iz domaćeg rada,
testova, angažmana na nastavi jer želim opet dobiti 180 dolara, s
koliko sam nagrađena u svibnju kad sam briljirala u svemu – govori
Alize Cancel, učenica sedmog razreda škole IS 286 na istočnom dijelu
Manhattana.
Gradski ured za obrazovanje tvrdi da su dvije trećine od 59 siromašnih
škola – koje su od prošle godine u tzv. programu Sparks u kojem se
sedmašima plaća i do 500 dolara za izvrsne ocjene, a učenicima četvrtog
razreda do 250 dolara ako su s uspjehom riješili sve testove –
napredovale u znanju više od četrdeset posto.
Motivaciju učenika novčanim nagradama za školske rezultate pokrenuo je
Roland Fryer, ekonomist s harvardskog sveučilišta koji predvodi
Inovativni edukativni laboratorij te je s istom idejom postigao
rezultate i u školama po Chicagu i Washingtonu.
“Krive poruke”
Više od osam tisuća djece od prošlog rujna zaradilo je na učenju milijun i 250 tisuća dolara.
Što više uče i nižu petice, učenici sedmog razreda za nagradu prime
maksimalno 50 dolara po testu, a učenici četvrtog razreda 25 dolara.
Kritičari programa Sparks ističu kako se djecu tako uči korupciji i
šalju krive poruke o obrazovanju koje bi trebalo, tvrde, biti samo po
sebi svrha, a ne izvor zarade za pubertetlije.
Gradske vlasti u New Yorku odlikaše nagrađuju sa 500 USD po godini